K.V Archivarissen
Programma 90 jaar Archiefwet 31/3 Den Haag
Raadzaal van het Stadhuis van Den Haag
Het vakgebied van overheidsinformatie en archieven is zeer in
beweging. Goede, snelle en betrouwbare informatievoorziening door de
overheid, in alle bestuurslagen, aan de burgers wordt steeds
belangrijker. Digitalisering en digitale informatievoorziening hebben
grote gevolgen voor het werk van de informatiemanagers en
archivarissen. Naast deze ontwikkelingen op het gebied van modern
informatiebeheer ontwikkelen archiefdiensten zich tot bredere
erfgoedinstellingen waarin juist historie en publieksbereik een
belangrijke plaats innemen.
In 1918 trad de eerste archiefwet in werking in Nederland. Deze wet
regelde de inrichting van het archiefwezen en de overdracht van de
archieven naar openbare archiefbewaarplaatsen. Na twee ingrijpende
wijzigingen in 1962 en 1995, lijken het archiefbestel en de
ontwikkelingen op het gebied van e-depot, digitalisering, en
dienstverlening opnieuw te vragen om een nieuwe drastische aanpassing
van deze wet.
Het bestuur van de KVAN organiseert daarom een congres rondom het
thema 90 jaar Archiefwet, gericht op de vraag: Hoe nu verder?. Doel
van het congres is de vakgenoten op de hoogte te stellen van de
beleidsvoornemens met betrekking tot de overheidsinformatievoorziening
en het archiefwezen van de ministeries van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De heer
R.IJ.M. Kuiper, directeur-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk
i.o. en mevrouw drs. J.A. Kranendonk, directeur-generaal Cultuur en
Media, zullen namens de beide ministeries deze beleidsvoornemens
toelichten. Dagvoorzitter is mw. drs. J. Steenhuis, gemeentearchivaris
van Rotterdam.
Tijdens het ochtendgedeelte van dit congres vindt een bijzondere
overdracht plaats. Raadslid Gerard Rooyackers van de Raad voor Cultuur
(RvC) zal mede namens de Raad voor het Openbaar Bestuur het advies:
INFORMATIE: GRONDSTOF MET TOEKOMSTWAARDE
overhandigen aan de directeuren-generaal van de ministeries van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap.
Het programma van de dag is als volgt:
10.30 uur Welkom door mevrouw drs. J. Klijnsma, Wethouder
Cultuur van de gemeente Den Haag
10.35 uur Inleiding door KVAN
10.45 uur Presentatie door de heer R.IJ.M. Kuipers,
directeur-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk i.o.,
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
11.15 uur Presentatie door mevrouw drs. J.A. van Kranendonk,
directeur-generaal Cultuur en Media, ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap
11.45 uur prof. dr. Gerard Rooijakkers presenteert het advies
Informatie: grondstof met toekomstwaarde
12.00 uur Afsluiting ochtendprogramma en lunch
13.00 uur Debatsessies 1 en 2
14.15 uur Theepauze
14.30 uur Debatsessie 3
15.15 uur Algemene discussie
15.45 uur Conclusies door KVAN
16.00 uur Samenvatting en afronding door dagvoorzitter.
Aansluitend borrel
17.30 uur einde
Debatsessies en visie formulering
Belangrijk deze dag is ook de formulering van onze eigen KVAN-visie.
In plaats van reageren op ontwikkelingen moeten de archivaris en de
beroepsvereniging proactief ideeën ontwikkelen over de toekomst van
het vakgebied. Daarom staat het tweede deel van het congres in het
teken van debat en visievorming. Wat betekenen de ontwikkelingen voor
onze visie op ons vak en op het bestel? Zijn archieven onderdeel van
de overheidsinformatiehuishouding of hebben we een maatschappelijke
rol? Wat is de plaats van de particuliere archieven in deze discussie?
Wat is een moderne inrichting van het archiefbestel? En moet het
bestel nog wel bij wet worden geregeld? Hoe staan onze ideeën over
toezicht ten opzichte van de terugtredende overheid?
Deze themas komen aan de orde in drie debatten. Ieder debat wordt
ingeleid door korte inleidingen. Tussen debat 2 en 3 is er een korte
theepauze. Na het derde debat is er ruimte voor verbredende discussie.
Debatsessie 1 Reikwijdte (12.30 13.30 uur)
Het eerste debat gaat in op de vraag wat is het object van bemoeienis?
Beschouwen we archieven als onderdeel van de
overheidsinformatiehuishouding? Waarin zaken als openbaarheid van
overheidsinformatie, transparantie, betrouwbaarheid en
informatievoorziening centraal staan? Of zijn archieven (toekomstig)
erfgoed, waarin zaken als emotie, de historische beleving en
informatiewaarde spelen. Gaat het om democratische controle of
maatschappelijk geheugen?
Is het of-of of en-en? En wat is de plaats van de particuliere
archieven in deze discussie?
Rob Kramer Volledigheid van informatie in de
overheidsinformatiehuishouding
Hanneke van Aalst De waarde van erfgoed: historisch erfgoed,
historisch besef en sociale cohesie
Marieke Kroonen Nederland is geen archieveneiland!
Debatsessie 2 Verantwoordelijkheden (13.30 14.15 uur)
In het tweede debat staat de vraag centraal of de toedeling van de
verantwoordelijkheid voor archieven nog past bij ontwikkelingen in de
samenleving. In het huidige bestel en de huidige archiefwet is de
verantwoordelijkheid voor archieven belegd bij zorgdragers en
beheerders. Overbrenging is een moment van transitie.
Ontwikkelingen als keteninformatisering, basisregistraties en de
invoering van elektronische dossiers leveren concrete vragen op over
deze verantwoordelijkheidsverdeling. Wat betekent het als in een
digitaal Strafdossier of het nieuwe Kinddossier wordt samengewerkt
tussen meerdere archiefvormers? Wat betekent het, als ook private
organisaties deelnemen aan zon dossier? Wie is verantwoordelijk voor
een keten, waar meerdere archiefvormers aan bijdragen?
Hans Waalwijk Keteninformatisering is ons een zorg
Leon Gruppelaar Een pleidooi voor een leidende rol voor de
post-custodiale archivaris
Debatsessie 3 Structuur (14.30 15.15 uur)
Het archiefbestel is de afgelopen jaren regelmatig onderwerp van
discussie geweest: RHC vorming, inrichting van het toezicht,
verzelfstandiging van archiefdiensten in stichtingen, etc. Ook bij de
archiefvormende organisaties vinden ontwikkelingen plaats, zoals de
ontwikkeling van shared service organisaties en een DG Bedrijfsvoering
rijk. Naast discussie over de harde kant van het bestel staat ook de
softe kant, professional en professionaliteit, ter discussie. Is het
nodig om professionals te certificeren? Zijn er nog wel archivarissen
nodig? Moet een directeur van een archiefdienst een archiefdiploma
hebben. Of de Algemene Rijksarchivaris? Deze derde sessie vat
verschillende eerder gevoerde discussies samen in de vraag: hoe kunnen
we de harde en softe kant van het bestel inrichten. Wat moeten we
behouden en wat durven we te veranderen?
Marcel Duijghuisen De kunst van het loslaten èn van het waarborgen
Chido Houbraken Is er een archivaris in de zaal? Over professional en
professionaliteit in het bestel