abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 april 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/3385 2070815110
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Duyvendak heeft gesteld over de studies
naar de aanleg van een snelweg door de Utrechtse wijk Leidsche Rijn.
1. Hebt u kennisgenomen van het nieuwsitem over de onrust bij bewoners van de
Utrechtse wijk Leidsche Rijn over de studies naar de aanleg van een snelweg, die
Maarssen met de A12 verbindt, dwars door hun wijk?
1. Ja, daar heb ik kennis van genomen
2. Hebt u kennisgenomen van de brief van 22 januari 2008 van acht fracties uit de
Utrechtse gemeenteraad, waarin zij hun zorgen uiten over de gevolgen voor de
leefbaarheid in Leidsche Rijn in het geval dat dit plan voor nieuwe infrastructuur in
de vorm van een doorgetrokken en/of opgewaardeerde Noordelijke Ringweg
Utrecht doorgang zou vinden?
2. De brief is behandeld in het Utrechts Verkeer en Vervoerberaad (UVVB). Daar
hoort deze brief ook thuis.
Eind vorig jaar heeft het UVVB mij aangegeven dat nut en noodzaak van nieuwe
infrastructuur in de vorm van een doorgetrokken en/of opgewaardeerde NRU nog
niet beoordeeld kan worden. De regio heeft daarbij aangegeven bereid te zijn een
doorgetrokken en/of opgewaardeerde NRU naast andere mogelijke oplossingen
voor de problematiek op de Ring mee te nemen in het onderzoek naar
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/3385
maatregelen in het kader van de Pakketstudie en Planstudie voor de Ring Utrecht.
Dit betekent dat er nu nog geen gegevens beschikbaar zijn om een oordeel te
vellen. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe een dergelijke mogelijke variant
eruit zou kunnen komen te zien. In de tot nu toe uitgevoerde analyses is een
doorgetrokken NRU enkel als "studieverbinding" tussen de A2 en de A12
beschouwd.
3. Deelt u de zorgen van de bewoners van Leidsche Rijn en de meerderheid van de
Utrechtse gemeenteraad over de gevolgen van de eventuele aanleg van deze
nieuwe snelweg op het gebied van luchtkwaliteit, leefbaarheid en klimaat? Zo
neen, waarom niet?
3. De huidige NRU is een regionale weg. Op dit moment worden in het kader van de
pakketstudies nog allerlei varianten onderzocht inclusief de effecten op de
leefomgeving. Zodra dit bekend is kan, worden gekeken naar de gevolgen.
4. Welke consequenties verbindt u aan het ontbreken van draagvlak voor deze weg
bij bewoners en de lokale politiek?
4. Ik verwijs naar het antwoord bij de tweede vraag. Op dit moment is nog niet
duidelijk hoe een dergelijke mogelijke variant eruit zou kunnen komen te zien. Het
is daarom te vroeg om daar vervolgens consequenties aan te verbinden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat