Amsterdam stimuleert gebruik fiets!
1 april 2008
-
Jacqueline Schermer
Oprichting platform voor duurzame mobiliteit en gratis stallen
Wethouder Tjeerd Herrema en Amsterdamse bedrijven en instellingen hebben op 1 april een intentieverklaring voor een duurzaam mobiel Amsterdam ondertekend en een platform opgericht voor duurzame mobiliteit. Doel is onder meer het ondersteunen en ontwikkelen van projecten waarmee allerlei vormen van duurzame mobiliteit gestimuleerd worden. Als eerste aanzet hiertoe is per 31 maart een proef gestart met het gratis stallen van fietsen in de Lockerstallingen. Ook werden vandaag de resultaten van het tevredenheidsonderzoek fietsers 2007 bekend gemaakt. Amsterdam scoort daar in een 7,2 als fietsstad.
Amsterdam Cycling to Sustainability
De gemeente Amsterdam en diverse Amsterdamse bedrijven en instellingen hebben zich verenigd in een platform voor duurzame mobiliteit met als naam: Amsterdam Cycling to Sustainability. Hiertoe werd een intentieverklaring ondertekend voor een duurzaam mobiel Amsterdam door wethouder Tjeerd Herrema en initiatiefnemers Jos Louwman van fietsverhuurbedrijf MacBike en Pascal van den Noort van belangenvereniging Velo Mondial. Prominente Amsterdamse bedrijven en instellingen hebben de intentieverklaring mede ondertekend. Het gaat hierbij om: RAI-vereniging, de Amsterdamse Innovatie Motor, Mister Green, het Zwarte Fietsenplan, Chopperdome, JCDecaux Nederland B.V., Canal Company, de Fietsersbond, Advier B.V. / Velotaxi en het ATCB.
Duurzame mobiliteit zorgt ervoor dat Amsterdam bereikbaar én leefbaar blijft. Amsterdam is op de goede weg. Er wordt in de stad veel gefietst en er zijn allerlei goede initiatieven op het gebied van duurzame mobiliteit. Maar er liggen ook nog vele kansen. Vandaar dat de Gemeente Amsterdam en diverse Amsterdamse bedrijven en instellingen de handen ineen sluiten om duurzame mobiliteit in Amsterdam te bevorderen.
Doel van het initiatief is het ondersteunen en ontwikkelen van projecten waarmee allerlei vormen van duurzame mobiliteit gestimuleerd worden. Aansluitend op reeds bestaande initiatieven vanuit de gemeente zoals de verbeteringen aan het hoofdnet Fiets en het uitbreiden van het netwerk van bewaakte fietsenstallingen. Ook wil het platform Amsterdam internationaal promoten als een duurzaam mobiele stad. Hierbij is gekozen voor de fiets als unique selling point van Amsterdam. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het verzorgen van publiciteit op internationale beurzen of een internationale prijs voor de meest duurzame mobiele stad. Verder heeft het platform de ambitie om samen met Amsterdamse kennisinstellingen een kennisinstituut voor duurzame mobiliteit op te richten. Deze kan zich richten op bijvoorbeeld het organiseren van masterclasses en het opstellen van een programma voor internationale professionals
Gratis stallen in Locker
Met het vaststellen van de begroting 2008 is de Amsterdamse gemeenteraad in december 2007 akkoord gegaan met het tijdelijk gratis stallen van fietsen in de Lockerstallingen (behalve Tolhuisplein). Dit houdt in dat de eerste dag stallen gratis wordt evenals het abonnement voor de Lockerstallingen. Het huidige college van B&W heeft luchtkwaliteit hoog in het vaandel staan. Promoten van fietsgebruik en het positioneren van Amsterdam als dé fietsstad passen daar goed in. Om de Amsterdammer te stimuleren de fiets te gebruiken en het risico van fietsendiefstal te verminderen is per 31 maart 2008 het bewaakt stallen in de Lockerstallingen voor de periode van één jaar gratis. Ook worden de daarvoor toegankelijke stallingen voorzien van oplaadpunten voor elektrische scooters. Na evaluatie zal besloten worden of per 1 april 2009 het gratis stallen definitief wordt ingevoerd. De verwachting is dat het gebruik van de Lockerstallingen aanzienlijk zal stijgen, dat de fietsparkeerdruk op straat bij de grote stallingen Zuid WTC en RAI merkbaar zal teruglopen en het effect heeft op het terugdringen van het aantal gestolen fietsen in Amsterdam. Kosten worden geraamd op circa ¤ 200.000 per jaar. Het betreft vooral de dekking van de gederfde inkomsten.
Fietsonderzoek 2007
Dagelijks fietsen in totaal zo'n 350.000 mensen in Amsterdam. De gemeente wil graag inspelen op de wensen van de fietsers. Daarom heeft zij de Amsterdammer gevraagd hoe tevreden men is over de kwaliteit van de fietspaden, de verkeersveiligheid en andere fietsonderwerpen. Uit dit onderzoek blijkt dat Amsterdam als stad om in te fietsen als rapportcijfer een 7,2 krijgt (2006: 7,0). Andere bevindingen uit het onderzoek:
* bijna de helft van de Amsterdammers (45%) ergert zich vaak tot zeer vaak aan het rijgedrag van andere weggebruikers. Het meest (36%) stoort men zich aan automobilisten,
* fietsparkeervoorzieningen in het centrum en bij bus- en tramhaltes scoren een onvoldoende (4,9),
* een krappe voldoende voor fietsparkeervoorzieningen bij treinstations en metrostations (5,8) en voor fietsparkeervoorzieningen in de buurt (5,9),
* een 8,1 voor de wachttijdmelder voor fietsers bij verkeerslichten,
* een 6,6 voor de verkeersveiligheid (gevoel van veiligheid), 30% van de fietsers vindt dat het belangrijkste onderwerp om te verbeteren in de stad.
Download
49 nieuwe wachttijdmelders bij verkeerslichten in 2008
In het bovenstaande onderzoek wordt een 8,1 gegeven voor de wachttijdmelders in Amsterdam. De gemeente plaatst steeds meer wachttijdmelders bij fietsverkeerslichten. Gebleken is dat het aantal fietsers dat door rood licht rijdt vermindert en dat daardoor de verkeersveiligheid verbetert. Op dit moment staan er op zeven locaties 16 wachttijdmelders voor fietsers. In de eerste week van april worden wederom zeven locaties voorzien van totaal 20 nieuwe wachttijdmelders. In de loop van 2008 komen nog eens 29 exemplaren bijplaatsen op diverse locaties in de stad.
Gemeente Amsterdam