BouwNed

Stimuleer voortgang PPS-projecten
20-02-2008

Bouwend Nederland maakt zich zorgen over de voortgang van publiek-private samenwerking bij grote bouwopgaven in de infrastructuur. Ondanks een aantal goede voorbeelden van geslaagde PPS-projecten, staan overheden nog niet te trappelen. Bouwend Nederland-voorzitter Elco Brinkman heeft de Commissie Ruding, die zich buigt over de private financiering van infraprojecten, dan ook gevraagd de voortgang van PPS-projecten te stimuleren. De Commissie Ruding heeft tot taak om de kansen van private financiering van infrastructuur in beeld te brengen en daarover op 31 maart te rapporteren aan het kabinet. Eind januari werd Brinkman door de commissie gehoord. Dat PPS kan, bewijst het buitenland. In het Verenigd Koninkrijk (hét PPS-land bij uitstek) zijn de afgelopen 10 jaar circa 620 PPS-contracten afgesloten met een totale waarde van 85 miljard euro, waarvan 35 miljard in de infrastructuur. Ook de PPS-projecten die tot nu toe in Nederland zijn uitgevoerd, bewijzen stuk voor stuk dat PPS werkt. Alle projecten kwamen steeds binnen het budget en eerder dan gepland gereed. De belangrijkste voordelen liggen op het gebied van kostenbesparing, tijdwinst, hoogwaardige oplossingen en risicobeheersing.

Geen dealflow
Het is nu zaak te zorgen voor een dealflow, zo hield Brinkman de commissie voor. Maar een aantal hardnekkige mythen, gebrek aan een `sense of urgency', hoge transactiekosten en politieke onwil staan dat kennelijk nog in de weg.
Ondanks alle inspanningen van de afgelopen jaren loopt het niet storm aan PPS-projecten, zo hield Brinkman de commissie voor. Wat opvalt, is dat van de 12 projecten die de Taskforce PPS in 2005 aanwees, een aantal al tijden is vertraagd. Belangrijkste oorzaak daarvan is dat wet- en regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu blijkbaar nog niet zijn ingericht op het tijdig en kosteneffectief realiseren van PPS-projecten. Ook de Tracéwet gooit roet in het eten omdat deze de keuzevrijheid in de ontwerp- en voorbereidingsfase beperkt. Dat alles maakt voor de deelnemende partijen het PPS-proces er niet gemakkelijker op. "Het duurt lang voordat private partijen, die een vroegtijdige samenwerking zijn aangegaan met overheidspartijen, zekerheid hebben", aldus Brinkman. Een ander obstakel voor het op gang komen van een dealflow is de financiële ondergrens waarbij de PPS-potentie van een project wordt onderzocht. In Nederland ligt die grens op 112,5 miljoen euro. In Engeland ligt die grens bijvoorbeeld veel lager, waardoor bedrijven meer gewend zijn aan PPS-constructies en het wiel niet telkens opnieuw hoeft te worden uitgevonden.

Niet somber
Toch is Bouwend Nederland niet somber over de kansen van PPS, integendeel. Zeker in de infrastructuur is de interesse van institutionele beleggers groot. En de opgaven om de mobiliteit in Nederland vlot te trekken, zijn talloos, zo blijkt ook uit de Nota Mobiliteit. Daarom deed Brinkman de Commissie Ruding enkele suggesties aan de hand om PPS te stimuleren. Zo zou het Rijk een vastomlijnde PPS-doelstelling voor de komende tien jaar moeten formuleren. Bovendien moeten politieke en publieke bestuurders daadkracht tonen om nieuwe ontwikkelingen op PPS-gebied vlot te trekken. En ten slotte zouden de transactiekosten op voorhand moeten worden verlaagd, bijvoorbeeld door een minder belastende en selectievere inzet van het instrument marktconsultatie.