Gemakkelijk elektronisch zaken doen met DigiD voor inwoners van Gulpen-Wittem
'Supersnel zaken doen op tijden die u uitkomen.'
Gulpen-Wittem - 2 april 2008 - Inwoners van Gulpen-Wittem kunnen nu ook buiten kantoortijden diensten afnemen van de gemeente. Met het aanbieden van digitale dienstverlening voorziet de gemeente in de behoefte van haar burgers om 24 uur per dag van bepaalde diensten gebruik te maken. Burgers kunnen vanaf nu onder andere uittreksels aanvragen en verhuizingen doorgeven via internet. In de toekomst worden de digitale diensten uitgebreid.
Wethouder Verhoeven - portefeuillehouder Dienstverlening - is enthousiast over de nieuwe mogelijkheden om 'te shoppen in het digitale gemeentehuis Gulpen-Wittem': 'Tot vandaag beperkte het digitale verkeer tussen de gemeente Gulpen-Wittem en haar burgers zich voornamelijk tot 'informatie'. Vanaf nu kunnen burgers steeds meer producten rechtstreeks vanaf hun computer opvragen en bestellen. Dat kan door gebruik van DigiD, het persoonlijke 'digitale paspoort'. Supersnel zaken doen op tijden die burgers uitkomen.'
Concreet gaat het nu om de volgende producten:
- Doorgeven van verhuizing binnen de gemeente (gratis)
- Doorgeven verhuizing vanuit een andere gemeente (gratis)
- Naamgebruik (gratis)
- Attestatie de vita / bewijs van in leven zijn (betaald)
- Uittreksel GBA (bevolkingsregister) (betaald)
- Gezinsuittreksel (betaald)
- Uittreksel t.b.v. huwelijksaangifte (betaald)
- Uittreksel bewijs van Nederlanderschap (betaald)
DigiD
Inwoners dienen voor deze diensten te beschikken over een zogenaamde DigiD.
DigiD (spreek uit: die-gie-dee) staat voor Digitale Identiteit. Het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet de identiteit kan controleren. Op aanvraag ontvangt men hiervoor van DigiD een inlogcode. Voor het verkrijgen van een inlogcode hoeft men zich maar één keer aan te melden via www.digid.nl of via de website van de gemeente Gulpen-Wittem, www.gulpen-wittem.nl, waar men door kan klikken naar DigiD online.
Burgers konden al eerder DigiD aanvragen, bijvoorbeeld bij andere (overheids-)organisaties zoals de Belastingdienst, voor het doen van aangifte of bij de Sociale Verzekeringsbank voor het aanvragen van kinderbijslag.
In drie stappen uw eigen DigiD-inlogcode
Voor het verkrijgen van een gebruikersnaam met wachtwoord, hoeven burgers zich maar één keer aan te melden. Dat gaat eenvoudig:
Stap 1: Op www.digid.nl gaat u naar 'Aanvragen DigiD'. Automatisch opent zich het DigiD-aanvraagscherm.
Stap 2: U vult vervolgens uw burgerservicenummer, geboortedatum, postcode en huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. Tot slot vult u eventueel uw mobiele telefoonnummer in. DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar het (huis)adres zoals dat bekend is bij uw gemeente.
Stap 3: U activeert uw DigiD inlogcode met de activeringscode en uw gebruikersnaam met wachtwoord op www.digid.nl, kies vervolgens voor 'Activeren'. Met uw wachtwoord kunt u voortaan gebruikmaken van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten.
Kijk op:
www.gulpen-wittem.nl
www.digid.nl
Einde bericht
Gemeente Gulpen-Wittem
Gemeente Gulpen-Wittem