abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
1 april 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/2721 -
Onderwerp
Kamervragen OV-chipkaart
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u een antwoord toekomen op drie vragen die zijn gesteld door de Vaste
Commissie voor Verkeer en Waterstaat over de aanbesteding van het
distributienetwerk voor de OV-chipkaart. Ik antwoord mede namens de minister van
Economische Zaken.
1. Trekt u gevolgen uit de uitspraak van de rechtbank in Arnhem, in het kort geding,
inzake de aanbestedingsprocedure voor de distributie van de OV-Chipkaart?
Nee.
Voor de inrichting van het distributienetwerk is door vervoerders en decentrale
overheden een gezamenlijke organisatie opgericht: Districhip. Districhip heeft gekozen
voor gezamenlijk inkoop, onder meer uit oogpunt van harmonisatie voor de reiziger en
schaalvoordelen voor de sector. Voor de inschakeling van verkooppunten is een
zogenaamde niet-openbare aanbestedingsprocedure gevolgd.
Bij dit soort aanbestedingsprocedures wordt eerst een voorselectie van gegadigden
gemaakt aan wie kan worden gegund. Het is een gangbare competitieve procedure
waarbij bedrijven die aan de voorwaarden (denken te) voldoen, kunnen inschrijven.
De daarbij gehanteerde selectiecriteria zijn via een verzoek bij de kort-geding rechter
betwistbaar gesteld door de Stichting Aanbestedingen MKB Nederland. De criteria
betroffen bijvoorbeeld de landelijke dekkendheid van de verkooppunten. Dit verzoek
is door de rechter op 20 februari 2008 afgewezen omdat de selectiecriteria niet, zoals
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/2721
de Stichting beweerde, disproportioneel zijn geacht. De aanbestedingsprocedure is
direct voortgezet. Alle aanmeldingen zijn door naar de gunningsfase. De ongeldigheid
van de aanmeldingen heeft volgens Districhip niets van doen met de eisen die het
MKB voor de rechter ter discussie heeft gesteld.
Bij de aanbesteding van verkooppunten zijn geen fouten bekend in de keuze en het
doorlopen van de niet-openbare aanbestedingsprocedure. De Europese
aanbestedingsregels staan in het hiervoor beschreven geval onder voorwaarden toe
dat een onderhandelingsprocedure met onderhandse gunning wordt gestart.
Overigens doen de MKB-bedrijven via bestaande aanmeldingen weer mee in deze
procedure. Er was voor Districhip ook een andere handelswijze mogelijk geweest.
Districhip heeft daar echter niet voor gekozen.
2. Zo ja, welke gevolgen trekt u daaruit?
Zie antwoord op vraag 1.
3. Overweegt u in het licht hiervan aanpassing van de Aanbestedingenwet?
De uitspraak van de rechter te Arnhem heeft geen invloed op het wetsvoorstel
Aanbestedingswet, dat thans in de Eerste Kamer ligt. Wel is de minister van
Economische Zaken voornemens in de uitvoeringsregelgeving, onder het wetsvoorstel
Aanbestedingswet, bepalingen over proportionaliteit van geschiktheidseisen en
selectiecriteria op te nemen. Hierdoor maakt het MKB meer kans bij aanbestedingen.
U heeft de voorstellen hieromtrent in het consultatiedocument bij de
aanbestedingsregelgeving, dat de minister van Economische Zaken u op 29 november
2007 heeft toegestuurd, kunnen inzien.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat