Arcares
Branchevereniging voor Verpleging en Verzorging
Medewerkers grootste zorgbranche geven een voldoende
Deze week is de rapportage van de MedewerkerMonitor in de Verpleging,
Verzorging en Thuiszorg (VVT) uitgebracht. De MedewerkerMonitor maakt
deel uit van de Continue benchmark. Het is de gemiddelde weergave van
de resultaten bij 103 organisaties die eraan hebben meegedaan. Het
thema Kwaliteit van werk scoort het hoogst, een aandachtspunt is
loopbaanontwikkeling.
Aan de MedewerkerMonitor hebben in totaal 103 organisaties (132.000
medewerkers uit de VVT) meegedaan. De gemiddelde respons van de
MedewerkerMonitor is bijna 40%. Met deze respons is er een
representatief beeld. De vakbonden waren betrokken bij de
MedewerkerMonitor. ActiZ gaat de uitkomsten onder andere gebruiken in
het overleg over arbeidsmarktproblematiek.
Score
Gemeten is op thema's kwaliteit van de organisatie, kwaliteit van
werk, loopbaan en arbeidsvoorwaarden, stressfactoren. Op deze thema's
is een totaalscore berekend van 6,7 (schaal 1 tot 10). De branche
krijgt dus een voldoende. Kwaliteit van het werk scoort met 7,1 het
hoogst. Het gaat daarbij om zaken als sfeer en plezier op het werk
(score 7,8), inhoud van het werk, zelfstandigheid en leiderschap.
Medewerkers vinden sfeer en plezier op het werk en inhoud van het werk
bovendien het belangrijkste van alle onderwerpen waarnaar in het
onderzoek gevraagd is. Loopbaan en arbeidsvoorwaarden blijven, hoewel
zij voldoende scoren, aandachtspunten. Beide elementen krijgen een
score van 5,9. Loopbaanontwikkeling wordt als belangrijker ervaren dan
arbeidsvoorwaarden.
Aanknopingspunten
De bevindingen geven extra impuls aan een aantal al lopende
activiteiten zoals op het gebied van levensfasebewust personeelsbeleid
en doorstroommogelijkheden met daarbij behorende scholing naar andere
functies. Dit is ook van belang i.v.m. de arbeidsmarktsituatie. De
uitkomsten geven ook aanknopingspunten voor verdere
professionalisering waarbij de directe relatie medewerker - cliënt
steeds belangrijker wordt. Dit uit zich bijvoorbeeld in het belang dat
medewerkers hechten aan indicatoren als zelfstandigheid en het
luisteren naar cliënten.
De MedewerkerMonitor is onderdeel van de brede Continue benchmark van
ActiZ waarin ook de onderdelen Cliënten, Financiële prestaties en
Innovatie zijn opgenomen. Benchmark is het vergelijken van
prestatiegegevens met als doel leren en innoveren. Later dit jaar
verschijnt een integraal brancherapport waarin alle onderdelen
(Financiële prestaties, Cliënten, Personeel en Innovatie) in
onderlinge samenhang worden gepresenteerd.