Brussel, 28 maart 2008
EU-VS Open Skies: op 30 maart breekt een nieuw tijdperk aan voor de
trans-Atlantische luchtvaart
Zondag treedt de nieuwe luchtvervoersovereenkomst tussen de EU en de VS in
werking. Voor het eerst mogen Europese luchtvaartmaatschappijen zonder
beperkingen van eender welk punt in de EU naar eender welk punt in de VS
vliegen. "Dit is het begin van een nieuw tijdperk in de trans-Atlantische
luchtvaart. Deze overeenkomst zal zorgen voor meer concurrentie en
goedkopere vluchten naar de VS", aldus Jacques Barrot, vice-voorzitter van
de Europese Commissie en commissaris voor vervoer. Deze overeenkomst is de
meest ambitieuze deal voor luchtdiensten die ooit is gesloten. De twee
grootste luchtvaartmarkten, die samen meer dan 60% van het luchtverkeer in
de wereld vertegenwoordigen, gaan nauwer samenwerken op alle gebieden van
het luchtvaartbeleid. In mei 2008 zal de Europese Commissie de tweede fase
van de onderhandelingen met de VS aanvatten. "We moeten blijven streven naar
een volledig open luchtvaartruimte tussen de EU en de VS", voegde
vice-voorzitter Barrot er nog aan toe.
Alle EU-luchtvaartmaatschappijen mogen voortaan directe vluchten naar
de VS inleggen van om het even waar in Europa, en niet meer alleen
vanuit hun thuisland. Deze overeenkomst heft alle beperkingen op
inzake routes, prijzen of aantal wekelijkse vluchten. Veel
luchtvaartmaatschappijen zullen het aantal vluchten en bestemmingen op
zondag verhogen. In vergelijking met april 2007 zal het aantal
vluchten tussen Londen-Heathrow en de VS bijvoorbeeld met 20%
toenemen.
De overeenkomst heeft betrekking op luchtvervoer tussen de EU en de
VS, met ongeveer 50 miljoen passagiers per jaar veruit de grootste
internationale markt voor luchtvervoer. Het opheffen van alle
beperkingen op markttoegang zal de concurrentie bevorderen. Verwacht
wordt dat de prijzen voor trans-Atlantische vluchten zullen dalen. Het
voordeel voor de consument kan tot 12 miljard euro bedragen tijdens de
eerste vijf jaar. De overeenkomst kan leiden tot 80 000 nieuwe banen
aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.
Voor het eerst zorgt deze overeenkomst ook voor nauwere samenwerking
tussen de EU en de VS om het hoofd te bieden aan nieuwe uitdagingen,
zoals beveiliging of het milieu. Dit zal de activiteiten van
luchtvaartmaatschappijen en luchthavens vereenvoudigen en de rompslomp
voor de passagiers doen afnemen.
Op milieugebied heeft deze overeenkomst al tastbare resultaten
opgeleverd, namelijk het "Atlantic Interoperability Initiative to
Reduce Emissions (AIRE)", een gezamenlijk project om het milieueffect
van trans-Atlantische vluchten te beperken. Door groenere
trans-Atlantische vluchten zullen de emissies per vlucht afnemen.
Deze overeenkomst bouwt voort op het succes van de Europese interne
luchtvaartmarkt en is een belangrijke eerste stap op weg naar de
normalisering van de internationale luchtvaartsector. Het
uiteindelijke doel van de Europese Unie is een trans- Atlantische open
luchtvaartruimte tot stand brengen: één markt voor luchtvervoer tussen
de EU en de VS, met vrije investeringsstromen en geen enkele beperking
op luchtdiensten, ook niet op de toegang tot de binnenlandse markten
van beide partijen. De overeenkomst die op 30 maart in werking treedt,
bevat dan ook een solide mechanisme voor onderhandelingen van de
tweede fase, met een duidelijke planning die al midden mei 2008 van
start gaat.
De overeenkomst is op 30 april 2007 ondertekend op de
trans-Atlantische EU-VS-top in Washington. Zij vervangt 21 bilaterale
overeenkomsten tussen EU-lidstaten en de Verenigde Staten, die
allemaal nationaliteitsbeperkingen bevatten. Tot nu toe mochten
EU-luchtvaartmaatschappijen geen vluchten naar de VS inleggen vanuit
een ander land dan hun thuisland.
MEMO/08/185
European Union