Taskforce Combinatiefuncties in eindrapport: Btw-vrijstelling noodzakelijk
vrijdag 21 maart 2008
Het eindrapport geeft organisaties concrete handvatten voor het aanstellen
van combinatiefunctionarissen. De Btw-problematiek vormt echter nog een
risico voor het welslagen van de Impuls.
Staatssecretaris Dijksma (links) en haar collega Bussemaker hebben in
december, samen met andere organisaties, de Impuls Brede School
ondertekend. Daarbij zijn afspraken gemaakt over de realisatie van
2500 combinatiefuncties.
De Taskforce Combinatiefuncties heeft in een brief aan de
staatssecretarissen van OCW en VWS vrijstelling van omzetbelasting
bepleit voor de uitwisseling van personeel werkzaam in een
combinatiefunctie bij instellingen uit de sectoren onderwijs, cultuur,
sport, kinderopvang of welzijn en die samenwerken op lokaal niveau,
bijvoorbeeld in het kader van de Brede School. Het detacheren van
personeel en de daarmee samenhangende omzetbelasting vormt namelijker
voor de inlener een kostprijsverhogende factor en blijkt daarmee een
belangrijke hindernis bij de uitwisseling van personeel.
De Taskforce constateert dat de mogelijkheden voor de lokale partijen
om én een de werkgeversrol op zich te nemen én geen hinder te
ondervinden van de btw-bepalingen, minimaal zijn, of een hele
rompslomp teweeg brengen.
Dat bleek donderdag 20 maart bij de overhandiging van het eindrapport
van de Taskforce door voorzitter Philip Geelkerken aan
staatssecretaris Dijksma (Onderwijs).
In december maakte staatssecretaris Dijksma, mede namens de andere
OCW-bewindslieden, afspraken met staatssecretaris Jet Bussemaker
(VWS), de VNG, onderwijsorganisaties, sportkoepel NOC-NSF en de
Cultuurformatie over de realisatie van 2500 combinatiefuncties in
2012. Ter ondersteuning van deze doelstelling is de Taskforce
Combinatiefuncties ingesteld. Een combinatiefunctionaris is werkzaam
in verschillende sectoren maar in dienst bij één werkgever.
Bijvoorbeeld een muziekdocent die zowel lesgeeft op de muziekschool
als op de Brede School.
Samenvatting eindrapportage Taskforce Combinatiefuncties
Om de Impuls te ondersteunen en de weg vrij te maken voor een
succesvolle implementatie van combinatiefuncties is de (tijdelijke)
Taskforce Combinatiefuncties, bestaande uit deskundigen uit de diverse
sectoren: sport, onderwijs, cultuur, kinderopvang, welzijn en
gemeenten, opgericht. Onderstaand een samenvatting van het eindrapport
'Aan het Werk met Combinatiefuncties' dat u hier kunt downloaden. De
btw-problematiek is hierboven al behandeld. Voor een overzicht van
(referentie)functies klik hier.
Stappenplan
De gemeente speelt een centrale rol bij de invoering van
combinatiefuncties. Combinatiefuncties zijn namelijk per definitie het
resultaat van lokaal maatwerk, doordat wordt aangesloten bij de het
gemeentelijk beleid. De gemeente dient zich daarnaast garant te
stellen voor de (co-)financiering van de combinatiefuncties. De
Taskforce heeft een stappenplan opgesteld met samenhangende
model-samenwerkingsovereenkomsten voor de invoering van
combinatiefuncties.
Stap 1: Kiezen voor combinatiefuncties: de intentieverklaring van de
gemeente!
Stap 2: De lokale samenwerkingsovereenkomst
Stap 3: De gemeentelijke subsidieverordening en subsidie-overeenkomst
Stap 4: De samenwerkingsovereenkomst tussen twee `combi-organisaties'
Stap 5. De arbeidsovereenkomst.
Werkgeverschap
Uitgangspunt voor het werkgeverschap vormt de afspraak in de Impuls
dat de combinatiefunctionaris zoveel mogelijk wordt benoemd/aangesteld
bij de scholen of de organisaties voor sport en cultuur. Daar waar
kinderopvang- en/of welzijnsorganisaties participeren, kunnen deze ook
als werkgever optreden. De Taskforce vindt het daarbij van groot
belang dat de financiering van de combinatiefunctie en het
werkgeverschap samenvallen.
Bij de keuze van het werkgeverschap zijn de volgende modellen
uitgewerkt:
Uitleen om `niet';
Regeling op basis van kosten van gemene rekening;
Detachering;
Het coöperatieve samenwerkingsmodel;
Overige modellen waaronder: werkgeversinstituut/gemeente.
Rechtspositie
Er van uitgaande dat de combinatiefunctionaris in dienst komt bij een
organisatie voor onderwijs, sport, cultuur, kinderopvang of welzijn,
maar tevens werkzaam is voor een organisatie uit een andere sector,
doet zich de vraag voor hoe de rechtspositie moet worden geregeld. De
Taskforce doet de volgende aanbevelingen aan de relevante sociale
partners:
Kom tot een bovensectoraal overleg over de ten minste de volgende
onderwerpen:
* een gezamenlijke agenda opstellen met betrekking tot de uitwerking
van de aandachtspunten die de Taskforce heeft geïnventariseerd met
betrekking tot de in de cao op te nemen of aan te passen
onderwerpen die de rechtspositie van de combinatiefunctionaris
aangaan;
* een uitwerking van de uitkomsten van het overleg in
model-arbeidsovereenkomsten;
* de uitwerking van de generieke en referentiefuncties op
cao-niveau. Streef er naar bij voorkeur voor 1 augustus 2008 tot
resultaat te komen;
* Stel onder regie van een onafhankelijke procescoördinatie een
bovensectorale regiegroep arbeidsvoorwaarden op. Taak en
doelstelling van deze regiegroep:
faciliteren/monitoren knelpunten en oplossingen; ontwikkelen en
delen van beleid op terrein van arbeidsvoorwaarden; functie van
expertisedesk: toetsing problemen/oplossingen.
Functieprofielen
De Taskforce heeft er voor gekozen om de gevraagde functieprofielen zo
op te stellen dat deze in de verschillende sector-cao's makkelijk
kunnen worden overgenomen. De functieprofielen zijn ook een
handreiking zijn aan de lokale partijen op gemeentelijk niveau: het is
dan basismateriaal dat verder kan worden opgetuigd op basis van de
lokale behoefte en binnen de kaders van de cao tot volwaardige
functiebeschrijvingen kunnen worden uitgewerkt en gewaardeerd.
De Taskforce heeft er voor gekozen om te komen tot een onderscheid in
functieprofielen op twee abstractieniveaus:
een beperkt aantal generieke functieprofielen, dat als raamwerk kan
dienen, en
een meer uitgebreid aantal specifieke functieprofielen, die (afgeleid
van het abstracte raamwerk) als voorbeeld en maatwerkoplossing kunnen
worden gebruikt.
Opleidingen
De geïnventariseerde mbo-opleidingen worden aangemerkt als inhoudelijk
voldoende breed om invulling te kunnen geven aan opleidingsprogramma
voor een combinatiefunctie. Er is voldoende samenhang tussen de te
onderscheiden opleidingen om gemeenschappelijke modules te verzorgen.
De opleidingsinstituten zien kans om de deelnemers gericht op te
leiden voor doorstroming in combinatiefuncties. Hierbij wordt vooral
gedacht aan het benutten van de 20% vrije ruimte.
Op grond van bovenstaande is de Taskforce van mening dat het niet voor
de hand ligt om een nieuwe opleiding te introduceren voor de
combinatiefunctie.
Implementatie
De Taskforce beveelt aan om de specifieke ervaringen bij de grotere
gemeenten beschikbaar te stellen en gerichte procesondersteuning te
bieden aan lokale partijen in kleinere gemeenten.
Tevens pleit de Taskforce voor om coördinatie, daar waar nodig,
voortgangsbewaking en advisering op bovensectoraal niveau te beleggen.
De Taskforce adviseert een lichte vorm van proces-follow up, die qua
samenstelling klein in omvang is, onafhankelijk en inhoudelijk
betrokken en met gezag partijen uit de sectoren aan zich kan binden.