Achttien gemeenten in West-Brabant gaan Elektronisch Kinddossier
invoeren
Nog in 2008 gaat de Gemeente Breda EUR 578.522,- beschikbaar stellen
voor de invoering van een Elektronisch Kinddossier in de
Jeugdgezondheidszorg. De digitalisering van de papieren dossiers moet
op 1 januari 2009 een feit zijn.
In de Jeugdgezondheidszorg zijn de dossiers nog niet gedigitaliseerd.
Het gaat om de dossiers van alle kinderen die door de Thuiszorg via de
consultatiebureaus en door de GGD via de scholen regelmatig worden
onderzocht. Het rijk verplicht alle gemeenten om de dossiers te
digitaliseren. Met de digitalisering van de gegevens komt informatie
beschikbaar waarmee rijk en gemeente inzicht verkrijgen over de
ontwikkeling van de jeugd. De inzage van deze gegevens is uiteraard
aan restricties gebonden.
De achttien gemeenten van West-Brabant gaan het Elektronisch
Kinddossier gezamenlijk invoeren voor de gehele regio. De GGD is door
de gemeenten aangewezen om deze taak op zich te nemen, waarbij ze nauw
samenwerkt met de thuiszorgorganisaties die in West-Brabant werkzaam
zijn.
Het rijk vergoedt een klein gedeelte van de kosten die met de
invoering gemoeid is. De gemeenten in West Brabant, waaronder Breda,
nemen het grootste deel van de kosten voor hun rekening. De GGD heeft
de kosten van de invoering begroot en heeft voor het jaar 2008 haar
begroting moeten wijzigen. Deze begrotingswijziging is ingediend bij
de respectievelijke gemeenten. Het college zal de gemeenteraad
voorstellen geen bedenkingen te uiten tegen de eerste
begrotingswijziging 2008 van de GGD.
Breda, 3 april 2008
Gemeente Breda