AutoRai

SEAT Ibiza 2008: een nieuw begin

(4/3/2008)
De populaire Ibiza wordt het eerste model binnen de Volkswagen Groep dat gebruikmaakt van een nieuw platform dat speciaal voor dit segment is ontwikkeld. Dit nieuwe platform garandeert niet alleen een betere stabiliteit en een hoger comfort, maar ook een uitzonderlijk hoog veiligheidsniveau voor de inzittenden.

SEATâs wens om een grote stap voorwaarts te maken is in daden omgezet dankzij de introductie van de nieuwe Ibiza, SEATâs bestverkochte model dat in zijn segment een benchmark gaat worden op het gebied van kwaliteit. Vanzelfsprekend komen net als bij alle andere modellen ook in de Ibiza de merkwaarden van SEAT duidelijk tot uiting.

De SEAT Ibiza 2008, die opnieuw uitsluitend in de fabriek in Martorell nabij Barcelona zal worden geproduceerd, is de vierde en zonder enige twijfel meest indrukwekkende generatie van de Ibiza. De sportieve en innovatieve nieuwkomer van het Spaanse merk markeert een enorme sprong op het gebied van design, kwaliteit, veiligheid en uitrusting en vormt tevens de voorbode van een belangrijk en nieuw productoffensief van SEAT.

Oog voor het milieu is nog zoân bijzonder sterk punt van de nieuwe Ibiza. 95% van de onderdelen en componenten is recyclebaar en de Ibiza laat in alle uitvoeringen CO2-waarden noteren die onder het gemiddelde liggen. Alle diesels stoten bijvoorbeeld minder dan 120 g/km CO2 uit, terwijl de benzinemotoren alle onder de 160 g/km uitkomen.

Nieuwe designtaal
De SEAT Ibiza is de eerste productieauto die volledig is ontworpen onder de supervisie van Luc Donckerwolke. De gerenommeerde Chief Designer van SEAT heeft een veel agressiever silhouet getekend, waaraan de nieuwe Ibiza zijn herkenbare en onmiskenbaar aantrekkelijke âlooksâ te danken heeft. Het originele ontwerp markeert een nieuwe designtaal waarin krachtige, geometrische lijnen centraal staan. Het voorkomen van de Ibiza is compleet vernieuwd, waarbij vooral het nieuwe front en de duidelijke Dynamic Line, het handelsmerk van SEAT, opvallen. Dankzij SEATâs nieuwe âArrow Designâ concept zijn de koplampclusters en de grille onder de voorste rand van de motorkap geplaatst, waardoor een origineel en pijlvormig ontwerp in het front kon worden verwerkt. Tegelijkertijd zorgt de Dynamic Line aan de zijkant voor een duidelijk en opvallend stylingdetail.

De gespierde schouders en wielkasten, de buitenspiegels die onder de raamlijn zijn geplaatst en de efficiënte luchtinlaat onder de voorbumper bezorgen de nieuwe Ibiza een opvallend gespierd uiterlijk en een jonge uitstraling.

Het interieur geeft net als de buitenkant blijk van een zeer sportief karakter, waarbij direct duidelijk wordt dat de ontwerpers veel nadruk hebben gelegd op de productiekwaliteit, de gebruikte materialen en de combinaties van de bekledingsstoffen. Het resultaat is een bijzonder sportief interieur dat volop kwaliteit uitstraalt.

Het bestuurdergeoriënteerde dashboard is vanzelfsprekend ook sportief vormgegeven, met als opvallende accenten de nieuwe uitstroomopeningen voor de ventilatie. Daarnaast is er een gecombineerd USB/Aux-in systeem leverbaar waarop een iPod, een MP3-speler of vergelijkbare technologie met dataopslag aangesloten kan worden. In het midden van het dashboard kan de Ibiza geleverd worden met een voorziening waarop een portabel navigatiesysteem aangesloten kan worden.

De toegenomen uiterlijke en interieurafmetingen hebben er voor gezorgd dat het sportieve design van het vijfdeurs koetswerk praktischer dan ooit is geworden. De nieuwe Ibiza is 4.052 mm lang, 1.693 mm breed en
1.445 mm hoog. De wielbasis meet 2.469 mm â een toename van 7 mm â en de spoorbreedten vóór en achter zijn met 30 en 33 mm gegroeid, tot respectievelijk 1.465 en 1.457 mm. Naast een extra ruim interieur heeft de extra lengte geresulteerd in een kofferbakinhoud die met maar liefst 25 liter is uitgebreid tot in totaal 292 liter.

Maatgevend op gebied van veiligheid
Eén van de onderdelen waaraan de ingenieurs in het Technical Centre van SEAT in Martorell vooral aandacht hebben besteed, is de actieve en passieve veiligheid. De actieve veiligheid wordt ingevuld door bekende systemen die al in andere modellen van het merk dienst doen, zoals ABS met EBD, het EBA noodstopsysteem en ESP met TCS traction control. Afhankelijk van de uitvoering zijn deze systemen nu voor de voltallige motorenreeks beschikbaar.

Tot de passieve-veiligheidselementen behoren het gebruik van extra sterke materialen voor de constructie van de carrosserie en kreukelzones in het chassis. Verder is de Ibiza standaard uitgerust met een airbag voor de bestuurder en voorpassagier en nieuwe zijairbags vóór die tegelijkertijd bescherming bieden aan de borstkas én het hoofd. Een gordijnairbag is eveneens leverbaar.

Nieuw, preciezer en sportiever chassis
De wegligging van de nieuwe SEAT Ibiza staat op een nog hoger niveau dankzij een nieuw, efficiënt platform en de gegroeide belangrijkste afmetingen van de auto, waaronder de spoorbreedten en wielbasis. De nieuwe constructie van de vooras en wielophanging staat borg voor precieze en sportieve prestaties, terwijl tegelijkertijd een hoog rijcomfort behouden blijft. Verder is het elektrohydraulische stuursysteem voorzien van nieuwe software voor extra souplesse en gevoel, en een meer progressief stuurgedrag.

Nieuwe opties
De nieuwe, vierde generatie SEAT Ibiza is leverbaar met Hill Hold Control, een hulpmiddel dat er voor zorgt dat de auto op hellingen twee seconden blijft staan nadat het rempedaal is losgelaten en alvorens het gaspedaal wordt beroerd. Tevens is voor de Ibiza een nieuwe Fog Lamp Cornering functie leverbaar, waarbij de afzonderlijke mistlampen in een bocht automatisch worden ingeschakeld, ter verbetering van het zicht. Wanneer de richtingaanwijzer wordt ingeschakeld bij snelheden lager dan 40 km/u of wanneer het stuurwiel een bepaalde stuuruitslag bereikt, wordt automatisch de mistlamp aan die kant van de auto geactiveerd voor extra zicht in de bocht. Andere noviteiten ten opzichte van het vorige model zijn de krachtige Bixenon koplampen met AFS, parkeersensoren achter, een in de radio geïntegreerd Bluetooth-systeem en een aansluitmogelijkheid voor een portabel navigatiesysteem in het midden van het dashboard.

Complete motorenreeks
De motorenreeks voor de nieuwe Ibiza biedt zes keuzemogelijkheden: drie benzine- en drie dieselmotoren. De 1.2 (70 pk), 1.4 (85 pk) en
1.6 (105) benzinemotoren zijn alle uitgerust met vier kleppen per cilinder. Alle drie zijn ze standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak en onderscheiden ze zich door een gematigd brandstofverbruik en lage CO2-emissies, die nu onder de 160 g/km uitkomen.
Ook de dieselmotoren laten indrukwekkende prestatiecijfers en koppelwaarden noteren. Aan de basis van de reeks staat de zuinige 1.4 TDI. Daarnaast levert SEAT voor de Ibiza een 1.9 TDI met 90 en 105 pk. De drie diesels zijn te bestellen in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Tot slot heeft SEAT voor de nieuwe Ibiza drie uitrustingsniveaus samengesteld: Reference, Stylance en Sport. Alle drie kunnen ze rekenen op een uitgebreide lijst met standaardvoorzieningen. De Reference basisuitvoering krijgt bijvoorbeeld standaard ABS evenals een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, nieuwe zijairbags met borstkas- en hoofdbescherming, elektrisch bedienbare ramen vóór, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, een radio/CD/MP3-speler en tal van andere features.