Nieuwe start bewonersondersteuning en buurtbemiddeling
Wethouder Moerkerke opent op donderdagavond 3 april om 19.00 uur het
nieuwe kantoor voor bewonersondersteuning en buurtbemiddeling. Dit
kantoor is gevestigd in Wijkcentrum de Trefterp, Damsterdiep 58. De
projecten bewonersondersteuning en buurtbemiddeling zijn eerder door
de gemeente aanbesteed en gegund aan respectievelijk: DOCK en Factor
G.
Bewonersondersteuning en buurtbemiddeling in Capelle worden mede
mogelijk gemaakt door de gemeente en Comsbwonen.
Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling door Factor G kunt u (gratis) inschakelen als u
overlast ondervindt van uw buur of buren. Speciaal getrainde
bemiddelaars helpen dan bij conflictbemiddeling. Zij nodigen u en de
buren uit voor een bemiddelingsgesprek. Ze spelen niet voor rechter,
houden alle informatie geheim en zijn onpartijdig. Ook proberen ze de
ruziënde partijen weer aan de praat te krijgen en samen een oplossing
te vinden voor de overlast of de ruzie. Vaak is een klacht over
bijvoorbeeld een jengelende piano slechts het topje van de ijsberg. Na
jaren van oppotten kan een akkefietje zó hoog oplopen, dat buren
elkaar het leven zuur maken. Een bemiddeling kan de lucht klaren en
zorgen dat de overlast voorbij is. Buurtbemiddeling Factor G is tevens
actief in de gemeentes Gouda, Reeuwijk, Nieuwerkerk aan den IJssel,
Waddinxveen, Boskoop , Bergambacht, Alphen aan de Rijn, Krimpen aan de
IJssel, Vlist, Schoonhoven, Nederlek en Ouderkerk.
Voor meer informatie tel. 425 99 33 of buurtbemiddeling@factor-g.nl .
Bewonersondersteuning
Bewonersondersteuning zet zich in om de betrokkenheid van bewoners bij
hun buurt te vergroten.
Meepraten en gezamenlijk activiteiten organiseren vergroot de
leefbaarheid in de buurt. Bewonersondersteuning van DOCK in Capelle
activeert en ondersteunt bewoners en bewonersgroepen daarbij. Wie iets
wil in zijn/haar buurt kan voor informatie, advies en ondersteuning
contact zoeken met DOCK.
Zelfredzaamheid en empowerment van bewoners staan centraal.
De mensen van DOCK zijn creatief, daadkrachtig, resultaat- en
klantgericht. Zij krijgen de ruimte voor eigen initiatief en
stimulansen om zich te blijven ontwikkelen.
Het leveren van een hoge kwaliteit van dienstverlening aan de klant en
de opdrachtgever staat voorop.
De aanpak van DOCK heeft in 2005 erkenning gekregen. DOCK is toen door
de MO-groep uitgeroepen tot maatschappelijk ondernemer van het jaar.
De jury oordeelde dat DOCK continu goede dienstverlening biedt met een
uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Voor meer informatie tel. 2270809 of www.dock.nl
Gemeente Capelle a/d IJssel