Senternovem
01-04-2008 | Op weg naar een Frisse School
Scholen streven naar een prettig binnenklimaat en willen ook nog
energie besparen. Het project Frisse Scholen van Kompas helpt daarbij.
Marlies Pieterse, projectleider: "Het probleem staat inmiddels op de
kaart, nu moeten scholen er mee aan de slag."
Tot nu toe was het project Frisse Scholen er vooral op gericht om de
problemen te agenderen. "Die fase heeft een hoop losgemaakt en het
gros van de scholen kent de problematiek. Belangrijk is nu dat ze er
ook echt wat aan gaan doen", legt Pieterse uit.
Goed binnenmilieu in beeld
Voorbeeldprojecten moeten scholen duidelijk maken hoe ze te werk
kunnen gaan. Pieterse: "We brengen scholen met een goed binnenmilieu
in beeld. Hoe hoog is hun energierekening en hoe beleven ze het
binnenmilieu? En natuurlijk is er aandacht voor de manier waarop ze
dat resultaat bereikt hebben. Daarbij komen alle facetten aan bod, van
techniek tot financieringsconstructies." Andere scholen krijgen hulp
om hetzelfde resultaat te bereiken. "We maken instrumenten zoals
brochures en maatregelenlijsten toegankelijk voor scholen."
Rol voor de website
Voor het informeren is een belangrijke rol weggelegd voor de website.
Die gaat op de schop. Uit de monitoring bleek volgens Pieterse dat
daar wel het een en ander aan verbeterd kan worden. "We gaan ons nu
meer richten op dat wat de lezer zoekt, de website klantvriendelijker
maken. Zo kunnen we bezoekers beter op weg helpen naar een Frisse
School."
Instrumenten testen
"Verder zijn we de komende tijd bezig met het testen en verbeteren van
instrumenten. Bijvoorbeeld het Programma van eisen. Bij een aantal
nieuwbouw scholen wordt dit gebruikt. Door te testen leren we hoe de
ambitieniveaus en de technische maatregelen in de praktijk te
realiseren zijn. Met die gegevens kunnen we het Programma van eisen
verder aanscherpen en filteren we details eruit. Ook testen we het
gebruik van instrumenten voor de meer procesmatige aanpak. Zo kunnen
we de instrumenten nog verder verbeteren."
Schoolbesturen en gemeenten om de tafel
Scholen zijn zeker bereid om actie te ondernemen. Pieterse: "Het is nu
belangrijk dat schoolbesturen en gemeenten met elkaar in gesprek
blijven. Het gebouw is vaak van de gemeente, maar de school betaalt de
energierekening. Het lijkt daarmee alsof de gemeente moet investeren
en de school daar profijt van heeft. Samenwerking is dus belangrijk.
Samen om de tafel zitten en buiten de gebaande paden denken. Wij
ondersteunen daarbij met instrumenten in de vorm van hapklare
brokken."