nummer 065 / Ede, 1 april 2008
TNS/NIPO gaat Edese inwoners ondervragen
Onderzoek naar kwaliteit dienstverlening
De gemeente Ede is voortdurend bezig om haar dienstverlening aan de
inwoners te verbeteren. Dit jaar is gestart met een uitgebreid
Programma Publieke Dienstverlening onder het motto:als het beter kan,
doe het dan. Om de inwoners nog beter van dienst te zijn, heeft Ede
onderzoeksbureau TNS/NIPO ingeschakeld dat in april een aantal
onderzoeken zal uitvoeren onder Edese inwoners.
Het gaat daarbij om klanttevredenheidsonderzoeken. De onderzoekers van
TNS/NIPO zullen in april gedurende een aantal dagen bezoekers van de
balies rond het Raadhuisplein enquêteren. De enqueteurs staan bij
balies van Burgerzaken, Werkplaza en het Infocentrum Bouwen, Wonen en
Milieu.
Benchmark
Om uit te vinden hoe de dienstverlening kan worden verbeterd doet de
gemeente regelmatig onderzoek onder de inwoners van Ede. Er wordt ook
gekeken hoe Ede het doet ten opzichte van vergelijkbare gemeenten in
ons land. Zon vergelijkend onderzoek wordt een benchmark genoemd.
Het TNS/NIPO-onderzoek richt zich ook op mensen die de afgelopen tijd
telefonisch contact met de gemeente hebben gehad.Tenslotte zullen
mensen die via email gemeentelijke producten hebben aangevraagd worden
benaderd met vragen over de kwaliteit van de reactie van de gemeente.
Deze beide onderzoeken vinden plaats in mei 2008.
Daarnaast moet de gemeente in dit onderzoek zelf veel vragen
beantwoorden die van belang zijn voor een beoordeling van de
gemeentelijke dienstverlening.
Het benchmarkonderzoek zal dit jaar in meer dan 90 gemeenten in
Nederland worden uitgevoerd, Er ontstaat op die manier een behoorlijk
breed beeld van de gemeentelijke dienstverlening. De gemeenten kunnen
goed vergeleken worden en zij kunnen van elkaar leren en zaken
verbeteren.
De eindrapportage wordt in het najaar 2008 verwacht. De inwoners
zullen via de infopaginas in Ede Stad nader worden geïnformeerd.
---
Gemeente Ede