31-3-2008 Privaat toezicht op asbestverwijderaars schiet tekort
Instellingen die certificaten verlenen (cki's) aan
asbestverwijderbedrijven durven die niet in te trekken uit angst
klanten te verliezen. Daardoor kunnen die bedrijven ongestraft regels
voor asbestverwijdering overtreden. De risico's voor de gezondheid van
werknemers en andere mensen in de omgeving zijn groot.
Dat concludeert de Inspectie Werk en Inkomen (IWI). Veel bedrijven die
gecertificeerd zijn om asbest te verwijderen, werken niet volgens de
wettelijke regels. De cki's zijn vaak terughoudend in hun optreden
tegenover bedrijven die al eerder in de fout zijn gegaan. IWI vindt
dat de certificerende instellingen meer aan handhaving moeten doen. Op
de onderzochte locaties constateerden cki's minder overtredingen dan
de Arbeidsinspectie. In het algemeen leggen cki's bij overtredingen
ook minder sancties op en zijn de sancties minder zwaar. Cki's
beschikken
over een aantal lichte sanctiemiddelen, maar ook over enige vrij
zware. Ze kunnen bijvoorbeeld een certificaat van een
asbestverwijderbedrijf intrekken. Cki's zijn commerciële bedrijven die
een publieke taak uitvoeren. Concurrentiedruk kan ertoe bijdragen dat
een cki eerder zachte dwang hanteert dan strikt handhaaft en bestraft.
Minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat de regels
voor het werken met asbest verscherpen. Bedrijven die asbest
verwijderen, kunnen eerder hun certificaat kwijtraken als ze zich niet
aan de regels houden. Dit schrijft de minister in een brief aan de
Tweede Kamer. De strengere regels gaan op 1 juni 2008 in.
Bedrijven zonder certificaat mogen niet met asbest werken, met
uitzondering van werk dat weinig risico met zich meebrengt. De cki's
moeten straks meer en eerder actie ondernemen als blijkt dat een
bedrijf zich niet aan de voorwaarden voor het verwijderen van asbest
houdt. Naast de cki's houdt de Arbeidsinspectie ook toezicht op de
bedrijven. De scherpere regels leiden ertoe dat bedrijven die door de
Arbeidsinspectie worden stilgelegd of een andere zware maatregel
krijgen, meteen ook hun certificaat kwijtraken. Alleen als de cki
beargumenteert dat het verliezen van het certificaat (nog) niet
gerechtvaardigd is, gebeurt dat niet. Certificerende instellingen gaan
daarnaast vaker controleren. Als zij zelf zich niet aan de regels
houden, raken zij sneller hun aanwijzing kwijt. IWI houdt hier
toezicht op.
Ook de Algemene Rekenkamer acht het toezicht op asbestsanering onder
de maat. Daarbij zijn onder meer de VROM-Inspectie, de
Arbeidsinspectie en de provincies betrokken, maar ze stemmen hun werk
niet op elkaar af. Gemeenten laten asbestverwijdering te veel links
liggen. Transport van asbest naar de stortplaats blijkt lastig te
controleren. Jaarlijks gaan vierhonderd tot zevenhonderd mensen dood
door asbest. Asbest in schoolgebouwen heeft de afgelopen jaren zeker
tien slachtoffers geëist. Vaak gaat het om conciërges en klussende
leerkrachten, die onderhoudswerk hebben verricht in gebouwen.
De FNV constateert al jaren dat de Arbeidsinspectie onvoldoende
capaciteit heeft om goed te controleren. Zo heeft deze dienst slechts
acht mensen voor toezicht op asbestverwijdering. Maar jaarlijks komen
er alleen al vanuit het legale circuit 30.000 meldingen binnen.
Voor het rapport van IWI: klik hier.
Voor de reactie van Donner: klik hier.
Voor het rapport van de Algemene Rekenkamer: klik hier.
FNV