Veilig Amsterdam
Samenwerkingsovereenkomst identiteits- en documentfraude
25 maart 2008
De Dienst Persoonsgegevens (DPG), Dienst Werk en Inkomen (DWI) en de
Regiopolitie Amsterdam-Amstelland ondertekenen 26 maart een
samenwerkingsovereenkomst om identiteits- en documentfraude in de
gemeente Amsterdam tegen te gaan. Bundeling van capaciteit, kennis en
ervaring zorgen voor meer kwaliteit, efficiency en de mogelijkheid ook
andere diensten en onderdelen binnen de gemeente hiermee van dienst te
zijn.
Identiteitsfraude is één van de meest groeiende vormen van
criminaliteit. Het gaat om het gebruiken van de identiteit van iemand
anders, of van een vals of vervalst identiteitsdocument. De valse
identiteit kan onder andere gebruikt worden voor criminele
activiteiten waaronder het (onterecht) toegang krijgen tot
voorzieningen van de gemeente Amsterdam. Dit levert veel schade op,
financieel maar ook maatschappelijk. Voor het slachtoffer kan
identiteitsfraude tot grote emotionele schade leiden en juridische en
financiële gevolgen hebben.
Besparing
Het opsporen van deze fraude betekent per onderschept vervalst
identiteitsdocument een besparing van ⬠30.000 tot ⬠40.000 aan
maatschappelijke schade, zo heeft het ministerie van Justitie globaal
berekend.
Team Identiteits/document Fraude
De samenwerking van DPG, DWI en Politie krijgt vorm in het Team
Identiteits/document Fraude (TIF). Het team realiseert een integrale
en professionele aanpak van zowel de preventie als de bestrijding van
identiteits- en documentfraude. Met de samenwerking wordt de
uitvoering van de eigen registratie-, controle, handhavings- en
opsporingstaak verbeterd. Het team zal onder meer werken aan:
⢠kwaliteitsverbetering van het identiteitsonderzoek door middel van
onderzoek en advies;
⢠het vergroten van de basiskennis die nodig is voor
documentcontrole, door middel van opleidingen en voorlichting;
⢠via een helpdek ondersteuning bieden aan onder meer (gemeentelijke)
medewerkers die documentcontroles doen.
Capaciteit
De drie deelnemers leveren ieder capaciteit voor het gezamenlijke Team
Identiteits/document Fraude. DWI detacheert twee deskundigen, DPG vier
en de politie een deskundige. De coördinatie en huisvesting van TIF
is bij de Dienst Persoonsgegevens op de Stadhouderskade 85. De
samenwerkingsafspraak wordt voor drie jaar aangegaan.
Structureel organisatieonderdeel
Het streven is dat het TIF binnen drie jaar een structureel
organisatieonderdeel binnen de gemeente Amsterdam is. Het
samenwerkingsverband is een concrete uitwerking van het actieprogramma
Stedelijk Programma Regelgeving en Handhaving, onderdeel van het
bestuursakkoord 2006-2010