abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
25 maart 2008 1 (8x)
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/2806 -
Onderwerp
Handhavingsrapportage Schiphol 2007
Geachte voorzitter,
Op grond van artikel 8.29 van de Wet luchtvaart en artikel 3.1, tweede lid, van de Regeling
milieu-informatie luchthaven Schiphol (RMI) dient jaarlijks vóór 1 januari door de Inspecteur-
Generaal Verkeer en Waterstaat (hierna: de inspecteur-generaal) aan de Minister van Verkeer en
Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting , Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer verslag
te worden uitgebracht. Dit verslag betreft de in de Wet luchtvaart en het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) vastgelegde veiligheids- en milieuaspecten over de
periode van een gebruiksjaar, en bied ik u ter kennisneming aan. De ontwikkelingen rond
Schiphol die zich aan het eind van het gebruiksjaar hebben voorgedaan en de voorbereiding
voor de experimenten die in het huidige gebruiksjaar uitgevoerd worden, hebben tot gevolg
gehad dat het niet mogelijk was het verslag vóór 1 januari aan te bieden.
Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober. In de nu
voorliggende rapportage wordt verslag gedaan over de periode 1 november 2006 tot en met 31
oktober 2007 (= het gebruiksjaar 2007).
Bevindingen en acties
De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie over het gebruiksjaar 2007 zijn, dat:
· zich in één handhavingspunt Lden en in één handhavingspunt Lnight een overschrijding
van de grenswaarde voor de geluidbelasting van het ontwerp-LVB voor een gebroken
gebruiksjaar heeft voorgedaan;
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/2806
· in verband met deze overschrijdingen een procedure is gestart om te kunnen bepalen of
de inspecteur-generaal voor het gebruiksjaar 2008 maatregelen gaat voorschrijven;
· de grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico en de uitstoot van stoffen die lokale
luchtverontreiniging veroorzaken niet overschreden zijn;
· de luchtvaartsector vanaf het begin van het gebruiksjaar tot in augustus 2007 in totaal
drie baanpreferentiewijzigingen heeft doorgevoerd om overschrijdingen van de
grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten te voorkomen;
· Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) één regel van het LVB inzake het gebruik van
het luchtruim overtreden heeft en dat deze overtreding met name het gevolg is van de
parallel starten problematiek bij de Polderbaan en de Zwanenburgbaan;
· de bestuursrechtelijke afhandeling van deze overtreding ter hand zal worden genomen
nadat de overtredingen die in de gebruiksjaren 2005 en 2006 hebben plaatsgevonden
zijn afgehandeld;
· Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en LVNL vrijstelling is verleend voor het gebruik van
de Buitenveldertbaan voor starts in de nacht van 18 op 19 januari 2007 in verband met
zuidwesterstorm en het gebruik van de Zwanenburgbaan voor starts in de nacht in
noordelijke richting in verband met groot onderhoud aan de Polderbaan;
· door zes luchtvaartmaatschappijen dusdanig van een luchtverkeerweg is afgeweken, dat
ze door de Inspectie zijn aangeschreven;
· vijf van deze luchtvaartmaatschappijen een waarschuwingsbrief hebben ontvangen en
door de Inspectie zullen worden gemonitord om te kunnen vaststellen of de betreffende
maatschappijen niet opnieuw een overtreding begaan;
· één luchtvaartmaatschappij een last onder dwangsom zal worden opgelegd in verband
met een afwijking van een luchtverkeerweg bij zowel Schiphol als de luchthaven
Maastricht;
· bij inspecties van bouwkranen in zeven gevallen is aangegeven welke restricties er zijn
met betrekking tot de hoogte van de bouwkraan en in zeven gevallen voorlichting is
gegeven om een overtreding te voorkomen;
· in één geval de bouwwerkzaamheden zijn stopgezet in verband met een overtreding
van de geldende hoogtebeperking en aan het betreffende aannemersbedrijf hierover
een waarschuwingsbrief is gestuurd;
· de inspecteur-generaal op 7 mei 2007 aan AAS, LVNL en KLM maatregelen heeft
opgelegd in verband met de overschrijdingen van de grenswaarden voor de
geluidbelasting die zich in het gebruiksjaar 2006 hebben voorgedaan;
· de inspecteur-generaal op 26 juli 2007 deze maatregelen weer heeft ingetrokken omdat
vanaf 13 juli 2007 in de handhaving geanticipeerd is op een wijziging van het huidige
LVB waarin een verhoging van de grenswaarden is voorzien voor de
handhavingspunten die in het gebruiksjaar 2006 overschreden zijn;
· achtentwintig luchtvaartmaatschappijen wegens slotsmisbruik door de Inspectie zijn
aangeschreven en negen hiervan inmiddels een dwangsom van in totaal 195.000 euro
hebben betaald.
---
VENW/IVW-2008/2806
Toelichting op de bevindingen en acties
Overschrijdingen grenswaarden geluid
In mijn brief van 12 oktober 2007 met kenmerk IVW/LuLu/07NU000605 heb ik aangegeven
dat de inspecteur-generaal voornemens was om voor het gebruiksjaar 2007 anticiperend te
gaan handhaven, rekening houdend met de grenswaarden zoals die in het ontwerp-LVB zijn
opgenomen. De basis hiervoor vormt mijn besluit van 13 juli 2007 om het huidige LVB te
wijzigen. Als gevolg hiervan heeft de inspecteur-generaal de maatregelen die hij AAS, LVNL en
KLM op 7 mei 2007 in verband met de overschrijdingen van de grenswaarden voor de
geluidbelasting in het gebruiksjaar 2006 heeft opgelegd, bij besluit van 26 juli 2007 weer
ingetrokken. De inspecteur-generaal heeft daarbij gehandeld overeenkomstig artikel 8.22, derde
lid, van de Wet luchtvaart.
In het gebruiksjaar 2007 is vanaf 13 juli tot en met 31 oktober 2007 gehandhaafd op de
grenswaarden van het ontwerp-LVB voor een gebroken gebruiksjaar. Het betreft hier de
grenswaarden van het ontwerp-LVB, teruggeschaald voor de resterende periode van 111 dagen
vanaf 13 juli 2007, waarbij ook rekening gehouden is met een voor die korte termijn aangepaste
meteotoeslag. Vanaf 1 november 2006 tot 13 juli 2007 is gehandhaafd op de grenswaarden
van het huidige LVB.
Na afloop van het gebruiksjaar 2007 is door de Inspectie geconstateerd dat de grenswaarden
van twee handhavingspunten van het ontwerp-LVB voor een gebroken gebruiksjaar
overschreden zijn. In principe volgt dan een maatregel van de inspecteur-generaal om te
voorkomen dat deze overschrijdingen zich in het nieuwe gebruiksjaar opnieuw voordoen.
Alvorens de inspecteur-generaal hierover een besluit kan nemen dient echter op basis van het
LVB eerst een meteoclausuleberekening te worden uitgevoerd om te kunnen bepalen in
hoeverre de overschrijdingen het gevolg zijn van bijzondere weersomstandigheden. In het
gunstigste geval kunnen de overschrijdingen daardoor volledig verklaard en weggenomen
worden, en vervalt daarmee voor mij de noodzaak om maatregelen aan de sectorpartijen op te
leggen, zoals die in de Wet luchtvaart bedoeld zijn.
De verwachting is dat de resultaten van de meteoclausuleberekening in de loop van maart 2008
beschikbaar zijn. Vervolgens zal dan aan de sectorpartijen bekend worden gemaakt, in hoeverre
aan de geconstateerde overschrijdingen gevolgen voor het gebruiksjaar 2008 worden
verbonden. Daarbij zal ook rekening worden gehouden met de omstandigheden (anders dan
alleen de weersomstandigheden) die bij de overschrijdingen een rol hebben gespeeld.
Naleving regels LVNL
Over het geheel genomen kan worden gesteld dat LVNL elk gebruiksjaar beter in staat is
overtredingen van milieuregels zoveel mogelijk te voorkomen. Desondanks heeft de Inspectie
vastgesteld dat LVNL in het gebruiksjaar 2007 opnieuw de zogenaamde 3% regel overtreden
heeft. Deze regel houdt in dat het maximaal toegestane aantal afwijkingen van straalvliegtuigen
van luchtverkeerwegen overdag onder 3000 voet niet meer dan 3% van alle starts op Schiphol
mag bedragen. Geconstateerd is een feitelijk percentage afwijkingen van 5,47% ten opzichte
---
VENW/IVW-2008/2806
van de norm van 3%, met name veroorzaakt door de parallel starten problematiek bij de
Polderbaan en de Zwanenburgbaan. De bestuursrechtelijke afhandeling van genoemde
overtreding vindt plaats nadat de overtredingen die in de gebruiksjaren 2005 en 2006 hebben
plaatsgevonden zijn afgehandeld.
Gewerkt wordt aan een oplossing voor het parallel starten probleem waardoor het aantal
afwijkingen ten opzichte van de norm van 3% in de toekomst zal afnemen. Een eerste stap
hierin is al gezet door een voorgenomen wijziging van de huidige luchtverkeerwegen van de
Zwanenburgbaan in noordelijke richting, zoals die in het ontwerp-LVB zijn vastgelegd.
In het kader hiervan is door de sectorpartijen een aanvraag voor een experiment ingediend, met
daarin een implementatietraject waarin door LVNL de vliegbaarheid en de vliegveiligheid van de
bij deze nieuwe luchtverkeerwegen behorende Standaard Instrument Departures
(startprocedures) worden getest. U bent hierover op 7 februari 2008 per brief geïnformeerd
(kenmerk VenW/DGTL-2008/313). De CROS heeft inmiddels positief geadviseerd over dit
experiment en de andere geplande experimenten. Op basis van het advies van de CROS en de
inspraak hebben de minister van VROM en ik de ministeriële regelingen voor de experimenten
definitief vastgesteld. De experimenten zijn op 13 maart 2008 van start gegaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat