Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nieuwegein, 27 maart 2008
Bereik toiletreclame netwerk Altermedia sterk verhoogd.
Als vervolg op het onderzoek uit 2005 heeft Altermedia aan Intomart GfK opnieuw de opdracht
gegeven voor een grootschalig (n=20.000) online onderzoek naar het bereik, gemiddelde
contactfrequentie en attitude ten aanzien van toiletreclame. Dit onderzoek wijst uit dat het netto bereik
binnen de leeftijdscategorie 16-34 jarigen is gestegen van 28% naar ruim 36% met een GCF van 3,8. In
een 4-weekse campagne is dit bereik zelfs bijna 49% en neemt de GCF toe tot 5,9! Het in kaart brengen
van het 2-weeks én het 4-weeks bereik met bijbehorende GCF is een belangrijk verschil ten opzichte
van het voorgaande onderzoek. Belangrijk om te vermelden is dat tot 'het bereik' slechts wordt
meegerekend, die personen die een Altermedia-locatie bezocht hebben én minimaal 1 x naar het
toilet zijn geweest. De optimale 'Presence In The Room' van toiletreclame zorgt ervoor dat deze
personen dan zeker met de reclame-uiting in contact zijn geweest.
Door de ontwikkelingen van Altermedia en de learnings uit het eerste onderzoek, omvat dit onderzoek
naast inzage in het 2- en 4-weeks bereik en GCF, veel meer achtergrondinformatie en kenmerken van
de bereikte doelgroep. Zo geeft het rapport onder andere perfect inzage in; (type)opleiding, sociale-
en welstandklasse, type vakantie, manier van vrije tijdsbesteding, favoriete radio- en tv-zenders, gelezen
dagbladtitels, autobezit, arbeidsmarkt participatie enzovoort... Het rapport is 50 pagina's dik maar het
databestand bevat nog veel meer informatie. Daarom is Altermedia een samenwerkingsverband
aangegaan met Pointlogic om de gegevens toegankelijk te maken via het programma 'Pressure'. Deze
data is uiteraard voor iedere adverteerder of bureau die met dit programma werkt beschikbaar.
Altermedia heeft, sinds het vorige onderzoek, een sterke groei doorgemaakt. Zo is het aantal
horecalocaties gegroeid tot 800 en is sinds 2006 een landelijk bioscoopnetwerk operationeel. Dit
netwerk bestaat uit 24 van Nederlands grootste bioscopen, denk daarbij aan alle Pathé en Minerva
locaties. Dit onderzoek laat haarfijn zien wat het bereik van het horeca- en bioscoopnetwerk is. Voor
beide type netwerken afzonderlijk maar ook wanneer deze gezamenlijk worden ingezet. Daarnaast
heeft Altermedia de afgelopen jaren zeer veel geïnvesteerd in de optimalisatie van haar landelijke
netwerk. Altermedia streeft ernaar om met een zo selectief mogelijk locatiebeleid een optimaal (bereik
en GCF) rendement te behalen. Dat dit is gelukt wijst het gegeven uit dat (doelgroep 13-49) 60% van
iedereen die een horecalocatie heeft bezocht in een periode van 4 weken dit had gedaan in een
locatie die behoort tot het netwerk van Altermedia. Bij Bioscoop ligt dit percentage zelfs op ruim 85%(!).
Per 1 januari jl. heeft Altermedia Holding B.V. - waartoe Altermedia B.V. behoort - Faster Media B.V. (taxi-
en trailerreclame) overgenomen. Altermedia profileert zich met dit onderzoek en deze overname als
exploitant van alternatieve kwaliteitsmedia.
Het volledige rapport - alsmede de volledige productinformatie van Altermedia - kunt u downloaden
via www.altermedia.nl
Voor meer informatie over Altermedia en/of dit onderzoek kunt u contact opnemen via
telefoonnummer 030-2342450 of info@altermedia.nl
######