Fijnstofheffing ingevoerd
01-04-2008
De belasting op fijnstof voor auto's is vanaf 1 april ingevoerd.
Belangenclubs BOVAG en RAI Vereniging wilden de invoering van de
heffing door het ministerie van Financiën met een kortgeding
tegenhouden, maar de rechtbank in Den Haag besliste anders. De
fijnstofheffing als onderdeel van de aanschafbelasting BPM is een
feit.
Tot 1 april 2008 gold bij de aankoop van een nieuwe dieselauto met
roetfilter een standaardkorting van 600 euro op de aanschafbelasting
(BPM). Deze regeling is komen te vervallen. Nu geldt een
fijnstofdifferentiatie die de korting afhankelijk maakt van de
fijnstofuitstoot.
Kopers van voertuigen met een lage uitstoot kunnen nog altijd genieten
van een korting. Hoe meer uitstoot des te duurder de nieuwe auto
wordt. De maximale korting is 900 euro, de maximale toeslag is
onbeperkt. Het omslagpunt van korting naar toeslag ligt bij een
uitstoot van 5 milligram per kilometer (mg/km). Elke milligram
uitstoot kost 200 euro.
Ter illustratie: 4 mg/km x 200 euro = 800 euro - 900 euro levert een
korting op van 100 euro. 5 mg/km x 200 euro = 1000 euro - 900
euro resulteert in een toeslag van 100 euro. Personenauto's waarvan
geen uitstoot bekend is, worden geacht de maximumuitstoot te
veroorzaken. Deze is in normale gevallen 25 mg/km en in
uitzonderingsgevallen 40 of 60 mg/km. Er bestaat een
tegenbewijsmogelijkheid.
Zie ook het bericht op de site van het ministerie van Financiën.
Zie het origineel
Dossiers
* Luchtkwaliteit