Consumentenbond
---
25 maart 2008
Nieuwe geschillencommissie particuliere klinieken
Mensen die problemen ondervinden naar aanleiding van een behandeling
in bijvoorbeeld een kliniek voor cosmetische chirurgie of een
ooglaserkliniek kunnen hun zaak vanaf 1 april 2008 voorleggen aan de
geschillencommissie Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). Deze
nieuwe geschillencommissie is opgericht op aandringen van de
Consumentenbond.
Op dit moment zijn er in tal van branches geschillencommissies.
Consumenten kunnen op een goedkope, snelle en makkelijke manier bij
zo'n commissie terecht waneer er sprake is van een conflict of
onenigheid met een ondernemer of bedrijf. De geschillencommissie komt
dan met een onafhankelijk en bindend oordeel. Voor particuliere
klinieken was dit nog niet geregeld. De Consumentenbond is blij dat
daar nu verandering in komt. De nieuwe geschillencommissie kan zich
alleen buigen over problemen met klinieken die zijn aangesloten bij de
brancheorganisatie ZKN.
Algemene voorwaarden
Tegelijk met de oprichting van de nieuwe geschillencommissie worden
voor de aangesloten klinieken ook algemene voorwaarden van kracht.
Daarin is onder andere vastgelegd dat klinieken totaalprijzen moeten
vermelden, en dat altijd wordt duidelijk is vastgelegd welke
implantaten, medicijnen en hulpmiddelen worden gebruikt. Ook zijn er
spelregels opgesteld over de informatievoorziening. De Consumentenbond
maakt zich overigens ook sterk voor de invoering van algemene
voorwaarden in andere takken binnen de zorg. In die voorwaarden worden
de rechten én plichten van zowel patiënten als zorgaanbieders
duidelijk vastgelegd.