Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Burgerzaken gemeente met vlag en wimpel geslaagd
De Nederlandse bevolkingsadministratie is geautomatiseerd en heet
Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens, kortweg aangeduid
met GBA. Daarin zijn de algemene persoonsgegevens opgenomen van
iedereen die in Nederland woont. In de GBA worden alle gegevens
volledig geautomatiseerd opgeslagen en uitgewisseld met andere
bestanden van de overheid.
Audit
Elke gemeente heeft de wettelijke verplichting om eens in de drie jaar
de kwaliteit van de persoonsgegevens uit de GBA te laten controleren.
Een onafhankelijk bureau doet dit door middel van een GBA-audit. De
GBA audit bestaat uit drie delen: inhoudelijk, privacy- en procesdeel.
Een gemeente slaagt voor de audit als voor alle drie de onderdelen
afzonderlijk slaagt. De administratie wordt getoetst op juistheid,
consistentie, continuïteit, herstelbaarheid, het beveiligingsniveau en
de waarborgen voor privacy.
Op 7 december 2007 is deze audit afgenomen en is de afdeling
Burgerzaken van de gemeente Utrechtse Heuvelrug op alle onderdelen met
vlag en wimpel geslaagd. Vandaag overhandigt Angelique van der Lit
(adviseur Burgerzaken backoffice/receptie) de officiële uitslag van de
audit aan burgemeester Frits Naafs. De afdeling Burgerzaken heeft zich
sinds de herindeling enorm ingezet om het handboek GBA, verordening en
de kwaliteit van de persoonsgegevens op een kwalitatief hoogstaand
niveau te krijgen. Daarom zijn zij er ook terecht enorm trots op dat
aan alle eisen is voldaan.