De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Uw brief 2070812070
Ons kenmerk AGSZW/DIR/2008/5529
Datum 31 maart 2008
Onderwerp Kamervragen van de leden Karabulut en Lempens
(SP)
Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van de leden Karabulut en Lempens over
het vermeend op onjuiste wijze verkrijgen van ESF-subsidie door de gemeente Amsterdam.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
Ons kenmerk
2070812070
Vragen van de leden Karabulut en Lempens over het vermeend op onjuiste wijze verkrijgen
van ESF-subsidie door de gemeente Amsterdam.
1
Wat is uw reactie op het bericht van de Bijstandsbond over de vreemde gang van zaken
betreffende subsidiestromen voor reïntegratie en nul-urencontracten voor arbeidsongeschikten
van de gemeente Amsterdam? Hoe lang speelt dit al?
Antwoord 1
Ik heb kennis genomen van het persbericht van de Bijstandsbond van 14 februari 2008. Het
persbericht stelt dat de gemeente Amsterdam volledig arbeidsongeschikte
bijstandsgerechtigden verplicht om zich in te schrijven als werkzoekende bij het Centrum voor
Werk en Inkomen (CWI) en deel te nemen aan een re-integratietraject met als inhoud dat men
is vrijgesteld van alle verplichtingen (een zogenoemd `nul-urencontract') om zo ESF-subsidie
te ontvangen.
Het bericht is aanleiding voor mij geweest onderzoek te doen bij de gemeente Amsterdam. Het
Agentschap SZW heeft gesprekken gevoerd en controlewerkzaamheden uitgevoerd bij de
gemeente. Deze werkzaamheden hebben zich gericht op projecten in het ESF 2000 2006
programma. In de projecten in de nieuwe ESF programmaperiode (2007-2013) zijn in
Amsterdam nog geen deelnemers gestart. Tijdens de ter plaatse uitgevoerde steekproeven zijn
geen nul-urencontracten aangetroffen. Evenmin is gebleken dat arbeidsongeschikten als ESF
deelnemers zijn opgevoerd in een project, zonder dat er voor de betreffende persoon
daadwerkelijk kosten zijn gemaakt. Er is samengevat dus geen sprake van zaken zoals
beschreven in het persbericht. De gemeente Amsterdam heeft mij dit ook schriftelijk
bevestigd.
2
Wat is uw oordeel over de constatering dat in Amsterdam bijstandsgerechtigden die door een
arts volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard de verplichting krijgen opgelegd zich in te
schrijven als werkzoekende zodat ESF-financiering wordt gerealiseerd?
Antwoord 2
Een constatering als bedoeld in de vraagstelling deel ik niet en nog minder de causaliteit die
daarin wordt gesteld. Inschrijving bij het CWI is onder het ESF 2000 2006 programma niet
verplicht. Een eventuele verplichting voor een arbeidsongeschikte bijstandsgerechtigde om
zich in te schrijven bij het CWI, staat los van deelname aan een ESF project.
Binnen het ESF programma worden alleen activiteiten gefinancierd die daadwerkelijk hebben
plaatsgevonden. Wanneer een bijstandsgerechtigde niet hoeft deel te nemen aan activiteiten is
per definitie geen sprake van ESF-subsidie.
---
Ons kenmerk
Wat de verplichting betreft waarvan in de vraagstelling sprake is, deze vloeit voort uit de Wet
Werk en bijstand (WWB). Op grond van de WWB rust op bijstandsgerechtigden in beginsel de
plicht tot arbeidsinschakeling. Deze plicht bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is
de plicht om algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen en te aanvaarden en de plicht
ingeschreven te staan bij het CWI (arbeidsplicht). Het tweede onderdeel betreft de verplichting
mee te werken aan re-integratie activiteiten (re-integratieplicht). Het college van burgemeester
en wethouders heeft de bevoegdheid om mensen een tijdelijke ontheffing van deze plichten te
geven. Bijstandsgerechtigden die volledig arbeidsongeschikt zijn verklaard, kunnen door het
college tijdelijk worden ontheven. Dit is echter geen automatisme.
3
Deelt u de mening dat het verplichten van volledige arbeidsongeschikten zich als
werkzoekende in te schrijven om zo ESF-gelden te verkrijgen een onjuist gebruik van de ESF-
financiering is? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 3
Zoals hierboven reeds is aangegeven, is mij niet gebleken van dergelijke praktijken in
Amsterdam. Overigens betekent het feit dat mensen arbeidsongeschikt zijn niet dat ze
automatisch ontheven zijn van de verplichting om zoveel mogelijk te participeren. Dit vanuit
de gedachte dat als iemand tijdelijk niet kan werken er des te meer moet ingezet op de re-
integratieplicht, zodat maatschappelijke participatie wordt gestimuleerd. Het college van
burgemeester en wethouders neemt daarbij wel de mogelijkheden en de belastbaarheid van de
belanghebbende in aanmerking.
4
Deelt u de mening dat het plaatsen van bijstandsgerechtigden (die van alle verplichtingen zijn
vrijgesteld) in een rëintegratietraject met als inhoud dat ze zijn vrijgesteld van alle
verplichtingen (een zogenoemd nul-uren contract) om zo ESF-gelden te verkrijgen, een onjuist
gebruik van de ESF-financiering zou zijn? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen? Zo neen,
waarom niet?
Antwoord 4
Zie de antwoorden op de voorgaande vragen.
5
Hoeveel ESF-subsidie is er aan de gemeente Amsterdam verstrekt waarvan nu blijkt dat dit
verkregen is door volledig arbeidsongeschikte bijstandsgerechtigden te verplichten zich in te
laten schrijven als werkzoekende en/of volledig arbeidsongeschikte bijstandsgerechtigde te
plaatsen in een zogenoemd nul-uren contract? Waar zijn de ontvangen ESF-gelden voor
gebruikt, is dit ook besteed aan private reïntegratiebedrijven?
---
Ons kenmerk
Antwoord 5
De beschreven situatie is niet aan de orde.
6
In hoeverre wordt deze onjuiste constructie om ESF-gelden te verkrijgen in andere gemeenten
gehanteerd? Bent u bereid dit nader te onderzoeken en gemeenten nadrukkelijk te wijzen de
ESF-gelden juist te gebruiken?
Antwoord 6
Mij is niets gebleken van gebruik van onjuiste constructies. Ik laat goed toezicht houden op de
uitvoering en administratie van ESF-projecten. Daar waar onjuist praktijken worden
geconstateerd, wordt de beschikbaar gestelde subsidie gekort of geheel ingetrokken.
7
Zijn er signalen geweest en/of zijn er door ambtenaren geluiden afgegeven die er in een eerder
stadium op hadden kunnen wijzen dat hier sprake is van onjuist gebruik van ESF-gelden? Zo
ja, wanneer en wat is er met deze signalen/geluiden gedaan?
Antwoord 7
Zoals hierboven reeds is aangegeven, is mij niets gebleken van dergelijke praktijken in
Amsterdam.
8
Bent u met mij van mening dat als een keuringsarts een bijstandsgerechtigde volledig heeft
afgekeurd of adviseert een cliënt fysiek of geestelijk niet te belasten, een sociale dienst dit
advies moet volgen? Zo ja, bent u bereid gemeenten hierover te informeren? Zo neen, waarom
niet?
Antwoord 8
Het college van burgemeester en wethouders is niet verplicht een advies van een keuringsarts
te volgen. Het advies is echter relevant voor de besluitvorming en zal daarbij moeten worden
meegewogen. Het is mogelijk van dit advies af te wijken indien het college dit gelet op alle
relevante feiten en omstandigheden nodig acht. Teneinde aan het motiveringsvereiste van de
Algemene wet bestuursrecht te kunnen voldoen, dient het college de afwijking in het besluit te
motiveren.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid