Gemeente Oldenzaal
Kortere wachttijden dankzij nieuw klantgeleidingsysteem
gepubliceerd op : 25-3-2008
Klanten van de gemeente Oldenzaal die zich bij de receptie melden voor
een paspoort, rijbewijs of informatie willen over andere gemeentelijke
zaken, worden vanaf vandaag geholpen via het zogenoemde
klantgeleidingsysteem.
Met behulp van dit systeem kan de klant op grote tv-schermen in de
wachtruimtes bij het Wmo-loket en de publieksbalie precies zien
wanneer hij aan de beurt is en bij welke balie of in welke spreekkamer
hij geholpen wordt. Een ander groot voordeel ten opzichte van de oude
situatie is dat de gemiddelde wachttijd wordt verkort. Ook wordt op de
tv-schermen belangrijke informatie van de gemeente weergegeven. De
openingstijden en het laatste nieuws van de gemeente Oldenzaal zijn
hier voorbeelden van. Bovendien kunnen bewegende beelden worden
vertoond.
Burgemeester Backhuijs maakte vanochtend als eerste burger van
Oldenzaal gebruik van het nieuwe klantgeleidingsysteem.
Burgemeester Backhuijs meldt zich bij de receptie voor een uitreksel
uit het basisregister....
...waarna hij met een volgnummer wordt doorverwezen naar de
publieksbalie. Op het scherm leest hij af wanneer hij aan de beurt is.
Enkele minuten later is hij klaar. Een snelle en professionele
dienstverlening dankzij dit nieuwe systeem.
Zo werkt het
Klanten melden zich eerst bij de receptie en geven aan waar ze voor
komen. Indien zij voor een product van publiekszaken (bijvoorbeeld een
paspoort of rijbewijs), belastingen, Wmo of bouwen en wonen komen,
ontvangen zij een bon met daarop een volgnummer. Met dit volgnummer
neemt de klant plaats in de wachtruimte bij de publieksbalie of bij
het Wmo-loket. Op het tv-scherm in de wachtruimte is af te lezen
wanneer de klant aan de beurt is. Er klinkt een geluidssignaal en het
volgnummer komt in beeld, met daarachter het nummer van de balie waar
de klant moet zijn.
Klanten die voor een rijbewijs of een paspoort komen, worden
gescheiden van klanten die een vraag hebben over bijvoorbeeld bouwen
en wonen. Deze scheiding zal voor de klanten even wennen zijn. Het
betekent namelijk ook dat als het bijvoorbeeld druk is bij de loketten
voor burgerzaken, een klant van bouwen en wonen die zich later heeft
gemeld, eerder aan de beurt kan zijn.
Het systeem wordt geleverd door het Oldenzaalse bedrijf JCC Software
BV, dat ook al leverancier is bij diverse grote gemeenten in Nederland
zoals Den Haag en Zwolle.