AutoRai

Mercedes-Benz A-Klasse: jonger, aantrekkelijker en schoner

(4/1/2008)
Tijdens de beurs âAuto Mobil Internationalâ (AMI) van 5 t/m 13 april in de Duitse stad Leipzig presenteert Mercedes-Benz de nieuwe generatie van de A-Klasse, die er na een ingrijpende verjongingskuur niet alleen nog aantrekkelijker uitziet, maar ook schoner geworden is. Voor de populaire modellen A 150 en A 170 is voor het eerst een ECO Start-Stop-functie leverbaar, waarmee het brandstofverbruik van deze BlueEFFICIENCY-modellen in stadsverkeer tot negen procent wordt verminderd. Voor de driedeurs A 160 CDI is een extra BlueEFFICIENCY-pakket ontwikkeld, waarmee het verbruik uitkomt op slechts 4,5 liter per 100 km. Als eerste compacte auto ter wereld heeft de A-Klasse een internationaal milieucertificaat, uitgegeven door onafhankelijke experts. Ook de nieuwe generatie van de B-Klasse beleeft tijdens de AMI zijn première. Dit model wordt voor het eerst geleverd in een benzine-aardgas-uitvoering, NGT genaamd. De prijzen worden eind april bekendgemaakt.

Sinds de introductie in 1997 gold de A-Klasse als trendsetter en voortrekker op het gebied van innovatie in de compacte klasse. Veiligheid van hoog niveau, variabiliteit en de voor Mercedes-Benz spreekwoordelijke betrouwbaarheid zijn de sterke punten van het model, waarvan er tot dusver ruim twee miljoen zijn verkocht.

De nieuwe generatie A-Klasse zet deze traditie voort. Aan de voorkant ziet hij er jonger uit met zijn nieuw vormgegeven koplampen, die aan de zijkant doorlopen en zo een harmonieus beeld vormen. Dit wordt nog versterkt door de nieuw gevormde bumpers. De grotere luchtinlaat zorgt ervoor dat de auto breder lijkt.

Stijlkenmerken aan de voorkant wijzen op de verschillende uitrustingsniveaus van de A-Klasse. Zo heeft het model AVANTGARDE een speciale voorbumper, die de wigvorm van het front meer benadrukt. Het basismodel is uitgevoerd met 15 inch wielen en wielkappen met zevenspaaks-ontwerp. De versies ELEGANCE en AVANTGARDE zijn voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen. Bij alle uitvoeringen zijn de behuizing van de buitenspiegels en de portiergrepen in de carrosseriekleur gespoten. Aan de achterkant vallen de gewijzigde achterbumper en de nieuw vormgegeven achterlichten op, die ver in de achterspatborden doorlopen. Dit zorgt ervoor dat de carrosserie er breder uitziet.

In het interieur is er gekozen voor nieuwe hoogwaardige bekledingsstoffen. De AVANTGARDE-uitvoeringen zijn voorzien van sierdelen van geborsteld aluminium, bij de ELEGANCE-modellen zijn er sierdelen van hout aangebracht. Alle modellen beschikken over een groot opbergvak in de middenconsole en een bekerhouder tussen de voorstoelen.

Zuinig
Met een verbruik tussen de 4,9 en 8,1 liter per 100 km is de nieuwe generatie van de A-Klasse uiterst zuinig. Dankzij detailverbeteringen verbruiken de direct ingespoten dieselmotoren ruim acht procent of 0,5 liter per 100 km minder dan hun voorgangers. De handgeschakelde driedeurs A 160 CDI wordt vanaf het najaar van dit jaar standaard geleverd met een BlueEFFICIENCY-pakket, dat de effectiviteit van de motor, de aërodynamica, de rolweerstand, het energiemanagement en het gewicht verder verbetert. Dat leidt in totaal tot een besparing van 0,4 liter, zodat de A 160 CDI BlueEFFICIENCY volgens de gecombineerde NEDC-norm op 4,5 liter per 100 kilometer uitkomt. De CO2-uitstoot van de 60 kW/82 pk sterke driedeurs uitvoering bedraagt 119 gram per kilometer.

Tot de BlueEFFICIENCY-maatregelen behoren een gesloten grille en een tien millimeter verlaagde carrosserie met het oog op een betere luchtweerstand en een optimalisering van het energieverbruik aan boord, waarbij de krachten die vrijkomen bij het afremmen op de motor worden omgezet in elektrische energie.

Bij de benzinemotoren wordt een brandstofbesparing tot 0,4 liter per 100 km bereikt door een nieuw ontwikkelde ECO-start-stopfunctie. Dt systeem is vanaf het najaar leverbaar voor de populaire modellen A 150 BlueEFFICIENCY en A 170 BlueEFFICIENCY. De motor wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de versnellingsbak in de neutrale stand gezet wordt en het rempedaal wordt ingedrukt. Zo gauw de koppeling wordt ingedrukt of het rempedaal wordt losgelaten, wordt de motor weer ingeschakeld. Deze snelle en comfortabele start is een belangrijk voordeel van de door Mercedes-Benz ontwikkelde techniek in vergelijking met andere start-stop-systemen. Dankzij de ECO-start-stop-functie wordt het verbruik volgens NEDC-norm met zoân 6,5 procent verminderd. De A 150 BlueEFFICIENCY (70 kW/95 pk) komt zo uit op een verbruik van 5,8 liter per 100 km. In het stadsverkeer zijn de voordelen nog groter, zoals blijkt uit een omvangrijke praktijktest. In totaal legden Mercedes-medewerkers met 175 testautoâs zoân 1,2 miljoen kilometer af, waarvan de helft in stadsverkeer. Hierbij werd tot negen pocent minder verbruikt. .

Eerste compacte auto met milieucertificaat
Zulke praktijktests zijn voor Mercedes-Benz van groot belang bij het beoordelen van nieuwe technologieën. Niet alleen de uitstoot en het verbruik worden gemeten, maar de gehele levenscyclus, van de productie via het gebruik tot aan de verwerking van de auto aan het eind van zijn levensduur. De analyse van meer dan 40.000 afzonderlijke processen geeft een totaalbeeld en maakt het objectief beoordelen van de inspanningen mogelijk. Deze eco-balans vormt de basis voor het milieucertificaat volgens de strenge internationale ISO-norm 14062 âDesign for environmentâ dat de A-Klasse als eerste compacte auto ter wereld heeft verkregen.

Knipperende remlichten waarschuwen achteropkomend verkeer Ook op het gebied van veiligheid en comfort is de A-Klasse verder ontwikkeld. Met het adaptieve remlicht wordt technologie uit hogere segmenten toegepast voor de compacte A-Klasse. Bij een noodstop vanaf snelheden boven de 50 km/u gaan de remlichten knipperen, waardoor achteropkomend verkeer beter wordt gewaarschuwd. De inzittenden worden beschermd door tweetraps airbags voorin, gordelspanners met gordelkrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen voor en hoofd-/thorax-zij-airbags. Nieuw is ook een crash-actieve ongevalverlichting van het interieur. De interieurverlichting wordt na een ongeval automatisch ingeschakeld voor een betere oriëntatie van de inzittenden en beter zicht voor hulpdiensten.

Als optie wordt voor alle modellen een actieve parkeerassistent leverbaar. Met behulp van nieuw ontwikkelde sensoren aan de zijkant van de auto zoekt het systeem aan weerszijden van de straat naar passende parkeerplaatsen en informeert de bestuurder via het display. Door het kiezen van de achteruitversnelling, het bevestigen van de keuze en het indrukken van het gaspedaal wordt de actieve parkeerassistent in werking gesteld, waarbij deze het stuurwiel overneemt en de A-Klasse automatisch inparkeert. De bestuurder hoeft alleen maar gas te geven en te remmen, de sensoren van de PARKTRONIC-functie helpen daarbij. Voor het automatisch inparkeren hoeft de parkeerplek slechts 1,30 meter langer te zijn dan de A-Klasse. Zo is een parkeerplaats met een lengte van 5,19 meter voldoende. Geen enkele andere auto kan automatisch in zo kleine plekken inparkeren. Het ESP-systeem is nu uitgebreid met een extra assistentiefunctie voor het wegrijden op een helling, die voorkomt dat de auto terugrolt wanneer de bestuurder de voet van het rem- naar het gaspedaal verplaatst.

Audiosystemen
Zoals alle nieuwe Mercedes-modellen van de jaargang 2008 heeft ook de A-Klasse nog betere apparatuur voor informatie, communicatie, navigatie en entertainment. Het nieuwe Audio 50 APS is voorzien van kleurendisplay, pan-Europese DVD-navigatie en een DVD-speler, terwijl het topmodel COMAND APS onder andere beschikt over harddisk-navigatie, een muziekregister, een aansluiting voor SD-geheugenkaarten en spraakbesturing. Een media-interface waarop desgewenst MP3-speler, USB-stick of andere externe geluidsbronnen kunnen worden aangesloten, biedt nog meer mogelijkheden voor mobiel muzikaal genot.