Universiteit Twente

Oudere bestuurder wil geen toeters en bellen in de auto

Automobilist ontwerpt zelf optimale ondersteuning

Jonge automobilisten met een sportieve rijstijl hebben veel meer behoefte aan allerlei slimme waarschuwingssystemen in hun auto dan oudere, rustige rijders. Promovendus Martijn Tideman van de Universiteit Twente liet bestuurders zèlf hun gang gaan bij het ontwerpen van hun ideale systeem, en liet hen er vervolgens ook mee rijden in de simulator. Zoveel proefpersonen, zoveel oplossingen, concludeert hij: wel tekenen zich duidelijke trends af. Tideman promoveert op 28 maart aan de faculteit Construerende Technische Wetenschappen.

Tideman heeft zijn proefpersonen een `rijstrook-wisselassistent' laten ontwerpen: een systeem dat helpt bij het wisselen van rijstrook. Het waarschuwt voor gevaarlijke situaties zoals een voertuig in de dode hoek, of grijpt actief in met rukjes aan het stuur. Voor de manier van signaleren krijgt de proefpersoon talloze opties: een tekst op een display, een geluid, een lampje dichtbij de spiegel, een trilling in de stoel. Is de ideale combinatie gevonden, dan gaat de proefpersoon rijden in de simulator. Eventuele tekortkomingen die dan aan het licht komen, past hij of zij zelf aan. "Na vijf, zes pogingen hebben ze hun favoriet ontworpen. Dat doen ze erg consciëntieus, viel mij op", aldus Tideman. "Als een keuze tot gevolg blijkt te hebben dat ze helemaal niet meer in de spiegels kijken, wordt die vervolgens hersteld: niet veilig genoeg." In de simulator worden levensechte omstandigheden nagebootst, zoals rijden op een rustige snelweg, in de file, op de Duitse Autobahn en onder verschillende weersomstandigheden.

Bestuurder in rijsimulator stelt de voor hem optimale functies in voor een rijstrook-wisselassisten. Hij gaat vervolgens echt rijden met zijn favoriete configuratie.

De gebruiker stelt zijn voorkeuren in en de gewenste rijstrook-wisselassistent wordt voor hem samengesteld

Gaming

De keuze is zo groot dat 48 proefpersonen ook tot 48 individuele systemen komen. Soms lijken systemen erg op elkaar, maar soms liggen de voorkeuren ook ver uiteen: de één is zeer te spreken over een stuurwiel dat corrigeert, de ander wil dat nóóit in zijn auto hebben. Het aantal keuzemogelijkheden is veel groter dan bij de rijsimulatoren die de industrie tot op heden toepast, constateert Tideman: "Daar blijft het vaak beperkt tot het testen van een handjevol alternatieven die bovendien ook nog eens `voorgekauwd' zijn door ontwerpers. Echt betrouwbare informatie over gebruikersvoorkeuren krijg je er dan niet uit." Zo laat hij in zijn proefschrift zien dat jongere, sportieve rijders graag zoveel mogelijk ondersteuning zien terwijl oudere bedaarde rijders het willen doen met een minimum. In zekere zin tegenstrijdig, omdat een oudere bestuurder juist gebaat zou kunnen zijn bij een heldere waarschuwing. Daar staat tegenover dat de jongere bestuurder gewend is aan computer games en veel beter in staat tot `multitasken'. Ook in de auto wil hij of zij dit kennelijk tot het uiterste benutten.

Als de rijstrook-wisselassistent is geconfigureerd, gaat de proefpersoon ermee rijden in een simulator. Vallen bepaalde delen dan nog niet in de smaak, dan is nog een correctie mogelijk. Na zo'n vier of vijf pogingen hebben de meeste proefpersonen het optimum wel bereikt.

Rijsimulatie wijst uit of de gekozen oplossing in de praktijk bevalt

Scenario's

De nieuwe ontwerpmethode van Tideman heet `scenario-gebaseerd ontwerpen': de gebruiker maakt kennis met zijn of haar ontwerp in een levensechte situatie - een scenario. Het product is nog niet gerealiseerd, maar via deze ontwerpmethode is er al wel waardevolle kennis voorhanden over het daadwerkelijk gebruik van het product. Het onderzoek onder automobilisten toont aan dat dit een goede manier is om producten te ontwerpen. Dit geldt met name voor complexe producten waarbij veel stakeholders betrokken zijn, en waarbij de eisen hoog zijn, bijvoorbeeld aan de veiligheid: typische `first time right'-producten.

Martijn Tideman (1979, Amsterdam) studeerde tot 2003 Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente en heeft zijn promotieonderzoek verricht in de groep Design, Production & Management, onder leiding van prof.dr.ir. Fred van Houten en dr.ir. Mascha van der Voort. Zijn proefschrift is getiteld `Scenario Based Product Design'.

Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, tel (053) 4894244

Top
Laatst gewijzigd op 26-03-2008 10:26:47 door Webmaster