26 maart 2008
Nederland moet zuiniger zijn op de eigen talenten. Die oproep doet
SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan vanmiddag in de Hofstadlezing.
Volgens Rinnooy Kan wordt er in Nederland veel talent verkwist doordat
jongeren te vaak zonder diploma hun middelbare school verlaten. Wie
wel een diploma haalt, heeft het vaak moeilijk om door te stromen naar
een opleiding van een hoger niveau.
De SER-voorzitter wijst erop dat in Nederland iemands
sociaaleconomische achtergrond nog altijd van grote invloed is op zijn
onderwijscarrière. Wie op jonge leeftijd al een taalachterstand
oploopt, haalt die later vaak nauwelijks meer in. Volgens Rinnooy Kan
is dit niet alleen onrechtvaardig ten opzicht van de getroffenen, maar
ook nadelig voor de samenleving als geheel. "Het is fataal voor onze
ambities als kenniseconomie."
Rinnooy Kan pleit niet voor een nieuwe grote onderwijshervorming, maar
wel voor een aantal kleinere aanpassingen. Zo wil hij dat het aantal
kinderen dat gebruik maakt van voorschoolse educatie omhoog gaat en
dat het laatbloeiers makkelijker wordt gemaakt om via het stapelen van
diploma's het hoogst mogelijke onderwijsniveau te bereiken. Ook zullen
de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven meer geld moeten uitgeven
aan onderwijs en onderzoek.
In zijn lezing pleit Rinnooy Kan ook voor zuinigheid op de docenten
die het goede onderwijs moeten verzorgen, voor een verstandige omgang
met de schaarse ruimte, de cultuur en de typisch Nederlandse manier
waarop werkgevers en werknemers met elkaar samenwerken. "Soms heb ik
wel eens de indruk dat onze overlegeconomie, onder de wat versleten
naam van het `poldermodel' succesvoller is als internationaal
exportproduct dan als bron van nationale vreugde."
De Hofstadlezing is een jaarlijks initiatief van het Algemeen Dagblad
en Ernst & Young en wordt uitgesproken in de Grote Kerk in Den Haag.
In 2007 verzorgde Shell-topman Jeroen van der Veer de lezing, in 2006
eurocommissaris Neelie Kroes.
Sociaal-Economische Raad