Universiteit Maastricht

Persberichten 2008

7 februari 2008
Nieuw programma kinderuniversiteit Maastricht 2008 Colleges door professoren voor kinderen groep 8 basisscholen

Waarom onthouden we sommige dingen wel en andere niet? Wat kan er allemaal stuk gaan in je lichaam als je een ongeluk krijgt en hoe wordt dat gerepareerd? Mogen alleen Nederlanders in Nederland wonen of ook anderen? En wie dan precies? Deze en nog veel meer vragen worden behandeld tijdens de colleges die de Universiteit Maastricht vanaf april voor de tweede keer geeft aan kinderen van groep 8 van de basisscholen in Zuid-Limburg. Het doel is kinderen op een leuke en leerzame manier kennis te laten maken met de universiteit en de wetenschap. De eerste serie in 2007 was een overweldigend succes.

Vorig jaar gaf de Universiteit Maastricht voor het eerst een serie kindercolleges. Er werd gerekend op zo'n zeshonderd aanmeldingen, maar dat aantal werd verdubbeld. De colleges werden daarom twee keer gegeven in plaats van één keer. Dit jaar zijn de acht verschillende colleges meteen al dubbel geroosterd, en kunnen er vanwege de grootte van de zaal in totaal zo'n 950 kinderen deelnemen. De colleges duren ongeveer een uur en zijn gratis toegankelijk. Geheel in stijl met het onderwijsprofiel van de Universiteit Maastricht wordt interactie tussen de kinderen en de professoren gestimuleerd en worden de kinderen ruim naar hun ervaringen en meningen gevraagd of maken ze een praktische oefening. Zo neem hoogleraar Traumatologie Peter Brink een gipsmeester mee naar het college om ter plekke een gipsverband te kunnen aanleggen.

Het programma van 2008 ziet er als volgt uit:
2 april: `Ik wil de baas zijn!' Mariëlle Heijltjes (hoogleraar Managerial Behavior) behandelt het gedrag van managers met bijvoorbeeld vragen als `wie bepaalt wanneer wie waarover de baas is?' en `Moet er eigenlijk wel altijd een baas zijn?'. 9 april: `Niet dun, wel ondervoed?' Annemie Schols (hoogleraar Nutrition and Metabolism in chronic disease) belicht ondervoeding bij kinderen en de relatie tussen voeding en gezondheid. 16 april: `Sportrecords, allemaal doping?' Harm Kuipers (hoogleraar Sport, beweging en gezondheid) gaat in op de vraag hoe het kan dat sporters steeds beter prestaties neerzetten, waarbij hij het onderwerp doping ook de revue laat passeren.
23 april: `Wie mag in Nederland wonen?' Hildegard Schneider (hoogleraar Europees migratierecht) vraagt zich samen met de kinderen af wie Nederland mag binnenkomen en wie mag blijven. Zijn er mensen die we heel hard nodig hebben en gaan we voor die mensen uitzonderingen maken?
21 mei: `Brokkenboel' Peter Brink (hoogleraar Traumatologie) laat zien wat er allemaal met je kan gebeuren als je een ongeluk krijgt en hoe dat wordt gerepareerd. Daarvoor neemt hij ook een gipsmeester mee naar het college.
28 mei: `Denken, leren, vergeten en ons brein' Jelle Jolles (hoogleraar Neuropsychologie en Biopsychologie) belicht hoe mensen informatie uit hun omgeving opnemen en verwerken om zo goed mogelijk te kunnen functioneren.
4 juni: `Ik wil een computer in mijn hoofd' Wim Gijselaers (hoogleraar Onderwijskundebelicht) behandelt de onderwijspsychologie vanuit de vraag hoe onze hersenen werken en hoe mensen leren. 11 juni: `Wat kost het huis van je ouders?' Piet Eichholtz (hoogleraar Housing and Private Investors) laat zien wat de prijs van een huis bepaalt en hoe kinderen van nu later hun huis zullen financieren.

Meer informatie over de kinderuniversiteit en inschrijven door basisscholen: www.unimaas.nl/kinderuniversiteit

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij Femke Kools, tel. 043 3885230, e-mail
kinderuniversiteit@ssc.unimaas.nl
De afdeling Communicatie & Relatiebeheer van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/ Zie ook het Research Magazine voor meer interessant onderzoek aan de UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine

Leading in Learning
Based in Europe, focused on the world. Maastricht University is a stimulating environment. Where research and teaching are complementary. Where innovation is our focus. Where talent can flourish. A truly student oriented research university.