Groep publiekstijdschriften
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 1 april 2008
Tijdschriftenmarkt blijft groeien
Nieuwe vrouwenbladen goed van start
De Nederlandse tijdschriftenbranche laat onveranderd een gunstige oplageontwikkeling zien. Na
goede cijfers in het derde kwartaal van 2007, laat ook vierde kwartaal van 2007 een groei zien. De
totale verspreide oplage van publiekstijdschriften steeg met 1,5 miljoen exemplaren tot 26,6 miljoen
exemplaren*. Dat is een plus van 6,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2006.
Meerdere tijdschriftsegmenten groeiden. De beste resultaten waren er voor de special interestbladen
algemeen, de vrouwenbladen en de populair wetenschappelijke bladen, die alle de oplage met meer
dan 20 procent zagen toenemen. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vandaag door HOI, Instituut
voor Media Auditing zijn gepubliceerd.
Traditiegetrouw laat het vrouwenbladensegment de meeste dynamiek zien. De totaal verspreide oplage
van de vrouwenbladen groeide met 24,1 procent tot 4,2 miljoen. Deze stijging kwam voor een groot
deel op conto van zes nieuwe titels: Vrouw (836.500), Grazia (46.800), Hide & Chic (34.400), Gala
(33.800), Diva & Donna (32.100) en Weekend Royalty (31.300).
Significant groeiden de oplagecijfers van Stars (103.000, +113%), Glossy (104.000, +27%), LINDA.
(150.000, +19%) en La Vie en Rose (33.300, +11%). Bij de mannenbladen verdwenen Man of All
Seasons, Maxim en Passie uit de HOI-cijfers. De overgebleven mannenbladen zagen de totaal
verspreide oplage met 8,5 procent groeien tot 280.000. De sterkste groei was voor Esquire, die de
oplage met 60 procent zag groeien tot 30.100 exemplaren. De oplage van BestLife groeide met 38
procent tot 30.200, die van BLVD-Man met 14 procent tot 40.500. De oplage van Playboy steeg met
4,9 procent tot 65.000.
Bij de populair wetenschappelijke bladen zijn Mind Magazine (87.400) en Wetenschap in Beeld
(31.800) twee goede nieuwkomers. Ook Quest (188.400, +10%) en Zo Zit Dat (39.500, + 34%) zitten
in deze categorie in de lift.
Andere titels waarvan de totale verspreide oplage een groei liet zien, waren onder meer:
VT Wonen (347.000, +174%), J/M (56.600, +31%), De Smaak van Italië (25.000, +29%), More Than
Classic (56.900, +25%), Delicious (75.000, +24%) en Teletubbies Tijdschrift (23.100, +24%).
* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines
---
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.
Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62 of per e-mail h.schrier@nuv.nl
Nederlands Uitgeversverbond