Vereniging Milieudefensie
Eurlings moet accepteren dat regio Amstelveenbaan niet pikt
2 april 2008 - Milieudefensie roept de Ministers Eurlings en Cramer op
af te zien van een Tweede Kaagbaan, ofwel een Amstelveenbaan.
Doordrukken van een mogelijke extra startbaan tegen de wens van
gemeente en provincie in, laat zien dat de regio uiteindelijk niets
heeft in te brengen als het om de groei van Schiphol gaat.
Bovendien schieten milieu en omwonenden met een nieuwe startbaan niets
op, zeker niet als bestaande startbanen open blijven. Voor Schiphol is
een
Amstelveenbaan belangrijk om ook bij westerstorm op volle capaciteit
te
kunnen blijven doordraaien. Dat betekent dat Schiphol nog verder door
kan
groeien zonder in te boeten aan betrouwbaarheid. Omwonenden zullen het
kind van de rekening worden. De overlast onder de huidige vliegroutes
zal
niet afnemen. Inwoners van Amstelveen en Amsterdam Oost komen te wonen
onder een nieuwe aanvliegroute.
Grote stukken land open houden ten behoeve van de groei van de
luchtvaart
druist ook in tegen twee andere uitgangspunten van dit kabinet: zuinig
ruimtegebruik en beperken van de uitstoot van broeikasgassen.
Milieudefensie is van mening dat Schiphol groot genoeg is. Het is tijd
voor duurzame keuzes.