Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard
Hoogheemraadschap verlaagt waterpeil Ringvaart
In de nacht van maandag 31 maart op 1 april verlaagt het
hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard het peil in de
Ringvaart met 15 centimeter. Dat is nodig om de kade te reparen onder
het Metroviaduct bij de Bermweg/Alexanderlaan. Een lek in deze kade
zorgt al enige tijd voor overlast.
Om de werkzaamheden aan de kade goed te kunnen uitvoeren, wordt het
waterpeil in de Ringvaart enkele dagen met 15 cm verlaagd. Ook wordt
het dubbelzijdig fietspad onder het viaduct tijdens de werkzaamheden
afgesloten. De reparatiewerkzaamheden vinden plaats in de nacht,
tussen 01:00 en 06:00 uur en worden in twee fasen uitgevoerd.
Aanleg Metrobaan
Bij de aanleg en verlenging van de Metrobaan richting Ommoord is in
1979, nabij de Ringvaartweg in de gemeente Rotterdam, een viaduct over
de Ringvaart aangelegd. Tijdens de bouw heeft de gemeente Rotterdam
een stalen damwand aangebracht onder het Metroviaduct als vervangende
waterkering. Na verloop van jaren is een lekkage opgetreden die de
afgelopen maanden is verergerd en het fietspad regelmatig onder water
zet.
De wateroverlast nam recentelijk zulke vormen aan dat een rijbaan van
het dubbelzijdig fietspad onder het viaduct moest worden afgesloten.
Regelmatig heeft het hoogheemraadschap geprobeerd de lekkage te
stoppen, echter zonder resultaat.
Onderzoek uitgevoerd
Enkele weken geleden heeft het hoogheemraadschap een onderzoek
uitgevoerd onder het viaduct. Waarschijnlijk wordt de lekkage
veroorzaakt door een scheur in de aangebrachte damwand. Door de
wateroverlast is dat echter moeilijk te zien. De ruimte tussen de
grond en de onderkant van het viaduct is zeer gering. De definitieve
oplossing wordt daarom in twee fasen uitgevoerd.
1e fase:
onder het viaduct langs de Ringvaart wordt grond aangebracht. Het
waterpeil van de Ringvaart wordt tijdens deze werkzaamheden met ca. 15
cm verlaagd. Dit duurt enkele nachten. Zodra de grond is aangebracht
wordt het peil in de Ringvaart naar normaal peil gebracht.
2e fase:
zodra fase 1 is uitgevoerd zal in samenwerking tussen het
hoogheemraadschap, de RET en de gemeente Rotterdam een plan worden
gemaakt om een nader onderzoek in te stellen naar de definitieve
oorzaak. De oorzaak moet worden gezocht in een defecte damwand. Deze
kan dan los van de Ringvaart worden hersteld.