Gemeente Heusden
Kansen voor doorstroming en veiligheid A59 31 maart 2008
Kansen voor doorstroming en veiligheid A59
De knelpunten op de A59 tussen 's-Hertogenbosch en Waalwijk moeten op
korte termijn worden aangepakt om de doorstroming, verkeersveiligheid
en leefbaarheid van de omgeving te waarborgen. Dat blijkt uit de
resultaten van de Corridorstudie A59. Verschillende maatregelen zijn
nodig én haalbaar, aldus de betrokken partijen.
Donderdag 27 maart vond in het kader van de Corridorstudie A59 de
laatste van zes bijeenkomsten plaats. In de bijeenkomsten
(`Mastercases') hebben belanghebbende partijen samengewerkt aan een
integrale gebiedsvisie op de A59 en omgeving voor de korte en langere
termijn. Bestuurlijke consensus en draagvlak bij belangenorganisaties
op het gebied van vervoer, natuur, landbouw en milieu bieden een
kansrijk perspectief op het realiseren van de gebiedsvisie.
Maatregelen
De Corridorstudie A59 toont aan dat er verschillende maatregelen nodig
én haalbaar zijn om de doorstroming en veiligheid op de A59 te
verbeteren. De rijksweg heeft te veel en gebrekkige aansluitingen op
het lokale wegennet. Hierdoor is de doorstroming op de A59 slecht, wat
leidt tot veel sluipverkeer op het onderliggende wegennet.
Berekeningen tonen aan dat de reconstructie en verbetering van enkele
aansluitingen ter hoogte van Vlijmen en Waalwijk een significante
verbetering van de doorstroming oplevert. Het verbetert bovendien de
veiligheid van de verschillende op- en afritten. In combinatie met een
verbetering van het onderliggende (lokale) wegennet zijn verdere
winsten te behalen, waarbij partijen de leefbaarheid van de omgeving
voorop stellen.
De aanpassingen aan de A59 achten de betrokken partijen haalbaar,
aangezien Rijkswaterstaat enkele verouderde viaducten en aansluitingen
op het traject wil opknappen in de komende jaren. In overleg met
Rijkswaterstaat wil de regio bekijken hoe dat het beste kan gebeuren
om naast doorstroming en veiligheid ook kansen voor natuur, recreatie
en leefbaarheid te verzilveren.
Openbaar vervoer
Verdere verbetering van de doorstroming op de A59 kan behaald worden
door verbetering van het Openbaar Vervoer in de regio. Een snelle
Openbaar Vervoer-verbinding tussen Waalwijk en 's-Hertogenbosch is een
kansrijk alternatief voor de auto, zo blijkt uit de studie.
Aangezien de A59 bebouwde gebieden in 's-Hertogenbosch, Heusden en
Waalwijk doorsnijdt, is er sprake van overlast in de vorm van geluid
en luchtvervuiling. Geluidsschermen en maatregelen voor verbetering
van de luchtkwaliteit zijn noodzakelijk, vinden de partijen. De
gemeente Heusden onderzoekt inmiddels in samenwerking met
Rijkswaterstaat de mogelijkheden.
Ook op het gebied van natuur en recreatie is gekeken naar de nodige
verbeteringen. Op dit moment vormt de snelweg een barrière in de
landschappelijke, ecologische en recreatieve verbindingen die de
betrokken partijen tot stand willen brengen, met inachtneming van de
agrarische functies in het gebied. Ecologische zones zorgen voor een
aaneenschakeling van natuurgebieden, waardoor dieren vrije doorgang
hebben van het ene naar het andere gebied. Lopende projecten die
gediend kunnen zijn met de aanpak van de A59 zijn Hoog Water
's-Hertogenbosch en de pilot Groene Delta.
Verder uitgewerkt
De resultaten van de Corridorstudie worden in de komende weken verder
uitgewerkt. Eind mei willen de betrokken partijen de resultaten
aanbieden aan belanghebbende ministeries in Den Haag. Met een actieve
lobby wil de regio de gebiedsvisie op de A59 en omgeving onder de
aandacht brengen van de landelijke politiek. De stuurgroep
Corridorstudie A59 gaat daarnaast een financiële commissie instellen
om financieringsmogelijkheden van de voorgestelde maatregelen te
onderzoeken.
Aan de Corridorstudie A59 nemen de volgende partijen deel:
Stuur- en projectgroep:
- Provincie Noord-Brabant
- Gemeente `s-Hertogenbosch
- Gemeente Heusden
- Gemeente Waalwijk
- Staatsbosbeheer
- Vereniging Natuurmonumenten
- Waterschap Aa en Maas
- Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (afdeling Oostelijke
Langstraat)
- Rijkswaterstaat (adviesrol)
Klankbordgroep:
- Actiegroep `Hoor de A59'
- Kamer van Koophandel
- Brabantse Milieufederatie
- IVN De Waerdman
- Vertegenwoordiger van midden- en kleinbedrijf
- Natuur- en milieuvereniging Heusden
Geplaatst op: 31 maart 2008