Gemeente Ede

nummer 065 / Ede, 1 april 2008

TNS/NIPO gaat Edese inwoners ondervragen
Onderzoek naar kwaliteit dienstverlening

De gemeente Ede is voortdurend bezig om haar dienstverlening aan de inwoners te verbeteren. Dit jaar is gestart met een uitgebreid Programma Publieke Dienstverlening onder het motto:als het beter kan, doe het dan. Om de inwoners nog beter van dienst te zijn, heeft Ede onderzoeksbureau TNS/NIPO ingeschakeld dat in april een aantal onderzoeken zal uitvoeren onder Edese inwoners.

Het gaat daarbij om klanttevredenheidsonderzoeken. De onderzoekers van TNS/NIPO zullen in april gedurende een aantal dagen bezoekers van de balies rond het Raadhuisplein enquêteren. De enqueteurs staan bij balies van Burgerzaken, Werkplaza en het Infocentrum Bouwen, Wonen en Milieu.

Benchmark
Om uit te vinden hoe de dienstverlening kan worden verbeterd doet de gemeente regelmatig onderzoek onder de inwoners van Ede. Er wordt ook gekeken hoe Ede het doet ten opzichte van vergelijkbare gemeenten in ons land. Zon vergelijkend onderzoek wordt een benchmark genoemd. Het TNS/NIPO-onderzoek richt zich ook op mensen die de afgelopen tijd telefonisch contact met de gemeente hebben gehad.Tenslotte zullen mensen die via email gemeentelijke producten hebben aangevraagd worden benaderd met vragen over de kwaliteit van de reactie van de gemeente. Deze beide onderzoeken vinden plaats in mei 2008. Daarnaast moet de gemeente in dit onderzoek zelf veel vragen beantwoorden die van belang zijn voor een beoordeling van de gemeentelijke dienstverlening.
Het benchmarkonderzoek zal dit jaar in meer dan 90 gemeenten in Nederland worden uitgevoerd, Er ontstaat op die manier een behoorlijk breed beeld van de gemeentelijke dienstverlening. De gemeenten kunnen goed vergeleken worden en zij kunnen van elkaar leren en zaken verbeteren.
De eindrapportage wordt in het najaar 2008 verwacht. De inwoners zullen via de infopaginas in Ede Stad nader worden geïnformeerd.
---