Ingezonden persbericht



ChristenUnie vraagt onderzoek naar kansen spoorlijn Utrecht - Breda

'Nieuw spoor tegelijk met extra asfalt'

De ChristenUnie wil snel onderzoek naar de kansen van een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda, parallel aan de snelweg A27. Kamerlid Ernst Cramer vermoedt dat de aanleg van een spoor goedkoper uitkan wanneer het werk, of tenminste de voorbereidingen daarop, tegelijk worden uitgevoerd met de verbreding van de A27. ,,Bovendien kan een goede treinverbinding de vraag naar nog meer asfalt op de noord-zuidas verminderen.''

Cramer heeft schriftelijke vragen gesteld aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd door bouwbedrijf BAMRail en ingenieursbureau Goudappel Coffeng. Daaruit zou blijken dat een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda dagelijks wel 45000 'nieuwe reizigers' zou kunnen trekken. Dat is veel meer dan het aantal van duizend extra reizigers per dag, waar een onderzoek uit 1999 op rekende.

De ChristenUnie wil dat minister Eurlings ook zelf onderzoekt of de aanleg van een spoorlijn goedkoper gerealiseerd kan worden wanneer dit werk in samenhang met de verbreding van de A27 wordt uitgevoerd. Cramer vraagt bovendien een onderzoek naar de effecten van een nieuwe spoorlijn op de bestaande knelpunten op noord-zuidcorridors, zoals de A16 (Moerdijkbrug) en de A2. Cramer: ,,Alles hangt met alles samen. Als de reizigerscapaciteit op de as Utrecht-Breda vergroot wordt, kan dat gevolgen hebben voor de parallel lopende A16 en A2. De prijs van een nieuwe spoorlijn langs de A27 moeten dus beoordeeld worden in samenhang met de kosten van een eventuele verbreding van de A2 of A16 in de toekomst.''

BAMRail heeft geopperd dat de aanleg van een nieuwe spoorlijn Utrecht-Breda zou kunnen worden uitgevoerd in een publiek-private samenwerking, in combinatie met woningbouw. De ChristenUnie vraagt van minister Eurlings of hij de berekeningen van het bouwbedrijf wil natrekken, en wil beoordelen of het een haalbare zaak zou kunnen zijn.



Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de aanleg van een spoorlijn Breda-Utrecht (vervolgvragen op nr 1644, antwoord ontvangen op 11 maart 2008)


1. Kent u het bericht 'BAM: volle treinen Breda-Utrecht'?


2. Bent u bereid opnieuw het aantal reizigers dat gebruik zal maken van (delen van) deze spoorverbinding te onderzoeken nu het onderzoek uitkomt op 45000 nieuwe reizigers per dag en het effect op de bestaande spoorlijnen minimaal is? Hoe verklaart u het forse verschil met het onderzoek uit 1999 dat stelt dat er slechts sprake zou zijn van 1000 nieuwe reizigers?


3. Hoe beoordeelt u de door de onderzoekers geschetste synergie effecten die plaatsvinden bij een integrale benadering van spoor en weginfrastructuur op de corridor?


4. Deelt u de mening van de onderzoekers dat als gevolg van de spoorverbinding de groei van het personenverkeer over de A27 kan worden beperkt en daarmee ook de omvang van de capaciteitsverbetering op de A27? Hoeveel besparingen op de aanlegkosten van deze wegverbreding zou dit kunnen opleveren?


5. Bent u bereid te onderzoeken welke invloed de aanleg van de spoorverbinding heeft op mogelijk toekomstige capaciteitsknelpunten zoals aangekondigd in de LMCA Weg op parallel gelegen wegcorridors zoals de A16 (Moerdijkbrug) en de A2?


6. Wanneer is het onderzoek op basis van de MER-richtlijnen naar de vraag of de conclusies uit 1999 uit de verkennende studie corridor (Breda-Utrecht) t.a.v. een eventuele spoorlijn nog steeds van kracht zijn afgerond? Kan dit voor de MIRT behandeling naar de Kamer?


7. Bent u bereid in het MER A27 Utrecht-Hooipolder op basis van de nieuwe vervoersprognose één of meer alternatieven op te nemen waarin een spoorlijn wordt gerealiseerd, bijvoorbeeld als onderdeel van het Meest Milieuvriendelijk Alternatief? Zo nee, waarom niet?


8. Bent u bereid zoals aangeboden door BAM de berekeningen voor de zomer te verifiëren en te participeren in onderzoek of er een haalbare business case is voor deze spoorlijn eventueel in combinatie met woningbouw en daarbij ook de mogelijkheid van publiek private samenwerking te onderzoeken?

Informatie uit de Tweede Kamer gecombineerd met achtergronddossiers en het laatste politieke nieuws. Informatie ter oriëntatie op een bezoek, uitleg over hoe wetten tot stand komen en een rondgang door de geschiedenis van de Staten-Generaal. Kijk nu op www.tweedekamer.nl

Disclaimer