Technische Universiteit Eindhoven

Coupletten en refreinen herkennen om muziekdata te comprimeren

Geplaatst: 02 April, 2008

Een mens herkent in popmuziek moeiteloos de overgang van couplet naar refrein. Computers met eenzelfde hoorvermogen zouden audiobestanden in de toekomst flink kunnen indikken. TU/e-promovendus Michael Bruderer onderzocht daarom hoe mensen precies het verschil waarnemen.

Het popnummer Let it be van The Beatles is zodanig grijsgedraaid, dat iedereen het nummer minstens deels kan meezingen of neuriën. De meeste luisteraars horen ook tussen welke twee 'Let it be's' het couplet overgaat in het refrein. Onze hersenen herkennen die overgang schijnbaar moeiteloos; zelfs als de uitvoering niet perfect is. Voor computers is dit bij lange na niet zo gemakkelijk.

Vandaar dat dipl.ing. Michael Bruderer in zijn promotieonderzoek bekeek hoe mensen dit voor elkaar krijgen. Wat zijn voor hen de belangrijkste signalen dat muziek een overgang maakt? Het onderzoek werd uitgevoerd met in het achterhoofd het herkennen van structuren in muziek door software. Bruderer: "Als je de structuur van een muziekstuk kent, kun je niet alleen van nummer naar nummer springen, maar ook direct naar een refrein gaan. Verder bevat popmuziek veel herhaling. Dat zou je kunnen gebruiken om een audiobestand in te dikken."

Bruderer: "We hebben eerst gekeken hoe proefpersonen de muziek opdelen en welke muzikale signalen ze daar bewust en onbewust voor gebruiken. Vooral veranderingen in klankkleur en tempo en ritme kwamen naar voren als sterke signalen." Ook ging de promovendus na hoe goed bestaande muziektheoretische modellen de grenzen die door de proefpersonen werden waargenomen, kunnen voorspellen. Een wijziging in klankkleur, een rust en een lange noot tussen twee korte kwamen naar voren als indicatoren.

Michael Bruderer (1978, Zwitserland) deed zijn promotieonderzoek aan de J.F. Schouten School for User-System Interaction Research, met financiële ondersteuning van Philips Research Europe. Hij promoveert op 10 april.