Vlaamse Overheid
industriegebied Pullaar vanaf 31 maart
Herinrichting N16 ter hoogte van het industriegebied Pullaar vanaf 31 maart
Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid
woensdag 5 maart 2008
Het dossier over de herinrichting van het wegvak op de N16 past in het
kader van de studieopdracht over het wegwerken van de gevaarlijke
punten en wegvakken in Vlaanderen. Dat programma voor de
verkeersveiligheid sluit aan bij het voornemen van de Vlaamse Regering
om tegen 2010 het aantal verkeersslachtoffers drastisch te doen dalen.
Er moeten niet minder dan 800 gevaarlijke punten op gewestwegen
weggewerkt worden.
De gevaarlijke kruispunten op het wegvak van de N16 die nu aangepakt
worden, zijn opgenomen in het jaarprogramma 2004 van TV 3V (Tijdelijke
Vennootschap Veilig Verkeer Vlaanderen). De aansluitingen van de N16
met de N17, Pullaar en de Transversale weg moeten heringericht worden.
Het dossier van de N16 is al voor de opname in het TV 3V-project het
onderwerp geweest van een belangrijk studieproces, namelijk de
streefbeeldstudie van de N16 tussen de A12 en de Schelde. Die studie
werd door Wegen en Verkeer Antwerpen uitgeschreven en afgerond in de
loop van 2004. Het TV 3V-dossier heeft een verdere verfijning van de
streefbeeldopties doorgevoerd en heeft voor de technische
implementatie gezorgd.
Het studieproces om te komen tot een consensus rond de nieuwe
inrichting van de N16 is vrij omvangrijk geweest. De omvang en
veelzijdigheid van de N16 als belangrijke dwarsverbinding in de
Vlaamse Ruit ligt hieraan zeker ten grondslag. Deze belangrijke
gewestweg combineert immers vandaag de dag een aantal elementaire
functies, zoals zorgen voor doorstroming, industriële ontsluiting,
ontsluiting van woonkernen. Daardoor kon consensus over de toekomstige
inrichting alleen tot stand komen na uitgebreid overleg tussen alle
betrokken actoren. In juni 2004 hebben de eerste overlegmomenten in
het kader van het TV 3V-dossier plaatsgevonden. De finale afronding
van het inrichtingsconcept van de N16 is verkregen in april 2005.
Gezien de problemen rond verkeersveiligheid op de twee overige
kruispunten en door de problematiek van de ontsluiting van het
industriegebied Pullaar en Schoonmansveld, is een deel van het TV
3V-project - meer bepaald de herinrichting van het wegvak van de N16
vanaf Pullaar tot aan het spoorwegviaduct - al op 3 mei 2005
overgedragen aan het externe ingenieursbureau THV LAD, de
studiepartner die belast is met de technische detailuitwerking van de
TV 3V-projecten). Het extern bureau heeft dat technisch dossier in
juni 2006 afgerond.
Het project omvat de herinrichting van het wegvak N16, vanaf het
kruispunt N16 - Rijksweg/Pullaar tot aan het spoorwegviaduct in Puurs.
Het bestaande kruispunt N16/Pullaar, dat zorgt voor de ontsluiting van
het achtergelegen industriegebied, wordt afgesloten van de N16. Voor
de zwakke weggebruikers is er op die locatie een fiets- en
voetgangerstunnel gepland. Voor de ontsluiting van het industriegebied
wordt een "Hollands complex" uitgebouwd ter hoogte van de
Brabantstraat. Wegens de beperkte ruimte is dat Hollands complex
gereduceerd tot een ovonde (ovale rotonde) die onder de N16 is
gelegen. Het kruispunt N16/Transversale weg wordt eveneens van de N16
afgesloten. Ter hoogte van de Meersmansdreef wordt een fiets- en
voetgangerstunnel gerealiseerd.
De aanbesteding van het technisch uitgewerkt dossier heeft
plaatsgevonden eind oktober 2006 en de aannemer is aangesteld. De
bouwvergunning voor de werken is recent afgeleverd.
De start van de werkzaamheden is gepland op 31 maart 2008. Vanaf die
datum zal de hoofdaannemer van de infrastructuurwerken starten met de
eerste fase van de werkzaamheden:, de aanleg van de zuidelijke
brughelft ter hoogte van de Brabantstraat en van de tunnel ter hoogte
van de Meersmansdreef. Gedurende de volledige duur van de
werkzaamheden zullen de nodige maatregelen worden getroffen om de
hinder tot een strikt minimum te beperken. Als dat mogelijk is, zullen
tweemaal twee rijstroken voor het doorgaand verkeer op de N16 behouden
blijven. In latere fasen van de werkzaamheden zal dat om technische
redenen niet altijd mogelijk zijn. Het doorgaand verkeer zal dan in
één rijrichting op één rijstrook moeten rijden. Ook voor de
bereikbaarheid van de aanpalende industriezones en gebouwen worden de
nodige maatregelen getroffen. Gedurende de werkzaamheden blijven de
bedrijven toegankelijk. Dat alles gebeurt in samenspraak met alle
bevoegde instanties en met de bereikbaarheidsadviseur. De totale
uitvoeringstermijn van de werkzaamheden is begroot op 330 werkdagen.
Om de hoofdaannemer toe te laten het werk aan te vatten, moeten de
nutsmaatschappijen vooraf enkele verplaatsingswerkzaamheden uitvoeren
langs de parallelwegen van de N16. Die werkzaamheden zijn al gestart
en zullen maar een beperkte lokale hinder teweegbrengen op de laterale
wegen. De hoofdaannemer moet weliswaar op enkele bermen en op bepaalde
terreinen de aanwezige beplantingen en afsluitingen verwijderen om de
nutsmaatschappijen de mogelijkheid te bieden hun kabels en leidingen
te verplaatsen.
Vanaf 1 maart 2008 is op www.werkeninpuurs.be de meest volledige en
recente informatie over de werkzaamheden terug te vinden. Wat zijn de
opeenvolgende fasen van de werkzaamheden? Welke wegen zullen worden
omgelegd? Hoe zal de verkeerscirculatie wijzigen tijdens de
verschillende fasen? Bij wie kan je terecht voor verdere informatie?
Het antwoord op al die vragen staat vanaf 1 maart op de website.
Daarnaast zal op regelmatige basis via het gemeentelijk infoblad over
de werkzaamheden gecommuniceerd worden. Aangezien de werken zich in
een industriezone bevinden, zal er extra aandacht gaan naar
communicatie met de bedrijven, onder meer via informatievergaderingen
en mailings.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Ing. Ronald Lambrechts, Tijdelijke Vereniging 3V
Tel: 011 28 86 20
Fax: 011 28 86 20