Media alert

31 maart 2008

Filosofische, verliefde en gefrustreerde klanten zorgen voor online hilariteit

~ Q-go identificeert de toptien vreemdste en grappigste online klantvragen ~

Informatie zoeken op een website kan uitermate handig zijn wanneer je snel een antwoord wilt op je vraag, maar niet iedereen gebruikt de zoekfunctie waarvoor hij is bedoeld. Sommige klanten delen online hun diepste zielenroerselen, liefdesproblemen en frustraties over familie. De toptien van de leukste vragen die online werden gesteld in het afgelopen kwartaal:


* Is er op de een of andere manier nog achter te komen wie die leuke medepassagier was? Wel gesproken, maar weet z'n naam niet...
* Hoe overleef ik de economie?

* Ik wil een mooie vrouw spreken, nu!

* Hoe licht ik mensen het makkelijkst op?

* In wat voor doos kan ik mijn moeder naar het buitenland verzenden?
* Hoe houd je het vol, het leven?

* Op welk level evolueert Abra? (noot: Abra is een Pokemon)
* Waarom besta ik?

* Wat zijn mijn behoeftes?

* Hallo, ik heb wel zin in koffie!

Alle bovenstaande vragen zijn in de eerste drie maanden van dit jaar echt gesteld en binnengekomen bij Q-go, leverancier van natuurlijke taaltechnologie. Bedrijven die deze technologie gebruiken voor hun website kunnen hun klanten online vragen laten stellen. Maar de mogelijkheid nodigt ook uit tot het stellen van vragen over allerlei onderwerpen waarvan het antwoord waarschijnlijk niet online te vinden is, zo blijkt. Klanten proberen oplossingen te vinden voor familieruzies, liefdesperikelen en existentiële crises.

"Alle vragen die klanten van onze klanten online stellen, komen binnen in onze centrale database. Daar gebruiken we ze om onze technologie nog beter af te stemmen op de echte menselijke taal", zegt Marcel Smit, CEO van Q-go. "Niet in alle gevallen zijn de vragen bruikbaar, maar ze leveren vaak wel hilariteit op. En ze laten zien dat er heel wat in het hoofd van klanten omgaat waar het gemiddelde bedrijf geen weet van heeft."

De technologie van Q-go heeft in 2007 in totaal 50 miljoen vragen afgehandeld. Verreweg de meeste daarvan waren gerelateerd aan informatie die te vinden was op de website. Dankzij natuurlijke taaltechnologie van Q-go werden deze klanten snel geholpen.

(336 woorden)