Gemeente Sneek
uitgereikt aan loco-burgemeester van den broek
Sneker postzegel uitgereikt aan loco-burgemeester Van den Broek
Dinsdag 25 maart 2008 is door TNT Post de eerste `Mooi Nederland'
Sneek postzegel uitgereikt aan de loco-burgemeester Van den Broek. De
eerste Sneker postzegel werd namens TNT Post uitgereikt door Anne
Willen van der Meulen, manager productmanagment. Na overhandiging van
de zegels, gebruikte loco-burgemeester Van den Broek de eerste zegel
om een kaart te sturen aan burgemeester Horiuchi van de zusterstad
Kurobe.
Tegenwoordig is Sneek vooral bekend door de vermaarde jaarlijkse
Sneekweek, het grootste watersportevenement in Europa dat op
binnenwater plaatsvindt. Tijdens deze week worden op het Sneekermeer
dagelijks zeilwedstrijden gehouden. De beroemdste is die met de
zogenoemde skûtsjes, historische platbodem-vrachtschepen. Waterstad
Sneek ontstond vanaf de elfde eeuw rond de terp van de kerk die was
gewijd aan Sint Maarten. Het was tevens de plek waar de oude waterweg
naar het noorden de Hemdijk kruiste. Er ontstond een
handelsnederzetting en uiteindelijk zou het kerkdorp uitgroeien tot
een handelsstad van regionale betekenis. In zijn 'gouden eeuw', van
1450 tot 1550, verrezen er aan de grachten vele fraaie koopmanshuizen.
Er werden ook een stadsmuur en een omringende stadsgracht aangelegd,
waarmee de plaats zijn bekende hartvorm kreeg. De Sneker Waterpoort,
onderdeel van de vestingwerken, zou uitgroeien tot het symbool van de
stad. In onrustige tijden kon met deze poort de waterverbinding naar
de stad worden afgesloten.
De serie Mooi Nederland portretteert bijzondere plaatsen in Nederland.
Het gaat om een meerjarige serie die begon in 2005. "Als uitgangspunt
voor de serie postzegels van 2008 hebben we gekozen voor 'trots' -
trots op de schoonheid van een plaats, de bijzondere gebouwen,
geschiedenis en gebruiken", aldus bureau 178 aardige ontwerpers, dat
als team de postzegels van de serie Mooi Nederland 2008 heeft
ontworpen. "We hebben geprobeerd voor iedere plaats een soort
alternatief 'stadswapen' te ontwerpen. Niet in de betekenis van een
klassiek heraldisch wapen, maar de postzegel als een nieuw icoon."
Het ontwerp
178 aardige ontwerpers heeft gezocht naar een gelaagde uitvoering van
de nieuwe 'stadswapens'. Daarbij paste het team uiteenlopende
technieken toe. "Op de postzegels hebben we voor iedere stad een
silhouet als basisvorm genomen, meestal van een historische figuur. Op
de postzegels van Sneek prijkt het silhouet van Pieter Gerbrandy,
minister-president tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gerbrandy is
geboren in de omgeving van Sneek en begon er zijn politieke carrière.
In de silhouet is een foto te zien van een skûtsje, dat over het
Sneekermeer vaart. Over de foto hangt weer het silhouet van de
Waterpoort. Tot slot zijn er de pepermuntjes van een bekende Sneker
fabriek en het reliëf van een boomblad met daarin een afbeelding van
de oude plattegrond. Het blad is de maple leaf, het symbool van
Canada, waarmee de plaats sinds de Tweede Wereldoorlog bijzondere
banden onderhoudt. Op de velrand zien we linksonder het
stationsgebouw, de watertoren en het stadhuis. Over het vel dwarrelt
een stel bladeren. In het reliëf van een daarvan is een deel van een
oude plattegrond uit 1652 te zien; een ander toont een foto van de
Elfstedentocht, met op de achtergrond de Waterpoort. Over velrand en
postzegels zijn dunne golflijntjes getrokken, een verwijzing naar de
betekenis van het water voor de stad.
Over de ontwerper
"Postzegels zijn nog steeds een fenomeen," aldus Joost Hoekstra van
178 aardige ontwerpers. "En het maken van postzegels is voor
ontwerpers nog steeds een zeer belangrijke opdracht, een soort
'bezegeling' van je kunnen." In 2004 maakten 178 aardige ontwerpers al
de postzegels 'Weken van de Kaart'.
Bureau voor visuele communicatie 178 aardige ontwerpers uit Amsterdam
ontwikkelt en realiseert communicatieconcepten voor grote en kleine
organisaties, commercieel en non-profit, en voor externe en interne
doelgroepen. 178 aardige ontwerpers zijn onder meer verantwoordelijk
voor de jongerencampagne van ziektekostenverzekeraar Menzis en de
huisstijl en vormtaal van Radio 6. Andere klanten zijn onder meer:
Lay's, MTV Networks, Sony, Stedelijk Museum Amsterdam en Hogeschool
voor de Kunsten Utrecht.
Oplage en verkrijgbaarheid
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, alleen verkrijgbaar in
de plaats waaraan ze zijn gewijd, via de online winkel op
www.tntpost.nl en bij de Collect Club in Groningen. De geldigheid van
de postzegels voor de frankering is onbepaald. Van het velletje Mooi
Nederland Sneek verschijnen er 109.500 velletjes à 5 postzegels van
EUR 0,44.
Over TNT Post
TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 350.000
pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf
verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van
acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die
elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste
plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport
en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming
gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce
en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in
Nederland. De omzet over 2007 bedroeg 4,234 miljard euro. TNT Post is
onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd
met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde
Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
Kijk hier voor de postzegels