Arnhem, 3 april 2008
Rekenen en spellen: grote verschillen tussen leerlingen in het voortgezet
onderwijs
In januari 2008 namen ongeveer honderd scholen voor voortgezet
onderwijs op eigen initiatief voor het eerst de Toets Rekenen en
Spellen van Cito af. Ruim 15.000 leerlingen, verspreid over alle
klassen en schooltypen, namen deel. De resultaten laten zien dat lang
niet alle middelbare scholieren van deze scholen moeite hebben met
rekenen en spellen. Maar ook dat een groot aantal leerlingen de
referentieniveaus die de `Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en
Rekenen' (Commissie Meijerink) voorstelt niet haalt.
Stand van zaken
De prestaties van leerlingen op de Toets Rekenen en Spellen zijn
vergeleken met de prestaties van leerlingen aan het einde van het
basisonderwijs. Hieruit blijkt dat het niveau van rekenen en spellen
bij alle leerwegen en schooltypen in de eerste klas daalt ten opzichte
van het niveau in groep 8. Na deze aanvankelijke daling, stijgt het
gemiddelde niveau in de daaropvolgende jaren. De verschillen in
prestaties zijn bij alle schooltypen echter behoorlijk groot. Zo
scoort 27 procent van de deelnemende havo-leerlingen lager dan
leerlingen in groep 8 met een havo-advies gescoord zouden hebben op
deze toets.
Referentieniveaus Commissie Meijerink
Als gekeken wordt naar de referentieniveaus die de Commissie Meijerink
voorstelt in haar rapport `Over de drempels met taal en rekenen', dan
bevestigen de resultaten de zorg die uit het rapport spreekt. Zo haalt
de gemiddelde leerling uit de basisberoepsgerichte leerweg pas in het
laatste jaar van het vmbo het rekenniveau dat door de commissie al in
groep 8 als minimaal te behalen wordt voorgesteld. Het rekenniveau dat
volgens de commissie eind vmbo minimaal bereikt zou moeten zijn, wordt
alleen door de gemiddelde leerling uit de theoretische leerweg
gehaald. Bij spellen haalt zelfs deze leerling het voorgestelde
minimumniveau niet.
De toets
Met de Toets Rekenen en Spellen geeft Cito scholen de gelegenheid zich
een beeld te vormen van de reken- en spelvaardigheid van hun
leerlingen. Scholen kunnen met de resultaten op de toets bepalen of
individuele of groepen leerlingen achterstanden hebben en of
bijscholing wenselijk is.
Meer informatie over de Toets Rekenen en Spellen.
Cito