Connexxion
Milieu en de rol van Connexxion
Op 27 maart is er door Connexxion een informele persbijeenkomst
gehouden met als thema 'Milieu en de rol van Connexxion'. Sprekers
waren onder meer bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst, Wubbo Ockels en
Ewald Breunesse van Shell.
Peter Kortenhorst vertelde de landelijke pers welke initiatieven
Connexxion neemt om het milieu te ontlasten. Connexxion rijdt met
voertuigen die het milieu minder belasten, we werken met
emissiebeperkende technieken en gebruiken alternatieve brandstoffen.
De resultaten zijn positief. Zo zijn de emissies in 2007 vergeleken
met 2002 50 tot 60% verminderd. Bovendien zijn we voortdurend op zoek
naar nieuwe mogelijkheden voor milieuontlastende technieken. Hybride
bussen, de waterstofbus, biodiesel en zwavelvrije brandstof staan bij
Connexxion bovenaan de agenda. Samen met Shell deden we een proef met
Gas to Liquid (GTL) in Delft. Ook worden onze chauffeurs voortdurend
getraind in zuinig rijden.
Superbus
Wubbo Ockels maakte bekend dat de Superbus op 25 juni voor het eerst
de weg op zal gaan. De bus gaat met 250 kilometer per uur een proefrit
maken over een stuk snelweg. De snelweg zal daarvoor worden afgezet.
De superbus wordt ontwikkeld door de TU Delft en Wubbo Ockels. Het
voertuig moet plaats bieden aan ongeveer twintig personen die de
beschikking hebben over een prettige stoel, een eigen instap en een
internetverbinding,
Connexxion heeft haar commitment aan de ontwikkeling van de Superbus
bekrachtigd met een financiële injectie.
Â
Peter Korstenhorst gelooft in de Superbus. 'Als er geen gekke mensen
en ideeën zijn, krijg je niets voor elkaar. Ik geloof in innovatie.'
Volgens Korstenhorst en Ockels is de Superbus een van de manieren om
in de toekomst meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen.
Milieu sparen
Volgens Kortenhorst moeten mensen ook meer van dezelfde
vervoersmiddelen gebruik gaan maken om het milieu te sparen. Hij pleit
er dan ook voor de bus de ruimte te geven. 'De regering moet besluiten
hoeveel milieubelasting we over hebben voor onze mobiliteit. Als we
dat weten, kunnen we berekenen hoeveel mensen er gebruik moeten gaan
maken van een en hetzelfde vervoermiddel. Ik stel me zo voor dat de
helft van de rijbanen in Nederland wordt vrijgehouden voor de bus.
Hierdoor gaan er meer mensen over hetzelfde baanvak in korte tijd,
wordt het milieu minder belast en staan we niet meer allemaal stil.'
Milieu
* Milieu en de rol van Connexxion
* Eerste bus op biodiesel bij Connexxion in Leeuwarden
Innovatie
* Connexxion start pilot sneldienst Rotterdam en Dordrecht
* OV-bedrijven werken met vertrouwen aan gedegen en solide invoering
OV-chipkaart
* Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart