Capaciteitsuitbreiding A58
Bij het vaststellen van de begroting 2009 heeft de gemeenteraad aan
het college van b&w gevraagd een discussie voor te bereiden over de
mogelijkheden om de A58 ter hoogte van Oirschot verdiept aan te
leggen. Op 1 april aanstaande discussieert de Oirschotse gemeenteraad
hierover. We nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn en
ook uw stem te laten horen! Om de discussie extra inhoud te geven
heeft de gemeenteraad een aantal deskundigen uitgenodigd voor deze
vergadering. Zo zullen Rijkswaterstaat, Movares (technische kennis van
tunnels, bruggen en dergelijke) en Grontmij aanwezig zijn als
deskundigen.
De directe aanleiding voor deze vraag is het plan om een derde
rijstrook toe te voegen aan de noordelijke rijbaan van de A58 tussen
knooppunt Batadorp en het aansluitpunt Oirschot. Een aantal inwoners
van Oirschot heeft dit plan aangegrepen om bij Rijkswaterstaat en de
gemeente Oirschot aandacht te vragen de geluids- en milieuoverlast in
Oirschot door de A58 te onderzoeken. Hierbij is het plan gelanceerd om
de A58 ter hoogte van Oirschot met een tunnel onder het
Wilhelminakanaal door te leggen.
Omdat de filedruk op de A58 steeds verder toeneemt, is Rijkswaterstaat
ook gestart met een verkenning naar de mogelijkheden voor het
structureel vergroten van de wegcapaciteit op de gehele A58 tussen
Eindhoven en Zeeland. Onderdeel van deze verkenning is het
inventariseren van de ruimtelijke en verkeerskundige wensen en ideeën
van de lokale overheden in relatie tot de A58.
Op 1 april discussieert de gemeenteraad voor de eerste keer over de
ideeën en wensen die de gemeente in kan brengen over de A58. Het gaat
dan om vragen als: welke problemen veroorzaakt de A58, hoe kunnen we
deze problemen oplossen en welke mogelijke oplossingen zijn kansrijk
om Rijkswaterstaat te laten onderzoeken? Verder denken we na over
welke kansen het de gemeente Oirschot biedt, mocht de A58 breder
worden en wat moet er gebeuren om deze kansen te grijpen?
Gemeente Oirschot