Vereniging Milieudefensie


Eurlings moet accepteren dat regio Amstelveenbaan niet pikt

2 april 2008 - Milieudefensie roept de Ministers Eurlings en Cramer op af te zien van een Tweede Kaagbaan, ofwel een Amstelveenbaan. Doordrukken van een mogelijke extra startbaan tegen de wens van gemeente en provincie in, laat zien dat de regio uiteindelijk niets heeft in te brengen als het om de groei van Schiphol gaat.

Bovendien schieten milieu en omwonenden met een nieuwe startbaan niets op, zeker niet als bestaande startbanen open blijven. Voor Schiphol is een
Amstelveenbaan belangrijk om ook bij westerstorm op volle capaciteit te
kunnen blijven doordraaien. Dat betekent dat Schiphol nog verder door kan
groeien zonder in te boeten aan betrouwbaarheid. Omwonenden zullen het kind van de rekening worden. De overlast onder de huidige vliegroutes zal
niet afnemen. Inwoners van Amstelveen en Amsterdam Oost komen te wonen onder een nieuwe aanvliegroute.

Grote stukken land open houden ten behoeve van de groei van de luchtvaart
druist ook in tegen twee andere uitgangspunten van dit kabinet: zuinig ruimtegebruik en beperken van de uitstoot van broeikasgassen. Milieudefensie is van mening dat Schiphol groot genoeg is. Het is tijd voor duurzame keuzes.