Rechter keurt fijnstofdifferentiatie dieselpersonenauto's goed
nieuwsbericht | 31-03-2008 | Directie Voorlichting
Op maandag 31 maart heeft de kort geding rechter in Den Haag
geoordeeld dat de fijnstofdifferentiatie bij de aanschaf van een
dieselpersonenauto per 1 april kan worden ingevoerd. Het kort geding
was aangespannen door de RAI en de BOVAG tegen het ministerie van
Financiën. Kern van het geschilpunt was of de differentiatie in strijd
is met Europese regels over vrij verkeer van goederen en diensten. De
rechter oordeelt dat dit niet het geval is. Dit betekent dat in de
fiscale grondslag kan worden gedifferentieerd tussen schone en vieze
diesels. Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van fijnstof door
dieselauto's door deze maatregel afneemt met 0,06 tot 0,08 kton in
2010.
De maatregel past binnen het beleid van staatssecretaris De Jager
(Financië n) om de belastingen te vergroenen. Dit komt neer op het
verschuiven van het belasten van positief handelen, zoals werken en
winst maken, naar negatieve handelen zoals milieu vervuilen.
Achtergrond
Per 1 april 2008 wordt er voor dieselpersonenauto's een differentiatie
van het BPM-tarief geïntroduceerd afhankelijk van de uitstoot van
fijnstof. Bij een uitstoot van nul milligram bedraagt de korting EUR
900. Voor iedere milligram uitstoot wordt EUR 200 geheven. Zie
onderstaande tabel.
fijnstof mg/km
0
1
2
3
4
5
6
7
8
etc.
BPM korting
EUR 900
EUR 700
EUR 500
EUR 300
EUR 100
BPM toeslag
EUR 100
EUR 300
EUR 500
EUR 700
etc.
De huidige BPM-korting van EUR 600 voor dieselauto's met een uitstoot
van ten hoogste 5 milligram wordt hierin geïntegreerd en komt hierdoor
als zodanig te vervallen. Personenauto's waarvoor geen uitstoot bekend
is, worden geacht de maximumuitstoot te veroorzaken. Deze is in
normale gevallen 25 milligram en in uitzonderingsgevallen 40 of 60
milligram. Er bestaat een tegenbewijsmogelijkheid.
* Laatst aangepast: 31-03-2008
Ministerie van Financiën