Port of Rotterdam

Presentatie nieuwe Rotterdamse bulkterminal


01-04-2008

Het Havenbedrijf Rotterdam presenteert deze week zijn plan voor een nieuwe terminal voor droge bulk aan de internationale producenten en gebruikers van industriële mineralen. Deze treffen elkaar en de logistieke dienstverleners tijdens de vakbeurs `Industrial Minerals´die maandag tot en met woensdag plaatsvindt in Athene.

De terminal is gepland op de ´Hartelstrook´ op de Maasvlakte. Ongeveer een derde van deze deels door demping verkregen locatie is gereserveerd voor een droge bulk terminal. Deze krijgt een oppervlakte van 12 hectare: 200 meter diep met een kadelengte van 600 meter. De maximale diepgang is 16 meter. Aansluiting via rail, de Betuweroute loopt direct langs de locatie, behoort tot de mogelijkheden. De nieuwe terminal is gepland in de tweede helft van 2010 operationeel te worden.

Het Havenbedrijf is voor de exploitatie in gesprek met ´Van Uden Stevedoring´, dat momenteel een terminal aan de Merwehaven heeft. Dit is een locatie voor toekomstige stadsontwikkeling.

Positie Rotterdam
De Rotterdamse haven behandelt jaarlijks ruim 12 miljoen ton mineralen (o.a. magnesiet, ilmeniet, concentraten zoals zink, koper en nikkel, bauxiet en alumina, vermiculiet, veldspaat, kaolien) en overige droge bulk (o.a. bouwgrondstoffen zoals grind en zand, piekijzer en (gecalcineerde) petcokes). Dit is ongeveer een kwart van de West-Europese im- en export over zee. Naast de stromen in bulk worden er steeds meer, vooral kostbare, mineralen ) o.a. kobalt, chroom, perliet, grafiet, mangaan) in ´big bags´ of los gestort in containers aangevoerd. De afgelopen tien jaar bedroeg de gemiddelde jaarlijkse groei in mineralen etc., zes procent. De meest gebruikte schepen voor overige droge bulk zijn 10-40.000 dwt. groot.

Rotterdam telt 12 bedrijven/terminals die mineralen en bouwstoffen behandelen: Borax Rotterdam, EBS, EP Stevedoring, Vulcaanhaven Storage, Maja Stevedores, Marcor Stevedoring, Nieuwe Waterweg Silo, Rotterdam Bulk Terminal, Steinweg Handelsveem, Van Uden Stevedoring, Vulcaanhaven en Welplaat. Een bijzonder kenmerk van de haven is de boord-boord overslag met drijvende kranen. Dit gebeurt aan boeien en palen met een diepgang tussen bijna 12 en 21 meter.

Voorziening EU onder druk
De Europese industrie, met name de producenten van staal, ijzer- en chemische producten is sterk afhankelijk van de import van ertsen en mineralen. In metallurgische mineralen, zoals ijzererts, is de eigen productie zeer beperkt. In mineralen voor de bouw, vooral bouwgrondstoffen (zand, grint) is Europa zelfvoorzienend. Voor bepaalde industriële mineralen zoals veldspaat, kaolien, magnesium, gips en potas blijft de EU een belangrijke producent. Echter, in de meeste lidstaten heeft de mineralenproductie een lage prioriteit en de productie belast het milieu. Hierdoor ondervindt de winning beperkingen in het gebruik van land. Omdat de vraag niet afneemt, moet de import toenemen en daarmee het belang van havens.

Het afhankelijkheidsbesef is toegenomen door de sterke prijsstijgingen van grondstoffen op de wereldmarkt. Opkomende landen zoals China en India vergroten niet alleen de vraag maar beperken ook het aanbod. Zo ontmoedigt bijvoorbeeld de Chinese overheid de export van ruwe mineralen door heffingen. Europese gebruikers moeten daarom andere bronnen aanboren waardoor het intra-Europees transport, vanuit bijvoorbeeld Turkije, toeneemt.