SEAT Ibiza 2008: een nieuw begin
(4/3/2008)
De populaire Ibiza wordt het eerste model binnen de Volkswagen Groep
dat gebruikmaakt van een nieuw platform dat speciaal voor dit segment
is ontwikkeld. Dit nieuwe platform garandeert niet alleen een betere
stabiliteit en een hoger comfort, maar ook een uitzonderlijk hoog
veiligheidsniveau voor de inzittenden.
SEATâs wens om een grote stap voorwaarts te maken is in daden omgezet
dankzij de introductie van de nieuwe Ibiza, SEATâs bestverkochte model
dat in zijn segment een benchmark gaat worden op het gebied van
kwaliteit. Vanzelfsprekend komen net als bij alle andere modellen ook
in de Ibiza de merkwaarden van SEAT duidelijk tot uiting.
De SEAT Ibiza 2008, die opnieuw uitsluitend in de fabriek in Martorell
nabij Barcelona zal worden geproduceerd, is de vierde en zonder enige
twijfel meest indrukwekkende generatie van de Ibiza. De sportieve en
innovatieve nieuwkomer van het Spaanse merk markeert een enorme sprong
op het gebied van design, kwaliteit, veiligheid en uitrusting en vormt
tevens de voorbode van een belangrijk en nieuw productoffensief van
SEAT.
Oog voor het milieu is nog zoân bijzonder sterk punt van de nieuwe
Ibiza. 95% van de onderdelen en componenten is recyclebaar en de Ibiza
laat in alle uitvoeringen CO2-waarden noteren die onder het
gemiddelde liggen. Alle diesels stoten bijvoorbeeld minder dan 120
g/km CO2 uit, terwijl de benzinemotoren alle onder de 160 g/km
uitkomen.
Nieuwe designtaal
De SEAT Ibiza is de eerste productieauto die volledig is ontworpen
onder de supervisie van Luc Donckerwolke. De gerenommeerde Chief
Designer van SEAT heeft een veel agressiever silhouet getekend,
waaraan de nieuwe Ibiza zijn herkenbare en onmiskenbaar aantrekkelijke
âlooksâ te danken heeft. Het originele ontwerp markeert een nieuwe
designtaal waarin krachtige, geometrische lijnen centraal staan. Het
voorkomen van de Ibiza is compleet vernieuwd, waarbij vooral het
nieuwe front en de duidelijke Dynamic Line, het handelsmerk van SEAT,
opvallen. Dankzij SEATâs nieuwe âArrow Designâ concept zijn de
koplampclusters en de grille onder de voorste rand van de motorkap
geplaatst, waardoor een origineel en pijlvormig ontwerp in het front
kon worden verwerkt. Tegelijkertijd zorgt de Dynamic Line aan de
zijkant voor een duidelijk en opvallend stylingdetail.
De gespierde schouders en wielkasten, de buitenspiegels die onder de
raamlijn zijn geplaatst en de efficiënte luchtinlaat onder de
voorbumper bezorgen de nieuwe Ibiza een opvallend gespierd uiterlijk
en een jonge uitstraling.
Het interieur geeft net als de buitenkant blijk van een zeer sportief
karakter, waarbij direct duidelijk wordt dat de ontwerpers veel nadruk
hebben gelegd op de productiekwaliteit, de gebruikte materialen en de
combinaties van de bekledingsstoffen. Het resultaat is een bijzonder
sportief interieur dat volop kwaliteit uitstraalt.
Het bestuurdergeoriënteerde dashboard is vanzelfsprekend ook sportief
vormgegeven, met als opvallende accenten de nieuwe uitstroomopeningen
voor de ventilatie. Daarnaast is er een gecombineerd USB/Aux-in
systeem leverbaar waarop een iPod, een MP3-speler of vergelijkbare
technologie met dataopslag aangesloten kan worden. In het midden van
het dashboard kan de Ibiza geleverd worden met een voorziening waarop
een portabel navigatiesysteem aangesloten kan worden.
De toegenomen uiterlijke en interieurafmetingen hebben er voor gezorgd
dat het sportieve design van het vijfdeurs koetswerk praktischer dan
ooit is geworden. De nieuwe Ibiza is 4.052 mm lang, 1.693 mm breed en
1.445 mm hoog. De wielbasis meet 2.469 mm â een toename van 7 mm â en
de spoorbreedten vóór en achter zijn met 30 en 33 mm gegroeid, tot
respectievelijk 1.465 en 1.457 mm. Naast een extra ruim interieur
heeft de extra lengte geresulteerd in een kofferbakinhoud die met maar
liefst 25 liter is uitgebreid tot in totaal 292 liter.
Maatgevend op gebied van veiligheid
Eén van de onderdelen waaraan de ingenieurs in het Technical Centre
van SEAT in Martorell vooral aandacht hebben besteed, is de actieve en
passieve veiligheid. De actieve veiligheid wordt ingevuld door bekende
systemen die al in andere modellen van het merk dienst doen, zoals ABS
met EBD, het EBA noodstopsysteem en ESP met TCS traction control.
Afhankelijk van de uitvoering zijn deze systemen nu voor de voltallige
motorenreeks beschikbaar.
Tot de passieve-veiligheidselementen behoren het gebruik van extra
sterke materialen voor de constructie van de carrosserie en
kreukelzones in het chassis. Verder is de Ibiza standaard uitgerust
met een airbag voor de bestuurder en voorpassagier en nieuwe
zijairbags vóór die tegelijkertijd bescherming bieden aan de
borstkas én het hoofd. Een gordijnairbag is eveneens leverbaar.
Nieuw, preciezer en sportiever chassis
De wegligging van de nieuwe SEAT Ibiza staat op een nog hoger niveau
dankzij een nieuw, efficiënt platform en de gegroeide belangrijkste
afmetingen van de auto, waaronder de spoorbreedten en wielbasis. De
nieuwe constructie van de vooras en wielophanging staat borg voor
precieze en sportieve prestaties, terwijl tegelijkertijd een hoog
rijcomfort behouden blijft. Verder is het elektrohydraulische
stuursysteem voorzien van nieuwe software voor extra souplesse en
gevoel, en een meer progressief stuurgedrag.
Nieuwe opties
De nieuwe, vierde generatie SEAT Ibiza is leverbaar met Hill Hold
Control, een hulpmiddel dat er voor zorgt dat de auto op hellingen
twee seconden blijft staan nadat het rempedaal is losgelaten en
alvorens het gaspedaal wordt beroerd. Tevens is voor de Ibiza een
nieuwe Fog Lamp Cornering functie leverbaar, waarbij de afzonderlijke
mistlampen in een bocht automatisch worden ingeschakeld, ter
verbetering van het zicht. Wanneer de richtingaanwijzer wordt
ingeschakeld bij snelheden lager dan 40 km/u of wanneer het stuurwiel
een bepaalde stuuruitslag bereikt, wordt automatisch de mistlamp aan
die kant van de auto geactiveerd voor extra zicht in de bocht.
Andere noviteiten ten opzichte van het vorige model zijn de krachtige
Bixenon koplampen met AFS, parkeersensoren achter, een in de radio
geïntegreerd Bluetooth-systeem en een aansluitmogelijkheid voor een
portabel navigatiesysteem in het midden van het dashboard.
Complete motorenreeks
De motorenreeks voor de nieuwe Ibiza biedt zes keuzemogelijkheden:
drie benzine- en drie dieselmotoren. De 1.2 (70 pk), 1.4 (85 pk) en
1.6 (105) benzinemotoren zijn alle uitgerust met vier kleppen per
cilinder. Alle drie zijn ze standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak en onderscheiden ze zich door een
gematigd brandstofverbruik en lage CO2-emissies, die nu onder de 160
g/km uitkomen.
Ook de dieselmotoren laten indrukwekkende prestatiecijfers en
koppelwaarden noteren. Aan de basis van de reeks staat de zuinige 1.4
TDI. Daarnaast levert SEAT voor de Ibiza een 1.9 TDI met 90 en 105 pk.
De drie diesels zijn te bestellen in combinatie met een
handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Tot slot heeft SEAT voor de nieuwe Ibiza drie uitrustingsniveaus
samengesteld: Reference, Stylance en Sport. Alle drie kunnen ze
rekenen op een uitgebreide lijst met standaardvoorzieningen. De
Reference basisuitvoering krijgt bijvoorbeeld standaard ABS evenals
een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, nieuwe zijairbags met
borstkas- en hoofdbescherming, elektrisch bedienbare ramen vóór, op
afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, een
radio/CD/MP3-speler en tal van andere features.
AutoRai