Mercedes-Benz A-Klasse: jonger, aantrekkelijker en schoner
(4/1/2008)
Tijdens de beurs âAuto Mobil Internationalâ (AMI) van 5 t/m 13 april
in de Duitse stad Leipzig presenteert Mercedes-Benz de nieuwe
generatie van de A-Klasse, die er na een ingrijpende verjongingskuur
niet alleen nog aantrekkelijker uitziet, maar ook schoner geworden is.
Voor de populaire modellen A 150 en A 170 is voor het eerst een ECO
Start-Stop-functie leverbaar, waarmee het brandstofverbruik van deze
BlueEFFICIENCY-modellen in stadsverkeer tot negen procent wordt
verminderd. Voor de driedeurs A 160 CDI is een extra
BlueEFFICIENCY-pakket ontwikkeld, waarmee het verbruik uitkomt op
slechts 4,5 liter per 100 km. Als eerste compacte auto ter wereld
heeft de A-Klasse een internationaal milieucertificaat, uitgegeven
door onafhankelijke experts. Ook de nieuwe generatie van de B-Klasse
beleeft tijdens de AMI zijn première. Dit model wordt voor het eerst
geleverd in een benzine-aardgas-uitvoering, NGT genaamd. De prijzen
worden eind april bekendgemaakt.
Sinds de introductie in 1997 gold de A-Klasse als trendsetter en
voortrekker op het gebied van innovatie in de compacte klasse.
Veiligheid van hoog niveau, variabiliteit en de voor Mercedes-Benz
spreekwoordelijke betrouwbaarheid zijn de sterke punten van het model,
waarvan er tot dusver ruim twee miljoen zijn verkocht.
De nieuwe generatie A-Klasse zet deze traditie voort. Aan de voorkant
ziet hij er jonger uit met zijn nieuw vormgegeven koplampen, die aan
de zijkant doorlopen en zo een harmonieus beeld vormen. Dit wordt nog
versterkt door de nieuw gevormde bumpers. De grotere luchtinlaat zorgt
ervoor dat de auto breder lijkt.
Stijlkenmerken aan de voorkant wijzen op de verschillende
uitrustingsniveaus van de A-Klasse. Zo heeft het model AVANTGARDE een
speciale voorbumper, die de wigvorm van het front meer benadrukt. Het
basismodel is uitgevoerd met 15 inch wielen en wielkappen met
zevenspaaks-ontwerp. De versies ELEGANCE en AVANTGARDE zijn voorzien
van 16 inch lichtmetalen velgen. Bij alle uitvoeringen zijn de
behuizing van de buitenspiegels en de portiergrepen in de
carrosseriekleur gespoten. Aan de achterkant vallen de gewijzigde
achterbumper en de nieuw vormgegeven achterlichten op, die ver in de
achterspatborden doorlopen. Dit zorgt ervoor dat de carrosserie er
breder uitziet.
In het interieur is er gekozen voor nieuwe hoogwaardige
bekledingsstoffen. De AVANTGARDE-uitvoeringen zijn voorzien van
sierdelen van geborsteld aluminium, bij de ELEGANCE-modellen zijn er
sierdelen van hout aangebracht. Alle modellen beschikken over een
groot opbergvak in de middenconsole en een bekerhouder tussen de
voorstoelen.
Zuinig
Met een verbruik tussen de 4,9 en 8,1 liter per 100 km is de nieuwe
generatie van de A-Klasse uiterst zuinig. Dankzij detailverbeteringen
verbruiken de direct ingespoten dieselmotoren ruim acht procent of 0,5
liter per 100 km minder dan hun voorgangers. De handgeschakelde
driedeurs A 160 CDI wordt vanaf het najaar van dit jaar standaard
geleverd met een BlueEFFICIENCY-pakket, dat de effectiviteit van de
motor, de aërodynamica, de rolweerstand, het energiemanagement en het
gewicht verder verbetert. Dat leidt in totaal tot een besparing van
0,4 liter, zodat de A 160 CDI BlueEFFICIENCY volgens de gecombineerde
NEDC-norm op 4,5 liter per 100 kilometer uitkomt. De CO2-uitstoot
van de 60 kW/82 pk sterke driedeurs uitvoering bedraagt 119 gram per
kilometer.
Tot de BlueEFFICIENCY-maatregelen behoren een gesloten grille en een
tien millimeter verlaagde carrosserie met het oog op een betere
luchtweerstand en een optimalisering van het energieverbruik aan
boord, waarbij de krachten die vrijkomen bij het afremmen op de motor
worden omgezet in elektrische energie.
Bij de benzinemotoren wordt een brandstofbesparing tot 0,4 liter per
100 km bereikt door een nieuw ontwikkelde ECO-start-stopfunctie. Dt
systeem is vanaf het najaar leverbaar voor de populaire modellen A 150
BlueEFFICIENCY en A 170 BlueEFFICIENCY. De motor wordt automatisch
uitgeschakeld wanneer de versnellingsbak in de neutrale stand gezet
wordt en het rempedaal wordt ingedrukt. Zo gauw de koppeling wordt
ingedrukt of het rempedaal wordt losgelaten, wordt de motor weer
ingeschakeld. Deze snelle en comfortabele start is een belangrijk
voordeel van de door Mercedes-Benz ontwikkelde techniek in
vergelijking met andere start-stop-systemen. Dankzij de
ECO-start-stop-functie wordt het verbruik volgens NEDC-norm met zoân
6,5 procent verminderd. De A 150 BlueEFFICIENCY (70 kW/95 pk) komt zo
uit op een verbruik van 5,8 liter per 100 km. In het stadsverkeer zijn
de voordelen nog groter, zoals blijkt uit een omvangrijke
praktijktest. In totaal legden Mercedes-medewerkers met 175 testautoâs
zoân 1,2 miljoen kilometer af, waarvan de helft in stadsverkeer.
Hierbij werd tot negen pocent minder verbruikt. .
Eerste compacte auto met milieucertificaat
Zulke praktijktests zijn voor Mercedes-Benz van groot belang bij het
beoordelen van nieuwe technologieën. Niet alleen de uitstoot en het
verbruik worden gemeten, maar de gehele levenscyclus, van de productie
via het gebruik tot aan de verwerking van de auto aan het eind van
zijn levensduur. De analyse van meer dan 40.000 afzonderlijke
processen geeft een totaalbeeld en maakt het objectief beoordelen van
de inspanningen mogelijk. Deze eco-balans vormt de basis voor het
milieucertificaat volgens de strenge internationale ISO-norm 14062
âDesign for environmentâ dat de A-Klasse als eerste compacte auto ter
wereld heeft verkregen.
Knipperende remlichten waarschuwen achteropkomend verkeer
Ook op het gebied van veiligheid en comfort is de A-Klasse verder
ontwikkeld. Met het adaptieve remlicht wordt technologie uit hogere
segmenten toegepast voor de compacte A-Klasse. Bij een noodstop vanaf
snelheden boven de 50 km/u gaan de remlichten knipperen, waardoor
achteropkomend verkeer beter wordt gewaarschuwd. De inzittenden worden
beschermd door tweetraps airbags voorin, gordelspanners met
gordelkrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen voor en
hoofd-/thorax-zij-airbags. Nieuw is ook een crash-actieve
ongevalverlichting van het interieur. De interieurverlichting wordt na
een ongeval automatisch ingeschakeld voor een betere oriëntatie van
de inzittenden en beter zicht voor hulpdiensten.
Als optie wordt voor alle modellen een actieve parkeerassistent
leverbaar. Met behulp van nieuw ontwikkelde sensoren aan de zijkant
van de auto zoekt het systeem aan weerszijden van de straat naar
passende parkeerplaatsen en informeert de bestuurder via het display.
Door het kiezen van de achteruitversnelling, het bevestigen van de
keuze en het indrukken van het gaspedaal wordt de actieve
parkeerassistent in werking gesteld, waarbij deze het stuurwiel
overneemt en de A-Klasse automatisch inparkeert. De bestuurder hoeft
alleen maar gas te geven en te remmen, de sensoren van de
PARKTRONIC-functie helpen daarbij. Voor het automatisch inparkeren
hoeft de parkeerplek slechts 1,30 meter langer te zijn dan de
A-Klasse. Zo is een parkeerplaats met een lengte van 5,19 meter
voldoende. Geen enkele andere auto kan automatisch in zo kleine
plekken inparkeren. Het ESP-systeem is nu uitgebreid met een extra
assistentiefunctie voor het wegrijden op een helling, die voorkomt dat
de auto terugrolt wanneer de bestuurder de voet van het rem- naar het
gaspedaal verplaatst.
Audiosystemen
Zoals alle nieuwe Mercedes-modellen van de jaargang 2008 heeft ook de
A-Klasse nog betere apparatuur voor informatie, communicatie,
navigatie en entertainment. Het nieuwe Audio 50 APS is voorzien van
kleurendisplay, pan-Europese DVD-navigatie en een DVD-speler, terwijl
het topmodel COMAND APS onder andere beschikt over harddisk-navigatie,
een muziekregister, een aansluiting voor SD-geheugenkaarten en
spraakbesturing. Een media-interface waarop desgewenst MP3-speler,
USB-stick of andere externe geluidsbronnen kunnen worden aangesloten,
biedt nog meer mogelijkheden voor mobiel muzikaal genot.
AutoRai