Vrouwen willen nieuwe auto kopen via internet
(4/3/2008)
Maar liefst 26% van de vrouwen zou een nieuwe auto willen kopen via
internet als dit mogelijk zou zijn. Dat is een van de opvallende
uitkomsten van een onderzoek in opdracht van Opel onder ruim 1.200
vrouwen.
De belangrijkste voordelen van het kopen van een nieuwe auto via
internet zijn volgens de vrouwen: prijsvoordeel, kiezen wanneer het je
het beste uitkomt en het op je gemak kunnen kiezen. Van de vrouwen tot
45 jaar overweegt zelfs een derde de aankoop van een nieuwe auto via
internet.
Voor de meeste Nederlandse vrouwen is een auto âslechtsâ een
vervoermiddel. Maar een kwart van de vrouwen ziet de auto ook als het
ultieme modeaccessoire, âomdat er ook tassen zijn die net zoveel
kostenâ. Bijna de helft van de vrouwen vindt het kopen van een auto
net zo leuk als een dagje shoppen. Een kwart van de vrouwen doet dat
overigens liever niet bij een dealer of garagebedrijf. Dat komt vooral
omdat ze het vervelend vinden om te moeten onderhandelen en niet van
autoverkopers houden.
Jeroen Maas van Opel Nederland: âTer gelegenheid van de introductie
van de nieuwe, trendy Opel Agila, hebben we onderzocht in hoeverre
vrouwen hun auto beschouwen als een verlengstuk van hun lifestyle of
zelfs als modeaccessoire. Modebewuste vrouwen laten hun voorkeur vaker
bepalen door het model, de kleur en het comfort en luxe. Het blijkt
dat vrouwen over het algemeen dezelfde voorkeuren hebben als mannen
waar het gaat om de favoriete kleur van hun auto (zwart of
donkerblauw). Slechts 8 procent van de vrouwen zegt beslist een ander
model te kiezen als haar gewenste auto niet in haar favoriete kleur
verkrijgbaar is. De volgende auto moet voor bijna een derde van de
vrouwen een auto zijn die helemaal bij de levensstijl past. Opvallend
is dat 23% op zoek is naar een auto die milieuvriendelijker is. Dat
geldt overigens minder voor jonge vrouwen. Zij willen vaak een grotere
of stoerdere auto.â
Rijden in de stad: leuk of vreselijk
Meer dan een kwart van de ondervraagde vrouwen heeft een hekel aan
rijden in de stad. Daarbij ergeren zij zich vooral aan drukte,
stoplichten en files; betaald parkeren en gebrek aan parkeerruimte.
Modebewuste vrouwen vinden het juist vaak leuk om in de stad te
rijden. Een kwart (23%) van de vrouwen zegt dat het wel eens is
voorgekomen dat zij haar geparkeerde auto niet kon terugvinden. Van
alle ondervraagde vrouwen heeft 45% een navigatiesysteem in de auto.
De ondervraagde vrouwen zijn vrijwel unaniem van mening dat vrouwen
net zo goed autorijden als mannen en ook net zo goed de weg kunnen
vinden. Maar meer dan de helft van de vrouwen vindt wel dat mannen
beter kunnen inparkeren dan vrouwen.
Meest gereden auto en best beluisterde radiozender
De meeste vrouwen rijden op dit moment in een Opel (10%), Peugeot (9%)
of Renault (9%). De favoriete radiozenders van vrouwen in de auto
zijn: Skyradio, Radio 538 en Q-Music.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in maart 2008 uitgevoerd door MeMo2. Aan het
onderzoek werkten in totaal 1239 Nederlandse vrouwen van 18 jaar en
ouder mee, die allen in het bezit zijn van een rijbewijs. Van deze
vrouwen heeft 89% de beschikking over een auto.
AutoRai