Utrecht, 30 maart 2008
Duurzame koffie op NS stations
Samenwerking NS dochter Servex en Douwe Egberts
NS heeft samen met Douwe Egberts besloten alleen nog maar duurzame koffie te
verkopen op alle 110 stations met een Kiosk of Wizzl in Nederland. De koffie heeft het
keurmerk UTZ Certified, dat staat voor sociaal verantwoorde en duurzaam verbouwde
koffie. Per jaar worden er 11 miljoen koppen koffie verkocht op stations. Met de overstap
naar duurzame koffie speelt NS in op de behoefte van consumenten aan gezonde en
duurzame producten die passen binnen een verantwoorde levensstijl.
Verantwoord en duurzaam
Het UTZ keurmerk stelt eisen aan de arbeidsomstandigheden en het milieu. UTZ zorgt voor de
scholing en de medische zorg van de arbeiders die in de koffieplantages werken en voor een
rechtvaardig loon. Daarnaast doet ze strenge controles op giffen en bodemgebruik. "Dat Douwe
Egberts UTZ gecertificeerde koffie gaat schenken op de stations is een stap voorwaarts in de
verduurzaming van de koffiesector", aldus Fred Vijvers, algemeen directeur van Douwe Egberts
Coffee Systems. "Van alle grote koffiebranders in de wereld is Douwe Egberts de grootste inkoper
van duurzame koffie: 20 miljoen kilo in 2008. Hiermee nemen wij een voortrekkersrol om de
duurzaamheid binnen de koffiesector te vergroten". Jan Kooiker, directeur van NS dochter Servex:
"Door de samenwerking met Douwe Egberts was de stap naar duurzame koffie klein. Dat past in
ons beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen".
Duurzaam en Vitaal
Restaurants en winkels op stations bieden steeds meer gezonde en verantwoorde producten aan.
De afgelopen jaren is het aantal vestigingen van La Place al sterk uitgebreid en onlangs werd
Shakies, bekend van de gezonde fruitshakes, overgenomen. "Het gaat om het aanbieden van een
uitgebalanceerd assortiment lekkere, maar ook gezonde en verantwoorde producten" aldus
Kooiker.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting 030 2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 30 maart 2008
Pagina 2/2
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud
van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van
belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en
duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de
Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het
Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
Servex
Servex is een 100% dochteronderneming van NS Poort, onderdeel van het NS concern. Zij exploiteert horeca- en
retailformules op NS stations. Servex exploiteert onder meer Kiosk, C'est du pain, Smullers, New York Pizza, Swirl's en
Shakie's maar ook Burger King, AH to go en La Place op het station. Onder het motto `Lekker op het station' levert
Servex met de horeca- en retailformules op de stations een belangrijke bijdrage aan een prettig en aangenaam verblijf
op de stations. Servex speelt voortdurend in op de behoeften van treinreizigers en stationsbezoekers. Zij is op meer
dan 100 stations vertegenwoordigd met in totaal meer dan 300 verkooppunten. Dagelijks telt Servex 250.000
klanten.
---- --
Nederlandse Spoorwegen