Persberichten

Second Home International 2008: verschuiving in populaire bestemmingen

Publicatiedatum: 01-02-2008

Persbericht
Utrecht, 1februari 2008

Verdubbeling aankoop tweede huizen in Midden-Amerika en Midden-Oosten

Tweede huis in Spanje of Frankrijk? Welnee, de trend anno nu is Midden-Amerika en het Midden-Oosten. De cijfers liegen er niet om: vorig jaar dacht nog 27% van de mensen over aankoop van een huis in die gebieden. Tegenwoordig is dat 52%. De heer Wanberg van Tropical Properties Group, makelaar in Florida, constateert dat vooral de babyboomers daar een tweede huis aanschaffen vanwege het grote aantal attractieparken voor de kleinkinderen.
Ook Costa Rica is razend populair. Hier worden de tweede huiseigenaren aangetrokken door de prachtige natuur en het gunstige economische en fiscale klimaat. Dit geldt ook voor de vele Hollywoodsterren die hier een tweede optrekje hebben, zoals Leonardo di Caprio, Lisa Marie Presley en de Olson-tweeling. Natuurlijk speelt ook de invloed van de goedkope dollar een rol bij de populariteit van Midden-Amerika.

Second Home International
Van 28 tot en met 30 maart 2008 vindt in de Jaarbeurs te Utrecht de beurs plaats voor internationaal onroerend goed: Second Home International. Deze toonaangevende publieksbeurs presenteert een aanbod van ruim driehonderd projectontwikkelaars/makelaars in meer dan 45 landen. Second Home International richt zich bovendien op alle praktische zaken rond het kopen van een tweede huis. Ook alle trends en ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van populaire bestemmingen komen ruimschoots aan bod.

Zo zal de bezoeker naast Midden-Amerika ook veel informatie aantreffen over het Midden-Oosten. Deze bestemming laat immers net zo'n imposante stijging zien in de aanschaf van tweede huizen: 22% ten opzichte van 9% in 2006. De heer Khamoosian van 4U Properties International Dubai verklaart de populariteit van Dubai (naast de Verenigde Arabische Emiraten) als volgt: ''Dit is een progressieve plek voor technologische ontwikkeling, investeringen en zakelijke mogelijkheden''.

Futuristische Skyline
En verder: ''Tweede huizen worden hier vooral aangeschaft als investering maar ook voor vakantie. Waarbij de futuristische skyline, de vele winkels en de gouden zandduinen als grootste trekpleisters worden beschouwd.''

Enquête
Inmiddels weten velen geïnteresseerden de beurs Second Home International te vinden. De enquête die beursorganisatie VNU Exhibitions op de voorgaande editie hield onder de bezoekers leverde verrassende resultaten op. Zo kwam naar voren dat maar liefst 59% van plan is een tweede huis aan te schaffen. En dat de beurs een grote bron van informatie is bij het kopen van een tweede huis blijkt ook uit het rapportcijfer dat de bezoekers aan Second Home International toekenden: een dikke zeven.

Noot voor de redactie (