Sociale informatie eenvoudig te vinden voor de burger
02.04.2008
Het complete aanbod van zorg, welzijn en wonen voor de burger op één
digitale plek. Dat is het uitgangspunt van de digitale sociale kaart
Nederland. De Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB), GGD Nederland,
MEE Nederland en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
ondertekenen op woensdag 2 april een overeenkomst voor de ontwikkeling
daarvan.
De sociale kaart geeft informatie over zorg, zorggelateerd wonen en
zorggerelateerd welzijn voor de burger. Het wordt een sociale kaart
met actuele en betrouwbare informatie op lokaal, regionaal en
nationaal niveau. Dat is mogelijk doordat de convenantpartijen hun
gegevens uitwisselen. De gebruiker kan vervolgens via een website of
een digitaal WMO-loket de informatie bekijken.
De sociale kaart biedt een aantal belangrijke voordelen:
* Zowel burgers, medewerkers van gemeenten als professionals in de
hulp- en zorgverlening kunnen de sociale kaart bekijken.
* De gebruiker kan producten van verschillende aanbieders met elkaar
vergelijken.
* Vanuit de landelijke kaart kunnen regionale of plaatselijke
kaarten worden samengesteld.
* Zo kunnen burgers zich niet alleen informeren over de beschikbare
voorzieningen maar ook advies en cliëntenondersteuning krijgen.
De eerste stap om tot de sociale kaart te komen is de uitwisseling van
de gegevens uit de drie betrokken databases: G!DS (bibliotheken), BSK
(MEE) en SoCard (GGD). Deze zal voor 1 juli 2008 gerealiseerd zijn.
Daarnaast vraagt de samenwerking heldere afspraken over het effectief
verzamelen, beheren en presenteren van nieuwe informatie voor de
landelijke sociale kaart. Hiervoor worden dit jaar regionale
samenwerkingsverbanden aangegaan tussen de betrokken organisaties.
Den Haag, 2 april 2008
Vereniging Nederlandse Gemeenten