Ingezonden persbericht
Broek in Waterland, 24 maart 2008
Foto-expositie Marijke Bresser en beelden
expositie Doris Pappenheim.
Van 29 maart t/m 18 mei 2008 vinden respectievelijk in de
Waterland Photo Gallery en in de Waterland Beeldentuin, Roomeinde 13 te Broek in
Waterland, de exposities "Terugreis" met werk van Marijke Bresser
en "De zachtheid van marmer" met werk van Doris Pappenheim plaats.
De in het 17e-eeuwse houten Rijksmonument
gevestigde galerie is elk weekend geopend van 11.00 tot 17.00 uur en op 1 en 2
mei maken de exposities deel uit van de Kunstroute Broek in Waterland.
Onlangs is de galerie uitgebreid met een vitrine waarin
een collectie beeldjes van ondermeer Karin Beek, Astrid Blokbergen, Henny
Borstlap, Eric Claus, Heleen Levano en andere kunstenaars wordt geëxposeerd.
Marijke Bresser, "Terugreis".
Deze expositie toont een selectie uit de documentaire
fotografie van Marijke Bresser uit de periode 1980 t/m 2007. De fotografe kiest
de plekken en mensen die haar vertrouwd zijn en laat zien dat haar fotografie
een voortdurende terugreis is. Ze neemt u mee naar de straten van India, de
metro van New York, families in Rome en Barcelona en het leven aan het
IJsselmeer.
Documentair en autonoom fotograaf Marijke Bresser
fotografeert sinds 1978 in binnen- en buitenland en documenteert haar eigen
leven.
Zo ook haar leefomgeving in Uitdam en omstreken, waar zij
al 20 jaar woont.
Het kinderboekje 'Sven en Dukkie' is hier een
voorbeeld van, evenals de korte film 'Rietveld' die zich afspeelt
in de rietvelden van Waterland. Onlangs verscheen haar boekje "Het kleine
avontuur".
Haar autonome fotografie wordt toegepast in monumentale en
conceptuele opdrachten voor o.a. de Nederlandse Bank, Lucas Ziekenhuis,
Gemeentehuis Waterland en de Gevangenis Leeuwarden.
Zij is lid van de Gkf en een selectie van haar werk is
verkrijgbaar via fotobureau Hollandse Hoogte.
Doris Pappenheim, "De zachtheid van
marmer".
De in Edam woonachtige beeldhouwster Doris Pappenheim
begon pas na haar 50ste met beeldhouwen. Momenteel
"woont" zij overigens meer in Pietrasanta (Toscane), niet ver van
de marmergroeven in Carrara, waar zij onafgebroken met haar werk bezig is, dan
in Edam. Zo heeft zij zich de laatste tien jaar ontwikkeld tot een bekend
professioneel kunstenaar en worden haar beelden in galeries, tijdens exposities
en in opdracht verkocht. Haar werk werd inmiddels op diverse locaties in
Nederland geëxposeerd.
Al vroeg voelde Doris zich aangetrokken door steen en het
is voor haar een uitdaging om van hard steen zoals marmer vrouwelijke, zachte
vormen te scheppen. Zacht zoals de huid of plooien in een kledingsstuk.
"Beelden zijn om aan te raken" aldus Doris.
Het maken van een marmeren beeld kost veel tijd. Door het
gebruik van een elektrische zaag en een pneumatische hamer wordt die verkort
maar de geheel handmatige afwerking zijn tijdrovend en geven het marmer de
zachtheid waarnaar zij streeft. Eerst wordt het marmer bewerkt met een speciale
steen, smerillo, waarna het schuren van grof naar fijn en het polijsten volgt.
Soms wordt nog een waslaag aangebracht. De keuze van het marmer is mede
bepalend voor het eindresultaat. Zo werkt Doris graag met het Giallo di Siena
en Rosa Portugallo marmer.
N.B.
Noot voor de redactie,