Persberichten 2008
7 februari 2008
Nieuw programma kinderuniversiteit Maastricht 2008
Colleges door professoren voor kinderen groep 8 basisscholen
Waarom onthouden we sommige dingen wel en andere niet? Wat kan er
allemaal stuk gaan in je lichaam als je een ongeluk krijgt en hoe
wordt dat gerepareerd? Mogen alleen Nederlanders in Nederland wonen of
ook anderen? En wie dan precies? Deze en nog veel meer vragen worden
behandeld tijdens de colleges die de Universiteit Maastricht vanaf
april voor de tweede keer geeft aan kinderen van groep 8 van de
basisscholen in Zuid-Limburg. Het doel is kinderen op een leuke en
leerzame manier kennis te laten maken met de universiteit en de
wetenschap. De eerste serie in 2007 was een overweldigend succes.
Vorig jaar gaf de Universiteit Maastricht voor het eerst een serie
kindercolleges. Er werd gerekend op zo'n zeshonderd aanmeldingen, maar
dat aantal werd verdubbeld. De colleges werden daarom twee keer
gegeven in plaats van één keer. Dit jaar zijn de acht verschillende
colleges meteen al dubbel geroosterd, en kunnen er vanwege de grootte
van de zaal in totaal zo'n 950 kinderen deelnemen.
De colleges duren ongeveer een uur en zijn gratis toegankelijk. Geheel
in stijl met het onderwijsprofiel van de Universiteit Maastricht wordt
interactie tussen de kinderen en de professoren gestimuleerd en worden
de kinderen ruim naar hun ervaringen en meningen gevraagd of maken ze
een praktische oefening. Zo neem hoogleraar Traumatologie Peter Brink
een gipsmeester mee naar het college om ter plekke een gipsverband te
kunnen aanleggen.
Het programma van 2008 ziet er als volgt uit:
2 april: `Ik wil de baas zijn!' Mariëlle Heijltjes (hoogleraar
Managerial Behavior) behandelt het gedrag van managers met
bijvoorbeeld vragen als `wie bepaalt wanneer wie waarover de baas is?'
en `Moet er eigenlijk wel altijd een baas zijn?'.
9 april: `Niet dun, wel ondervoed?' Annemie Schols (hoogleraar
Nutrition and Metabolism in chronic disease) belicht ondervoeding bij
kinderen en de relatie tussen voeding en gezondheid.
16 april: `Sportrecords, allemaal doping?' Harm Kuipers (hoogleraar
Sport, beweging en gezondheid) gaat in op de vraag hoe het kan dat
sporters steeds beter prestaties neerzetten, waarbij hij het onderwerp
doping ook de revue laat passeren.
23 april: `Wie mag in Nederland wonen?' Hildegard Schneider
(hoogleraar Europees migratierecht) vraagt zich samen met de kinderen
af wie Nederland mag binnenkomen en wie mag blijven. Zijn er mensen
die we heel hard nodig hebben en gaan we voor die mensen
uitzonderingen maken?
21 mei: `Brokkenboel' Peter Brink (hoogleraar Traumatologie) laat zien
wat er allemaal met je kan gebeuren als je een ongeluk krijgt en hoe
dat wordt gerepareerd. Daarvoor neemt hij ook een gipsmeester mee naar
het college.
28 mei: `Denken, leren, vergeten en ons brein' Jelle Jolles
(hoogleraar Neuropsychologie en Biopsychologie) belicht hoe mensen
informatie uit hun omgeving opnemen en verwerken om zo goed mogelijk
te kunnen functioneren.
4 juni: `Ik wil een computer in mijn hoofd' Wim Gijselaers (hoogleraar
Onderwijskundebelicht) behandelt de onderwijspsychologie vanuit de
vraag hoe onze hersenen werken en hoe mensen leren.
11 juni: `Wat kost het huis van je ouders?' Piet Eichholtz (hoogleraar
Housing and Private Investors) laat zien wat de prijs van een huis
bepaalt en hoe kinderen van nu later hun huis zullen financieren.
Meer informatie over de kinderuniversiteit en inschrijven door
basisscholen: www.unimaas.nl/kinderuniversiteit
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht
bij Femke Kools, tel. 043 3885230, e-mail
kinderuniversiteit@ssc.unimaas.nl
De afdeling Communicatie & Relatiebeheer van de UM is bereikbaar via
043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten
kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit
Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/
Zie ook het Research Magazine voor meer interessant onderzoek aan de
UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine
Leading in Learning
Based in Europe, focused on the world. Maastricht University is a
stimulating environment. Where research and teaching are
complementary. Where innovation is our focus. Where talent can
flourish. A truly student oriented research university.
Universiteit Maastricht