ChristenUnie
Nieuw spoor tegelijk met extra asfalt
Nieuw spoor tegelijk met extra asfalt
donderdag 03 april 2008 11:19 De ChristenUnie wil snel onderzoek naar
de kansen van een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda, parallel
aan de snelweg A27. Kamerlid Ernst Cramer vermoedt dat de aanleg van
een spoor goedkoper uitkan wanneer het werk, of tenminste de
voorbereidingen daarop, tegelijk worden uitgevoerd met de verbreding
van de A27. ,,Bovendien kan een goede treinverbinding de vraag naar
nog meer asfalt op de noord-zuidas verminderen.''
---
Cramer heeft schriftelijke vragen gesteld aan minister Eurlings van
Verkeer en Waterstaat, naar aanleiding van een onderzoek dat is
uitgevoerd door bouwbedrijf BAMRail en ingenieursbureau Goudappel
Coffeng. Daaruit zou blijken dat een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht
en Breda dagelijks wel 45000 `nieuwe reizigers' zou kunnen trekken.
Dat is veel meer dan het aantal van duizend extra reizigers per dag,
waar een onderzoek uit 1999 op rekende.
De ChristenUnie wil dat minister Eurlings ook zelf onderzoekt of de
aanleg van een spoorlijn goedkoper gerealiseerd kan worden wanneer dit
werk in samenhang met de verbreding van de A27 wordt uitgevoerd.
Cramer vraagt bovendien een onderzoek naar de effecten van een nieuwe
spoorlijn op de bestaande knelpunten op noord-zuidcorridors, zoals de
A16 (Moerdijkbrug) en de A2. Cramer: ,,Alles hangt met alles samen.
Als de reizigerscapaciteit op de as Utrecht-Breda vergroot wordt, kan
dat gevolgen hebben voor de parallel lopende A16 en A2. De prijs van
een nieuwe spoorlijn langs de A27 moeten dus beoordeeld worden in
samenhang met de kosten van een eventuele verbreding van de A2 of A16
in de toekomst.''
BAMRail heeft geopperd dat de aanleg van een nieuwe spoorlijn
Utrecht-Breda zou kunnen worden uitgevoerd in een publiek-private
samenwerking, in combinatie met woningbouw. De ChristenUnie vraagt van
minister Eurlings of hij de berekeningen van het bouwbedrijf wil
natrekken, en wil beoordelen of het een haalbare zaak zou kunnen zijn.