Ingezonden persbericht


MOEIZAAM GP-2 WEEKEND HO-PIN TUNG IN MALEISIE

Teleurgesteld nam Ho-Pin Tung zondagmiddag afscheid van het Sepang-circuit in Maleisie, waar hij twee GP2-races reed. De race op zondag eindigde hij op 16 e plaats, na een kleurloze wedstrijd. In de eerste race op zaterdag ging het in de moeilijke, drijfnatte omstandigheden beter dan op de droge baan op zondag. Zaterdag waren zijn rondetijden prima en kon hij meestrijden in de top van het veld, maar maakte een botsing een einde aan alle ambities. 'De snelheid zat er op zondag niet in om echt competitief te kunnen zijn. Op de droge baan was de auto gewoon niet snel genoeg. Ik had een goede start en ik haalde direct een flink aantal auto's in. Maar door gedrang kort na de start moest ik de gewonnen plekken weer afstaan en remproblemen deden de rest,' aldus een teleurgestelde Ho-Pin Tung.

Race 1 op zaterdag in de regen was een hele sterke van Ho-Pin Tung, hoewel het resultaat daarvan geen blijk gaf. Zijn rondetijden waren vergelijkbaar met die van de top van het veld. Tandenknarsend moest de jonge coureur de DNF achter zijn naam accepteren. Hij startte vanaf de dertiende plek op de grid en maakte bij de start direct zeven plaatsen goed. Na lange tijd vierde in de wedstrijd gelegen te hebben spinde hij op de natte baan in een fel gevecht met de latere winnaar van de wedstrijd. Ho-Pin kon pas weer als achtste aansluiten. In zijn jacht naar de verloren plekken reed Ho-Pin Tung supersnelle raceronden. Het was moeilijk om over een strategische pitstop te overleggen, want de boordradio had de geest gegeven. Na zijn late pitstop kwam hij op nog te koude banden in een groepje terecht. Hij verdedigde met hand en tand zijn positie, maar raakt daarbij een collega en werd Ho-Pin door diverse auto's geraakt. In dit incident was zijn stuurstang werd verbogen, zodat verder rijden onmogelijk was. Met een beetje meer geluk zou Ho-Pin een topklassering hebben kunnen claimen, maar het aloude adagium van de autosport deed ook op Sepang weer opgeld: Om te finishen als eerste moet je eerst finishen. De kwalificatie op vrijdagmiddag ging goed, na steeds sterker gereden vrije trainingen. Een 13de positie op de startopstelling gaf uitzicht op een finish in de punten. 'Het voelde goed dat ik in mijn snelle ronden systematisch sneller kon gaan, de sectortijden waren goed en ik kon ze ook in steeds snellere rondes bij elkaar krijgen. Ik kon echt constant rijden. De auto is goed en dan kan je als coureur steeds snelle, 'vertelde Ho-Pin Tung direct na de bloedhete en vochtige kwalificatie.

Sepang, Maleisie, 23 maart 2008

----------
Noot voor de redactie,