Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n)
1 april 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/2721 - Onderwerp
Kamervragen OV-chipkaart

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u een antwoord toekomen op drie vragen die zijn gesteld door de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat over de aanbesteding van het distributienetwerk voor de OV-chipkaart. Ik antwoord mede namens de minister van Economische Zaken.


1. Trekt u gevolgen uit de uitspraak van de rechtbank in Arnhem, in het kort geding, inzake de aanbestedingsprocedure voor de distributie van de OV-Chipkaart?

Nee.

Voor de inrichting van het distributienetwerk is door vervoerders en decentrale overheden een gezamenlijke organisatie opgericht: Districhip. Districhip heeft gekozen voor gezamenlijk inkoop, onder meer uit oogpunt van harmonisatie voor de reiziger en schaalvoordelen voor de sector. Voor de inschakeling van verkooppunten is een zogenaamde niet-openbare aanbestedingsprocedure gevolgd.

Bij dit soort aanbestedingsprocedures wordt eerst een voorselectie van gegadigden gemaakt aan wie kan worden gegund. Het is een gangbare competitieve procedure waarbij bedrijven die aan de voorwaarden (denken te) voldoen, kunnen inschrijven.

De daarbij gehanteerde selectiecriteria zijn via een verzoek bij de kort-geding rechter betwistbaar gesteld door de Stichting Aanbestedingen MKB Nederland. De criteria betroffen bijvoorbeeld de landelijke dekkendheid van de verkooppunten. Dit verzoek is door de rechter op 20 februari 2008 afgewezen omdat de selectiecriteria niet, zoals Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2008/2721

de Stichting beweerde, disproportioneel zijn geacht. De aanbestedingsprocedure is direct voortgezet. Alle aanmeldingen zijn door naar de gunningsfase. De ongeldigheid van de aanmeldingen heeft volgens Districhip niets van doen met de eisen die het MKB voor de rechter ter discussie heeft gesteld.

Bij de aanbesteding van verkooppunten zijn geen fouten bekend in de keuze en het doorlopen van de niet-openbare aanbestedingsprocedure. De Europese aanbestedingsregels staan in het hiervoor beschreven geval onder voorwaarden toe dat een onderhandelingsprocedure met onderhandse gunning wordt gestart. Overigens doen de MKB-bedrijven via bestaande aanmeldingen weer mee in deze procedure. Er was voor Districhip ook een andere handelswijze mogelijk geweest. Districhip heeft daar echter niet voor gekozen.


2. Zo ja, welke gevolgen trekt u daaruit?

Zie antwoord op vraag 1.


3. Overweegt u in het licht hiervan aanpassing van de Aanbestedingenwet?

De uitspraak van de rechter te Arnhem heeft geen invloed op het wetsvoorstel Aanbestedingswet, dat thans in de Eerste Kamer ligt. Wel is de minister van Economische Zaken voornemens in de uitvoeringsregelgeving, onder het wetsvoorstel Aanbestedingswet, bepalingen over proportionaliteit van geschiktheidseisen en selectiecriteria op te nemen. Hierdoor maakt het MKB meer kans bij aanbestedingen. U heeft de voorstellen hieromtrent in het consultatiedocument bij de aanbestedingsregelgeving, dat de minister van Economische Zaken u op 29 november 2007 heeft toegestuurd, kunnen inzien.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

J.C. Huizinga-Heringa

---