NOC*NSF
Eerste lustrum van een week vol potentie
ARNHEM - Voor de vijfde keer op rij wordt dit jaar een Nationale
Sportweek in Nederland gehouden. Toen de week in 2004 voor het eerst
werd georganiseerd, werd de ambitie uitgesproken er een week á la de
boekenweek van te maken. Iedere Nederlander moet bij het horen van de
naam Nationale Sportweek spontaan weten waar het om draait. Die
bekendheid is er nu. Misschien nog niet van het kaliber boekenweek,
maar toch.
Een paar cijfers en feiten illustreren dat de Nationale Sportweek
volop potentie heeft en dat steeds meer partijen het concept omarmen.
Want één ding is zeker: meer mensen ontdekken dat sport en bewegen de
leukste manier is om gezond en fit te blijven. Wie daarbij de
sportvereniging opzoekt, vergroot de kans om actief te blijven, het
liefst een leven lang. Meer dan ooit slagen verenigingen er in om met
maatwerk in aanbod leden aan zich te binden.
Meer aanbod, meer mensen in actie
De eerste Nationale Sportweek zette met 1042 kennismakingskansen in
het land de toon. Een fantastisch aantal, waarop de organisatie trots
was. De jaren daarop werden respectievelijk 968, 1720 en 1800
evenementen op www.nationalesportweek.nl geregistreerd. Dit jaar, de
vijfde editie, spant de kroon: gekozen kan worden uit maar liefst 2330
evenementen! De verwachting is dat daarbij zo'n 400.000 landgenoten in
actie zullen komen.
Een mooi fenomeen zijn de steden die het concept Nationale Sportweek
sportief omarmen. Amsterdam was vanaf het begin actief (onder andere
als gaststad voor de opening), maar ook Maastricht, Zoetermeer, Arnhem
en Apeldoorn 'groeiden' in hun rol als aanbieder van exclusief aanbod
voor hun inwoners (jong en oud). En er komen nieuwe steden bij:
Almere, Delft, maar ook Raalte presenteren dit jaar een fantastische
week.
Door samenwerking met verschillende sterke partijen, lukt het de
Nationale Sportweek steeds steviger te maken. De sportbonden werken
hiervoor- en dat is uniek- nauw samen met VSG, Mitex, FGHS en de
partners in sport van NOC*NSF. Partijen als de Alliantie School en
Sport, VWS, Center Parcs, Zilveren Kruis Achmea, Mc Donald's, Wegener,
Marketresponse, NHTV, Arko Sport & Media, Bitez, Alta en Le Coq
Sportif leveren, elk vanuit hun eigen professionaliteit, een
onmiskenbare bijdrage aan het succes van de week.
Bijzonder is ook de bevlogenheid van de bekende Nederlanders die zich
lieten verleiden tot het ambassadeursschap. Elsemieke Havenga, Joris
Putman, Hans Dijkstal, Yvonne van Gennip, Hella van der Wijst, Winston
Post, Edward van Cuilenborg, Frits Wester en Jochem van Gelder komen
voor, maar ook tijdens de week in actie om duidelijk te maken de sport
moét, hoe drukbezet je ook bent.
Het enthousiasme waarmee de Nationale Sportweek gedurende de eerste
vijf jaar tot bloei kwam, inspireert tot meer, tot groter, nóg
completer. Hoe... dat wordt binnenkort bekend gemaakt. Vooralsnog is
het de komende dagen genieten van sport, plezier, samen zijn,
competitie voeren, doorzetten, jezelf ontplooien, inspannen, bewegen,
sportdaten...
(27 maart 2008)