Gemeente Capelle a/d IJssel

Nieuwe start bewonersondersteuning en buurtbemiddeling

Wethouder Moerkerke opent op donderdagavond 3 april om 19.00 uur het nieuwe kantoor voor bewonersondersteuning en buurtbemiddeling. Dit kantoor is gevestigd in Wijkcentrum de Trefterp, Damsterdiep 58. De projecten bewonersondersteuning en buurtbemiddeling zijn eerder door de gemeente aanbesteed en gegund aan respectievelijk: DOCK en Factor G.

Bewonersondersteuning en buurtbemiddeling in Capelle worden mede mogelijk gemaakt door de gemeente en Comsbwonen.

Buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling door Factor G kunt u (gratis) inschakelen als u overlast ondervindt van uw buur of buren. Speciaal getrainde bemiddelaars helpen dan bij conflictbemiddeling. Zij nodigen u en de buren uit voor een bemiddelingsgesprek. Ze spelen niet voor rechter, houden alle informatie geheim en zijn onpartijdig. Ook proberen ze de ruziënde partijen weer aan de praat te krijgen en samen een oplossing te vinden voor de overlast of de ruzie. Vaak is een klacht over bijvoorbeeld een jengelende piano slechts het topje van de ijsberg. Na jaren van oppotten kan een akkefietje zó hoog oplopen, dat buren elkaar het leven zuur maken. Een bemiddeling kan de lucht klaren en zorgen dat de overlast voorbij is. Buurtbemiddeling Factor G is tevens actief in de gemeentes Gouda, Reeuwijk, Nieuwerkerk aan den IJssel, Waddinxveen, Boskoop , Bergambacht, Alphen aan de Rijn, Krimpen aan de IJssel, Vlist, Schoonhoven, Nederlek en Ouderkerk.

Voor meer informatie tel. 425 99 33 of buurtbemiddeling@factor-g.nl .

Bewonersondersteuning

Bewonersondersteuning zet zich in om de betrokkenheid van bewoners bij hun buurt te vergroten.

Meepraten en gezamenlijk activiteiten organiseren vergroot de leefbaarheid in de buurt. Bewonersondersteuning van DOCK in Capelle activeert en ondersteunt bewoners en bewonersgroepen daarbij. Wie iets wil in zijn/haar buurt kan voor informatie, advies en ondersteuning contact zoeken met DOCK.

Zelfredzaamheid en empowerment van bewoners staan centraal.

De mensen van DOCK zijn creatief, daadkrachtig, resultaat- en klantgericht. Zij krijgen de ruimte voor eigen initiatief en stimulansen om zich te blijven ontwikkelen.
Het leveren van een hoge kwaliteit van dienstverlening aan de klant en de opdrachtgever staat voorop.

De aanpak van DOCK heeft in 2005 erkenning gekregen. DOCK is toen door de MO-groep uitgeroepen tot maatschappelijk ondernemer van het jaar. De jury oordeelde dat DOCK continu goede dienstverlening biedt met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Voor meer informatie tel. 2270809 of www.dock.nl