Eenoudergezin en 50plusser omarmt fenomeen singlereizen
OOSTERHOUT, 20080331 -- Van de ruim 2,5 miljoen singles die Nederland rijk is, kiezen naar schatting ruim 25.000 van hen dit jaar bewust voor een vakantie met andere singles. Hoewel het grootste deel van deze globetrotters zo tussen hun 30e en 40e levensjaar verkeren, kan worden geconstateerd dat dit type reizen inmiddels ook door eenoudergezinnen en 50plussers wordt omarmt. Deze doelgroepen worden door diverse gerenommeerde singlereisorganisaties gekwalificeerd als de sterkst stijgende van dit moment. Online reismagazine Single2Travel sprak met hen en inventariseerde de laatste ontwikkelingen.
Samen Reizen
Gingen er in 2005 nog maar een handjevol alleenstaande ouders en 50plussers mee op singlereis, anno 2008 blijkt dit type reizen serieus vaste grond onder de voeten te hebben gekregen. Was in 2005 slechts 11,1% van alle deelnemers 50 jaar of ouder, in 2007 zagen de aanbieders dit percentage al oplopen naar 23,8%. Niet alleen de single 50plusser trekt er massaal gezamenlijk op uit. Ook bij de reizen voor eenoudergezinnen is een significatie groei waarneembaar. Het aantal boekingen steeg in de afgelopen jaren gemiddeld met maar liefst 12% Naar schatting gaan er dit jaar rond de 5000 eenoudergezinnen met elkaar op vakantie.
Soort zoekt soort
Naast de toenemende populariteit van eenouderreizen en vijftigplusreizen geven de cijfers van de reisorganisaties nog meer interessante informatie weer. Zo ligt de gemiddelde leeftijd van de hedendaagse single reiziger tussen de 30 en 40 jaar, zijn ze door de bank genomen goed opgeleid (HBO/WO) en varieert hun inkomen van minimaal modaal tot ruim boven modaal. De kans dat men tijdens een singlereis leuke contacten opdoet met soortgenoten en gelijkgestemden is dan ook relatief groot te noemen.
Online toptijden
De single reiziger struint niet alleen het internet af naar de beste aanbieding of de leukste reis, ook het definitief boeken gaat inmiddels veelal online. Lag in 2005 het percentage online boekingen nog op 86,5%, in 2007 was dit al gestegen naar 96,5%. Met de groei van interactieve websites en extra online faciliteiten zal deze ontwikkeling zich naar verwachting de komende jaren verder voortzetten. Het moment waarop de singles hun welverdiende vakantie boeken spitst zich vooral toe op het voorjaar en in de zomer. In deze jaargetijden worden er door de reisorganisaties, met uitzondering van de wintersportaanbieders, verreweg de meeste boekingen geregistreerd.